Soaking

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Berichtdoor henk jan Huiskes » do mei 15, 2008 01:16

ik wou alleen maar zeggen als het niet al te veel uithaalt wou ik het er niet inhebben maar ik heb hier een bedrijfsopstart meegemaakt en daar heb ik wel het verschil gezien tussen wel of geen spriklers (en schaduwkappen) dat waren een stuk of wat ponden, thanks martin
henk jan Huiskes

Beroep: herdsman
Interesses: melkveehouderij, voetbal (sc heerenveen), dames, bier, jagermeister

Berichtdoor Gerben77 » do mei 15, 2008 11:48

mister Huiskes........heb ff een foto van je hyves pagina gehaald..

op deze farm werk je ?? Ziet er top uit allemaal !
Afbeelding
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor BST » vr mei 16, 2008 01:07

Jaap schreef:Als ik me niet vergis heeft Stef ook ervaring met vernevelen. Alleen boven voerhek en inderdaad op betonnen ondergrond. Waar de koeien gewoon in de paddock lopen, uiteraard niet.
StEf??

De koeling draait hier idd alweer op volle toeren. Vandaag 35C. We hebben soakers op een 2inch leiding over het voerhek en ventilatoren met 2stage verneveling. Het hangt af van de temp en de luchtvochtigheid hoeveel water we vernevelen. We kunnen de temperatuur in de ligboxenstallen zo'n 10C naar beneden brengen op een hete dag. Water in de mestopslag is niet zo'n probleem hier. Vroeg of laat moet het water toch uit de grond gepompt worden voor irrigatie, als je er eerst de koeien mee kunt koelen is dat mooi meegenomen.
Liberalism: The triumph of emotions over common sense.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor Corjan » ma jul 28, 2008 01:10

Nou hek die dingen wel hangen maar bij wat voor temp motte ze aan :?: en met wat voor een interval :?: :roll:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Dave » ma jul 28, 2008 01:51

Corjan schreef:Nou hek die dingen wel hangen maar bij wat voor temp motte ze aan :?: en met wat voor een interval :?: :roll:

bij ons gaat hij als het 70F is aan 20 sec elke 15 min en max bij 85f 40 sec elke 7 min als de temp er ergens tussen in zit rekent dat ding zelf uit hoeveel langer dat hij aan mag :idea: BTW van wie heb je em gekocht :?:
Dave

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Voeding, economie, melken

Berichtdoor Arno » ma jul 28, 2008 13:30

Kheb ze gloof ik an bij 78 dan staattie op 10 sec an en 2.5 min uit
dan langzaam an gaattie vaker totdattie op 15 sec an en 1 minuut uit staat.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Bobby » do aug 21, 2008 23:14

Er zijn normaal gezien meerdere standen op de soakers afhankelijk van het weertype Hot and Dry 1min aan 3min uit Hot and Wet 1min aan 10 min uit. Altijd in combinatie met ventilatie > 1m/s Hoge druk systemen om de temp. te laten zakken werken in dichte stallen wel alleen wordt het enorm vochtig en het dauwpunt (condensatiemoment) bij lage temperaturen is eerder bereikt. THI zakt dan nauwlijks. Daarom ook enorm ventileren waardoor de verschiltemperatuur met buiten weer teniet wordt gedaan.
Eigenlijk niet geschikt voor Nederlandse omstandigheden.

In juni was het een dag 32,7 graden in met buiten 3,7 m/s luchtsnelheid en 24% rv No problem koien aten goed. Twee dagen later 23 graden met windstilweer 70% rv buiten en binnen bijna 90% rv . Puffende koeien. Slechte luchtkwaliteit met meer dan 1000ppm CO2
Buiten normaal 360 ppm C02

Groeten uit Twente
Geen gezeik iedereen rijk
Bobby

Beroep: Koeiboer
Interesses: techniek

Vorige

Keer terug naar Koe en stal