Swing over melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Swing over melkstal

Berichtdoor Henk » di aug 25, 2009 20:36

Gerben77 schreef:Hier het filmpje van die boer die alle biest koeien apart melkt :
http://melkquotum.startpagina.nl/video/melkmachines/0/dairymaster-2-22-swingover-jeroen-bruin

Lijkt wel n oud werkgever van me; flink die uiers doeze en dan hop ut melkstel dr onder :yes:
Wat me wel opvalt is de teringherrie in die melkstal (n) Zelfs voor ie begint met ut klaarzetten.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor martin b » wo aug 26, 2009 07:08

Idd pieter, hij heeft wel een heel flexibel opdrijfhekkie :mrgreen: kan ook nog eens boxen en melkstal schoonmaken :yes: maar hij melkt wel alleen :yes: Al anderhalf jaar geen penicilline gebruikt, maar wel een extra leiding aan laten leggen naar kalverstal voor penicilinnemelk :shock: snap dat niet :no:

Zal echt wel snel melken in dat herriehok, maar ik vind het zo'n typisch op de borst klop verhaal (n)
martin b

Berichtdoor Mark P » wo aug 26, 2009 07:23

martin b schreef:Idd pieter, hij heeft wel een heel flexibel opdrijfhekkie :mrgreen: kan ook nog eens boxen en melkstal schoonmaken :yes: maar hij melkt wel alleen :yes: Al anderhalf jaar geen penicilline gebruikt, maar wel een extra leiding aan laten leggen naar kalverstal voor penicilinnemelk :shock: snap dat niet :no:

Zal echt wel snel melken in dat herriehok, maar ik vind het zo'n typisch op de borst klop verhaal (n)

Die extra melkleiding zit dairy master altijd te promoten is wel mooi systeem weet alleen niet wat de kosten er van zijn?
Denk dat een emmertje er tussen zetten toch wel een stuk goedkoper is.
Ben met je eens heel veel herrie maar dat heeft natuurlijk niks mee te maken dat het een swing over stal is.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor martin b » wo aug 26, 2009 12:19

Mark P schreef:Ben met je eens heel veel herrie maar dat heeft natuurlijk niks mee te maken dat het een swing over stal is.

:no: onze melkstal was een 2 x 5 en ook veel herrie, maar niet zoveel, heeft niets met swing over te maken, misschien meer met dairymaster :?: Denk dat swing over best wel kan, wij molken ook met hoog hangende glazen :oops: stal was wel 30 jaar oud :yes:
martin b

Berichtdoor maistro » wo aug 26, 2009 12:25

Dirk-Jan uit boer zoekt vrouw, melkt ook met swing-over 2 keer 26 stands, is eigelijk 1,5 man systeem zegt hij...
Denk ook wel dat het vullen van de stal lang duurt ...

Gaat aan de andere kant v/d weg een nieuwe stal bouwen voor 500 koeien , zal dan ook wel andere melkstal in komen.
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Roderick » wo aug 26, 2009 12:28

Wie was Dirk-Jan ook al weer :?: :?: effe voor de beeldvorming. :mrgreen: :oops:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor maistro » wo aug 26, 2009 12:31

uit Frankrijk , staat artikel in Boerderij :o
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Guus J » wo aug 26, 2009 12:39

Roderick schreef:Wie was Dirk-Jan ook al weer :?: :?: effe voor de beeldvorming. :mrgreen: :oops:

uit de boer zoekt vrouw serie:
Afbeelding

in een latere serie kwam deze dr in voor... dan denk wel da ge weet wa Boer zoekt vrouw is :mrgreen:
Afbeelding
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Roderick » wo aug 26, 2009 13:16

Zie ik die onderste toch liever. :yes: :mrgreen:

Maarre 500 koeien ja :?: .........dacht dat zoiets in le France zomaar nie kon, of is der wa veranderd. :?: :?:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor rex » wo aug 26, 2009 17:21

Die extra melkleiding zit dairy master altijd te promoten is wel mooi systeem weet alleen niet wat de kosten er van zijn?
Denk dat een emmertje er tussen zetten toch wel een stuk goedkoper is.

Hier op het forum lees ik dat het gewoon een kwestie is van een extra kraantje omzetten. Maar euhhh :roll: ... zo eenvoudig kan dat toch niet zijn. Ik dacht altijd dat Dairymaster een extra melkpomp monteert op de dumpleiding en dat ie ook gewoon 2x per dag meegespoeld moet worden. Dus volgens mij is zo'n dumpleiding dan stukken duurder dan een emmer er tussen. Bovendien is een dumpleiding nog steeds geen garantie dat er geen a.b. melk in de tank komt.
Zo...nu eerst een Bavaria.
rex

Beroep: Koeienboer

Berichtdoor silvio78 » wo aug 26, 2009 19:26

wij deden in texas 800 koeien met 2(mexicanen) man in een 2 x 14 zij aan zij zonder afname in 5 uur ( 3x daags)inclusief sickpenn freshpenn (2x daags) en koeien moesten van stal naar melkstal ongeveer 100 meter lopen die 2de man deed de boxen, drijven en mee melken. naar mijn gevoel is een zij aan zij rapid exit nog steeds de meest optimale melkstal. wel belangrijk is aparte wachtruimte, brede uitloop en goede looplijnen voor zowel mens als dier gewenst.
persoonlijk ben ik nog steeds niet gecharmeerd van een swing over. zie er verschillende, voor mijn gevoel toch de bouwkosten en benodigde ruimte als doorslag gevend. meer beton en staal nodig. zie onderweg nog al swing over 70 graden en dan water geven ipv voer. dat werk wel mooi!!!
met carousel buitenmelker heeft niet ieder merk zo'n hekje dat je de taaie koeien een ronde door kunt laten gaan. dan heb je de kans als je met groepen melkt dat je die ene koe weer moet separeren om die weer terug in de goede groep te krijgen. aparte zieken boeg en aparte verse koeien groep maakt het ook makkelijker om fouten te voorkomen. verder zie ik dus ook met die stallen, dat deze bedrijven vaak hun oude melkstal erbij naast houden om dus die "bijzondere"groepen te melken om voldoende capaciteit te halen in hun grote melkstal.
ik kom onderandere 60 stands carousel buitenmelker tegen 80 stands en 50 stands. verder met swing over 26 en 36 stands. met zij aan zij kom ik van 2x 14 tot 2x 40 tegen. voor ieder wat wils. je moet in ieder geval een melkstal zoeken die bij jouw en jouw systeem van werken past. zoals eerder gezegd word moet je er een flink aantal jaren mee doen... dus zet er 1 neer waar je met plezier in werkt.
hoop dat je hier wat aan hebt.

mvg silvio
silvio78

Beroep: ZO VEEL MOGELIJK VERDIENEN MET ZO MIN MOGELIJK WERK
Interesses: VROUWEN EN KOEIEN

Berichtdoor Guus J » wo aug 26, 2009 19:42

silvio, kdenk da gij wel over bedrijven praat met 300+ koeien issnt?
Guus J
Moderator

Berichtdoor wil » wo aug 26, 2009 19:47

als je goed leest praat hij ook over kleiener bedrijven het is naar net wat voorn bedrijf heb je
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor silvio78 » wo aug 26, 2009 19:48

guus j schreef:silvio, kdenk da gij wel over bedrijven praat met 300+ koeien issnt?

ja. ook, maar met 100 tot 120 koeien is een zij aan zij rapid exit nog steeds het meest optimale. stond laatst in een deens blad dat de meest rendabele melkstal een 2 x 16 zij aan zij rapid exit is! 300 koeien daar willen de meeste boeren toch in de toekomst naar toe? (als ik tenminste de verhalen allemaal zo hoor...)
silvio78

Beroep: ZO VEEL MOGELIJK VERDIENEN MET ZO MIN MOGELIJK WERK
Interesses: VROUWEN EN KOEIEN

Berichtdoor Guus J » wo aug 26, 2009 19:50

wil schreef:als je goed leest praat hij ook over kleiener bedrijven het is naar net wat voorn bedrijf heb je

ziede gij wa anders als ik:

silovodinges schreef:ik kom onderandere 60 stands carousel buitenmelker tegen 80 stands en 50 stands. verder met swing over 26 en 36 stands. met zij aan zij kom ik van 2x 14 tot 2x 40 tegen. voor ieder wat wils.

nie echt wa om 80 koei mee te melluken hé ;)
Guus J
Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal