Kalverhuisvesting: de iglo's eruit en nu ....

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Kalverhuisvesting: de iglo's eruit en nu ....

Berichtdoor Sander » vr aug 12, 2011 21:47

snap da geknooi ook nie.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » vr aug 12, 2011 23:06

volgens mij hebben jullie andere vaten dan ik als ik het commentaar zo lees. Hekje ben je zo overheen, zelfs makkelijker dan de echte want daar zitten geen dwarsspijlen in.

Hek zit met 2 draadjes vast dus heb je zo los . Hoeven alleen los als het kalf er uit moet na 14 dagen oid

dat het niks mag kosten: hokjes voldoen me prima en de kalveren ook dus waarom veel geld uitgeven aan iets wat dezelfde functionaliteit heeft maar veel duurder is?

en dat rommelige snap ik al helemaal niet.
Maar goed ieder zn meug
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Guus J » di sep 13, 2011 09:56

Zitten wat te dubben over de kalveropvang in de eerste week/weken. Zelf zie ik het liefste iglo's, maar daar moeten we 't thuis nog over eens worden ;)

Waar hebben jullie ze gekocht? 2e hands zie ik er maar bar weinig staan... zou toch zeggen dat die dingen onverslijtbaar zijn
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Mark W » di sep 13, 2011 10:08

Heb hier vorig jaar ook 8 IBC tot kalveriglos omgetoverd, bevalt super. Gebruiken ze alleen voor de kalveren die verkocht worden. De eenlingboxen liggen al sinds febr. leeg. Straks als het weer gaat vriezen gebruiken we de eenlingboxen weer een paar maand. Enige nadeel vind ik het voeren van het kalf als het nog niet kan staan. Doen we nu meestal voordat we ze in de iglo doen. Als je moeite hebt om over deze hekjes te komen, hoe kom je dan in de trekker? We hebben hier de voorkant ook veel smaller open (40 cm) zodat het zaagsel er minder uitwaait. Hadden eerst het hekwerk met trekbandjes aan de vaten dit ging echter te vaak los. Nu gewoon met m8 boutjes (y) . De handelaar legt gewoon vat + hekwerk op kant als het kalf opgeladen moet worden. En hoezo is dit een zootje tov echte iglos? Omdat je weet dat dit een goedkope oplossing is??
Red de boom, eet de bever.
Mark W

Beroep: melkveehouder
Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor Henk » di sep 13, 2011 11:10

Een ingang van 40 cm breed :?: Hokje en hekwerk op zn kant as ut kalf eruit moet :roll: Ja sorry zoiets red ik nie meer memme brakke body :wink: Voordeel is idd dat het erg goedkoop is :yes: maar dat voordeel wordt wel weer zwaar verneukt bij jouw omdazze onwerkbaar zijn :) Wat assut kalf niezzo fit is en zn hokkie bliet, ginne melk disse keer dan :?: want hoe moejje nou jezelf verantwoord door een gleufje van 40 cm wurrumme... :D

Mark W schreef: En hoezo is dit een zootje tov echte iglos? Omdat je weet dat dit een goedkope oplossing is??

Nee, omdat dan ál je zaagsel wegwaait as de kalverdude je hut hept omgetrokken om een kalfje te scoren, daarom worrut een zootje :)

Bij mich staat een peleton hutjes en ik doe dr geeneens iets mee :roll: da's dan weer ut andere uiterste... :oops:
Hekwerkprobleem snap ik niezzo :no: want je ken ze gewoon open maken in a split second... :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mark W » di sep 13, 2011 12:06

Henk schreef:Een ingang van 40 cm breed :?: Hokje en hekwerk op zn kant as ut kalf eruit moet :roll: Ja sorry zoiets red ik nie meer memme brakke body :wink: Voordeel is idd dat het erg goedkoop is :yes: maar dat voordeel wordt wel weer zwaar verneukt bij jouw omdazze onwerkbaar zijn :) Wat assut kalf niezzo fit is en zn hokkie bliet, ginne melk disse keer dan :?: want hoe moejje nou jezelf verantwoord door een gleufje van 40 cm wurrumme... :D

Dat hekwerk op z'n kant doet de handelaar :D en het zaagsel wat er dan inligt is vochtig dus waait het niet meer weg. En een kalf dat in het hokkie bliet hebben we tot nog toe gelukkig niet gehad. Is het grote voordeel van buiten. Als ze diarree hebben zijn ze nog wel fit dus zuipen dan nog goed water met beetje poeder.
Red de boom, eet de bever.
Mark W

Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor Vie » di sep 13, 2011 15:06

Lees je eigen posts es door mark en je zie gelijk dat je loop te klooien :roll:
Vie

Berichtdoor Hans van Bergen » di sep 13, 2011 15:18

Wij zagen bij Zents/Tap Greutink hokjes. Staan nou ook in de VEETEELT. Zag er zuper uut. :yes: Dikke kunstof zijkanten uit varkenshouderij, 4 zwenkwielen, openklapbare deur met verstelbaar voorhek dus kop erdoor of nie (y) Floer is uit biggenbatterij dus plestik wel urine erdoor maar stro blijft erin (y) (y) 515 euri zij die man
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor teuntje93 » di sep 13, 2011 15:19

Henk V schreef:Lees je eigen posts es door mark en je zie gelijk dat je loop te klooien :roll:

:yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor willemk » di sep 13, 2011 15:22

Jaren de kalfjes in ibc vaten gehad, maar vanaf vandaag zitten ze in de iglo's van dat bedrijf uit bladel. Ziet er wel super uit nu, maar of de kalfjes het beter zullen krijgen vraag ik me af. Voor mij was het voordeel met het voeren, en dan vooral in de winter, want dan zijn die vaatjes toch wel verdomt klein om met een kalf te stoeien om een speen in zijn bek te krijgen.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Guus J » di sep 13, 2011 15:50

Hans van Bergen schreef: 515 euri zij die man

goedemorgen
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Niek Arends » di sep 13, 2011 17:00

Guus J schreef:

goedemorgen

Goedenmiddag
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor MarcB » di sep 13, 2011 17:16

Niek Arends schreef:
Guus J schreef:

goedemorgen

Goedenmiddag

nee het is al avond
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor auke » di sep 13, 2011 18:06

willemk schreef:Jaren de kalfjes in ibc vaten gehad, maar vanaf vandaag zitten ze in de iglo's van dat bedrijf uit bladel. Ziet er wel super uit nu, maar of de kalfjes het beter zullen krijgen vraag ik me af. Voor mij was het voordeel met het voeren, en dan vooral in de winter, want dan zijn die vaatjes toch wel verdomt klein om met een kalf te stoeien om een speen in zijn bek te krijgen.

opening van 40 cm? das veels te krap, zelfs voor mij 8)
voorkant er bijna helemaal uithalen dan kun je er gemakklijk bij. of even van boven porren door het deksel wat er in zit.
speenemmer zit hier buiten aan het hekwerk dus dan heb je genoeg ruimte om te frotten met zon kalf.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor john jakobs » di sep 13, 2011 18:51

hier de opening 45 cm gaat prima heb ze op de kleinste opppevlak staan zodat ik er gewoon in kan zitten zonder mijn kop te stoten om de fles te geven
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal