Swing over melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Swing over melkstal

Berichtdoor Henk » do jan 15, 2009 09:04

Hallo :shock: :shock: :shock:

I find it very hard to geloof; 140 koei/persoon met een zwingover... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » do jan 15, 2009 10:23

2*26= 52 melkstellen. normaal 4 rondjes per uur, bij swingover 3.5 hek heurd. zittie dur nie zoheel veel naast volgens mijn.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » do jan 15, 2009 11:35

auke schreef:2*26= 52 melkstellen. normaal 4 rondjes per uur, bij swingover 3.5 hek heurd. zittie dur nie zoheel veel naast volgens mijn.

Auke; ff trug staat dat een 2*20 swingover zowa dezelfde capaciteit heeft as mn rondje van 22...

Grootste debaclé bij een 52 stands is da ene menneke :idea: Die begint gwoon he-le-maal nxx in zn 1tje in zun joekel van een melkstal :!:
Assie halverwege is met onderhangen van de 26, komme de eerste dr alweer onderuut :idea:
Hef totaal geen zin, zun joekelstal op 1 persoon... :no:

Henk

Berichtdoor Martin » do jan 15, 2009 14:03

auke schreef:2*26= 52 melkstellen. normaal 4 rondjes per uur, bij swingover 3.5 hek heurd. zittie dur nie zoheel veel naast volgens mijn.

He Hum 2*26 swing over is 26 melkstellen :wink:
Martin

Interesses: Melkveehouderij, gezin

Berichtdoor boer pieter » do jan 15, 2009 14:17

ik kon het eerst ook niet geloven maar heb een maat met een 26 swing over en melkt vlot 140 per uur :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do jan 15, 2009 15:07

boer pieter schreef:ik kon het eerst ook niet geloven maar heb een maat met een 26 swing over en melkt vlot 140 per uur :yes:

Met 1 persoon :?: Dus nie stiekum een koeieaanjager, dipper, wisselaar seku voorbehandelaar :?:

Henk

Berichtdoor boer pieter » do jan 15, 2009 19:30

nee heeft een wachtruimte met drijfer en kracht voer
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richard B » do jan 15, 2009 20:52

boer pieter schreef:ik kon het eerst ook niet geloven maar heb een maat met een 26 swing over en melkt vlot 140 per uur :yes:

echt geweldig allemaal maar wa kost zo'n stal nou en hoeveel m2 gebouw heb je daar bij nodig :?: ik denk da je door zn lengte toch al snel in de buurt komt van rapit exit en een caroussel kwa vierkante meters :?
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor RvP » do jan 15, 2009 20:58

dat klopt ook wel, qua oppervlakte is het natuurlijk niet de meest compacte stal, een 2x20 is ongeveer 20 bij 7,5. maar als je van een simpele melkstal houd(zonder koeherkenning etc.) kun je voor ong 60.000 euro 100 koeien per uur melken. daarbij is de melktechniek gewoon super...
laten we zeggen, een scherpe prijs-capaciteit verhouding :yes:
RvP

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor karst-jan » vr jan 16, 2009 17:57

en als je ff snel onder de koeien door veegt en nie echt goed schoonmaakt heb je daar nie zoveel werk van :yes:
vind t voordeel van een swingover da er haast nooit een melkstel stilstaat. :yes:
ikzlef zou geen swingover willen vink veel te veel gekloot. :oops: als ik zou kunnen kiezen en had een dikke 100 koeitjes dan was mijn keuze snel gemakt
een rondjes draaier melkt veel makkelijker vink en als der geld overwas zeker klauwhangers (of hoe die dingen ook heten) om je schouders wa te sparen en het ook vol te kunne houden. :yes: (y)
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor jurjen » vr jan 16, 2009 18:48

karst-jan schreef:en als je ff snel onder de koeien door veegt en nie echt goed schoonmaakt heb je daar nie zoveel werk van :yes:
vind t voordeel van een swingover da er haast nooit een melkstel stilstaat. :yes:
ikzlef zou geen swingover willen vink veel te veel gekloot. :oops: als ik zou kunnen kiezen en had een dikke 100 koeitjes dan was mijn keuze snel gemakt
een rondjes draaier melkt veel makkelijker vink en als der geld overwas zeker klauwhangers (of hoe die dingen ook heten) om je schouders wa te sparen en het ook vol te kunne houden. :yes: (y)

Voor dat geld he je een 2x 36 :shock: ....... :yes: dat zijn 72 melkstellen :roll: 3 ronden per uur = :arrow: 200 int uur
16,6 seconden per koe
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Richard B » vr jan 16, 2009 20:29

RvP schreef:dat klopt ook wel, qua oppervlakte is het natuurlijk niet de meest compacte stal, een 2x20 is ongeveer 20 bij 7,5. maar als je van een simpele melkstal houd(zonder koeherkenning etc.) kun je voor ong 60.000 euro 100 koeien per uur melken. daarbij is de melktechniek gewoon super...
laten we zeggen, een scherpe prijs-capaciteit verhouding :yes:

ik geloof best da zo'n ding goedkoper is dan een caroussel maar we moeten natuurlijk niet gaan overdrijven :no: ieder heeft natuurlijk z'n eigen wensen maar als je gaat vergelijken moet je wel het zelfde vergelijken dus koeherkenning,melkmeting,seperatiehek :yes: en dan heb je nog de extra kosten in de swing over van 1 paar laarzen die je per maand extra verslijt :mrgreen:
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor karst-jan » vr jan 16, 2009 21:16

jurjen schreef:Voor dat geld he je een 2x 36 :shock: ....... :yes: dat zijn 72 melkstellen :roll: 3 ronden per uur = :arrow: 200 int uur
16,6 seconden per koe

me hoeveel moe je dan wel nie wezen :shock:
en je moet dit wel 2 keer daags nog een 25 jaar doen en dan melk ik tog liever in een dure carousel dan in een 2*36 waar je je kapot staat te rennen en s`avonds als je binnen komt je ogen nie meer open kan houden door het geploeter in de melkstal.
maa ja jij zal het wel in het opzicht bekijken van een 1000 koeien en ik kijk het in niet mer dan 200 :yes:
want ik wil wel boer weze (y) :yes: :cheers:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor den_donkers » do jan 22, 2009 19:08

Hier wordt nu allemaal beschreven dat een swing over stal zo ontzettend veel ren en race werk vraagt maar ik heb nu op een paar plaatsen gemolken en ik moet je bekennen dat het rustiger melkt dan de 2 x 10 waarin we nu werken. Je houdt namelijk makkelijker je stellen aan de gang.
den_donkers

Beroep: Melkveehouder & bedrijfsadviseur bij een veevoerbedrijf.
Interesses: Melkvee, Tractoren, Filmfanaat, Voetbal

Berichtdoor Flyinghollander » do jan 22, 2009 19:17

Henk schreef:Hallo :shock: :shock: :shock:

I find it very hard to geloof; 140 koei/persoon met een zwingover... :?

Hadden in Rusland 2*2*16 swingover,
De twee dames molken daarin 120 koeien in het uur.
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal