Swing over melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Swing over melkstal

Berichtdoor Flyinghollander » do jan 22, 2009 20:24

Als ik eens molk.
koeien in wachtruimte en open richting melkput. Dus toen ik terug was, stonden beiden kanten vol.
Ik maakte 8 schoon, sloot ze aan.
Daarnaar volgende acht. En daarnaar begon ik vooraan met schoonmaken op de andere kant.
Daardoor stonden ze soms wel te wachten, maar je kent je koeien vaak wel,dus weet je ook wel welke eerder klaar zijn.
Het is net wat je wil. Op mijn manier, liep je niet zo veel meer.
Flyinghollander

Berichtdoor koeiengek » di jan 27, 2009 19:01

http://www.mijnalbum.nl/Foto-74FZ73HK-1.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3SOTMQGY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ESOCMJIB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OFIYHG6J.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VROLUT6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DHUO6FOT.jpg

foto's zijn soms een beetje wazig, mijn fototoestel vond het licht namelijk niet zo fijn :)
als iemand nog foto's van specefieke onderdelen van de melkstal wil hebben moet hij/zij
dat even aangeven.. dan regel ik daar ook foto's van
koeiengek

Beroep: student
Interesses: koeien en ander vee

Berichtdoor Koeienboer Jannes » zo jul 19, 2009 15:12

Is die borstrail opklapbaar of een beetje flexible :?:
Afbeelding

Beweegbare vloer :?:
Afbeelding
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Sander » ma jul 20, 2009 20:16

wa een rare borstrail.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor martin b » di jul 21, 2009 08:59

Sander schreef:wa een rare borstrail.

lijkt wel pvc :shock:
martin b

Berichtdoor maistro » di jul 21, 2009 10:36

Is dit DEmanier om 150 koeien/ uur / man te melken of toch die buitenmelker :?:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor martin b » di jul 21, 2009 11:05

maistro schreef:Is dit DEmanier om 150 koeien/ uur / man te melken of toch die buitenmelker :?:

Heb het vant weekeinde nog met de medewerker van een boer hier uit het dorp over gehad. Zij melken in een manus binnenmelker 18 stands. Bewust geen grotere omdat op elke plek waar ze zijn wezen kijken de koeien leeg waren als ze half rond waren. op een enkele taaie na dan. Das wat henkie ookal aangaf :!: :!: :!: Zij vonden zo'n grote te duur en dan werd het eigenlijk een 2 mans systeem om dan nog de capaciteit er uit te halen. Zij draaiden nu iets van 100 koeien per uur :yes: 150 koei/man/uur zie ik niet zitten :no:
martin b

Berichtdoor maistro » di jul 21, 2009 11:34

Klopt , eigelijk maken ze de melkstal op de traagst melkende koe , dus 28 stands binnenmelker terwijl 90% al op de helft uit is , dit is ook bij 2* 24 swing-over het geval....
Buitenmelker kkun je doorlaten draaien bij een taaie middels klaphekkie 8)
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » di jul 21, 2009 11:46

martin b schreef:
Sander schreef:wa een rare borstrail.

lijkt wel pvc :shock:

:lol: Is gwoon blank gepolijst ijzer door al die zachte koeihalzen :idea:
Was er eik raar aan :?: gwoon 'n kartelkering, just like de ass-kering :idea: Ik gok op betere positionering zo.... :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » do jul 23, 2009 14:17

Als ik zou bouwen, in deze tijd, zou ik ook kiezen voor de 2 X 24 swing over, met alleen automatische afname. Ik melk nu in 2 X 12 zij aan zij. Wanneer ik alleen melk haal ik gem. net geen 100 per uur, dip wel alles verder alles automatisch, met 2 man hebben we in 2 uur 250 erdoor, en dan lukt dat alleen in de zomer 's winters zijn ze iets vuiler duurt melken ook iets langer. Medewerker werkt ook nog paar dagen op bedrijf met buitenmelker, 36 stands, daar halen ze 120 per uur met een man, niet dippen geen nacontrole, relatief veel celgetal koeien. Als dat nu komt van niet dippen/sprayen en geen nacontrole waardoor behandeling halve dag later begint, ik weet het niet maar heb mijn vermoedens.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Richard B » do jul 23, 2009 16:03

melker schreef:Als ik zou bouwen, in deze tijd, zou ik ook kiezen voor de 2 X 24 swing over, met alleen automatische afname. Ik melk nu in 2 X 12 zij aan zij. Wanneer ik alleen melk haal ik gem. net geen 100 per uur, dip wel alles verder alles automatisch, met 2 man hebben we in 2 uur 250 erdoor, en dan lukt dat alleen in de zomer 's winters zijn ze iets vuiler duurt melken ook iets langer. Medewerker werkt ook nog paar dagen op bedrijf met buitenmelker, 36 stands, daar halen ze 120 per uur met een man, niet dippen geen nacontrole, relatief veel celgetal koeien. Als dat nu komt van niet dippen/sprayen en geen nacontrole waardoor behandeling halve dag later begint, ik weet het niet maar heb mijn vermoedens.

da zou zomaar kunnen :yes: ik straal nu niet voor en bij het dippen voel je dan of alle kwartieren goed leeg zijn :yes:das in mijn ogen een groot voordeel van dippen tov sprayen (y)
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » do jul 23, 2009 19:16

Richard B schreef:
da zou zomaar kunnen :yes: ik straal nu niet voor en bij het dippen voel je dan of alle kwartieren goed leeg zijn :yes:das in mijn ogen een groot voordeel van dippen tov sprayen (y)

Ja sorry maar ik ken daar mi mn kop niet bij dus... :no:
Gwoon blind ut melkstel dr onder plempen en assie leeg is tjekke oft uier goed is... :roll:
Zal best wel weer hip en vetcool zijn maar hier ist nog steeds verplicht voorstralen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor martin b » do jul 23, 2009 19:20

Henk schreef:
Richard B schreef:

Gwoon blind ut melkstel dr onder plempen en assie leeg is tjekke oft uier goed is... :roll:
Zal best wel weer hip en vetcool zijn maar hier ist nog steeds verplicht voorstralen :yes:

Wordt tegenwoordig veel gedaan, maar heb zelf altijd voorgestraald. Voordeel dat de 1e stralen weg zijn :arrow: meer cellen in. Ook vlokjes merk je meteen, uier kan even goed slap wegmelken, maar je kunt al wel actie ondernemen :arrow: zonder voorstralen kom je er dan toch minimaal een halve dag later achter :shock: :shock: :shock:
martin b

Berichtdoor Richard B » do jul 23, 2009 19:47

Henk schreef:
Richard B schreef:

ik ben nog redelijk jong dus dan wil je toch een beetje cool zijn 8) ik poets ze wel eerst af hoor henk :wink:
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Lars. » za aug 08, 2009 22:46

Richard, En de stroppen, wanneer zie je die dan?
Lars.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal