Swing over melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Swing over melkstal

Berichtdoor Kiwi » ma nov 16, 2015 00:02

Dit weekend voor de buren gemolken in een 30 aside visgraat. Ben iets te oud aan het worden voor dit soort sheds. Met sprayen er bij heb ik niet op 1 koe hoeven te wachten. Ook niet op een paar langzaam melkende. Verleden jaar ook een paar keer voor hun gemolken en was toen hun eerste seizoen op de farm. Heb toen een lijstje gegeven met 3 punten die weinig zouden kosten en redelijk wat tijdswinst zouden opleveren. 2 hebben ze gedaan en de automatic teatsprayer staat nu weer op mijn nieuwe lijstje. Was van oorsprong een 54 aside shed, maar nu is er een nieuwe snelweg door het bedrijf gekomen en is het nog maar rond de 80 ha en worden er zo rond de 260 tot 270 koeien gemolken. Achterste gedeelte van de melkput hebben ze al het ijzerwerk eruit gehaald en de bijbehorende melkput gedeelte dichtgestort. Is nu gedeelte van de wachtruimte. Melkt mooier nu. Gistermiddag kwart voor 3 van huis weggegaan en om 6 uur weer thuis en alles af en mooi schoon achter gelaten en de koeien liepen in het verste perceel toen ik ze op moest halen.
Kiwi

Berichtdoor Dolph » ma nov 16, 2015 10:46

Wij hebben 2*12 zijaanzij. Groter hoeft niet kan dit soms al niet bijhouden. Wel goed voorbehandeling, voorstralen en dippen. In de zomer als koeien schoner zijn door weiden gaat het vlotter.
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Sander » ma nov 16, 2015 11:40

Roderick schreef:Ach, de stoere verhalen vliegen weer over en weer, maar als je gewoon een beetje fatsoenlijk je koeien wil melken, houd het bij een 2x10 / 2x12 wel zo'n beetje op. :yes:
Iedereen die zegt dattie makkelijk een 2x16 bij kan houden mag hier een filmpje neer plempen, en als het waar is wattie zegt krijgt die persoon een krat bier van mij. :yes: :!:

Maar dan wel effe een uurtje filmen en ook nadippen AUB. :wink:

ik had het ook over zonder te dippen en nacontrole per koe. dat lukt met gemak niks stoer aan. maar verstandig is een tweede. :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » di nov 17, 2015 12:55

Sander schreef:
Roderick schreef:Ach, de stoere verhalen vliegen weer over en weer, maar als je gewoon een beetje fatsoenlijk je koeien wil melken, houd het bij een 2x10 / 2x12 wel zo'n beetje op. :yes:
Iedereen die zegt dattie makkelijk een 2x16 bij kan houden mag hier een filmpje neer plempen, en als het waar is wattie zegt krijgt die persoon een krat bier van mij. :yes: :!:

Maar dan wel effe een uurtje filmen en ook nadippen AUB. :wink:

ik had het ook over zonder te dippen en nacontrole per koe. dat lukt met gemak niks stoer aan. maar verstandig is een tweede. :wink:

Staat een filmpje op joeptoep van boer Martijn (bzv) waar ie in zn uppie een ik meen 2x16 bij houdt. Is al weer effe geleden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di nov 17, 2015 13:08

nee was een grotere swing over 2*24?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » di nov 17, 2015 13:10

ken hier ook wel een met een 20 swing en die heeft auto sray in de bekers spaart ie een man uit melken altyd alleen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor JA » di nov 17, 2015 13:48

boer pieter schreef:ken hier ook wel een met een 20 swing en die heeft auto sray in de bekers spaart ie een man uit melken altyd alleen

2X20 swingover kun je je toch vrij gemakkelijk bijhouden in je eentje. Vind dat melken in swingover staat of valt met of de koeien er goed in willen komen. Stageboer in Zweden voerde niet, moest de helft van de koeien erin drukken. Ritme is er dan helemaal uit (n)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor maistro » di nov 17, 2015 17:16

stel je hebt 2 x 16 of 2 x 20 dan kun je wanneer je alleen bent de stal toch ook als swing over melken??
heb je meer melkers dan weer traditioneel
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor wit » di nov 17, 2015 18:26

Je kunt natuurlijk in iedere melkstal alleen melken ongeacht de grootte, alleen benut je dan de capaciteit van de melkstal niet optimaal.
Als het hier bij 2x12 niet lekker loopt krijg je ook al het idee van een swing over.
wit

Berichtdoor boer pieter » vr okt 14, 2016 20:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
even bij dairy mastr 12 swing wezen kijken het is zo,n mobile uitvoering
deze boer heeft zijn robotten er uit gedaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij