Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 09:14

Macccspan schreef:Aan de website word gewerkt. Het ontwerp van de vloeren is nog zo nieuw dat alle gegevens nog niet precies bekent zijn. We zijn oa de toegelaten aslast nog aan het testen en enkele types membraan.
Maar ik zal stilaan steeds meer gegevens bekent gaan maken. Vandaag laatste dag Hardenberg en kom gerust lans op stand 529 maken we er een gezellige dag van.

Ik en Melker stonden nog op je vloer heen en weer te hippen. het is een heel leuk idee. Jammer dat je er zelf niet was. Komt de vloer ook in Leeuwarden ? En heb je ook een prijsindicatie ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor melker » do okt 30, 2014 09:29

Mensen vroegen ons al van alles over die vloer, Macspan was even buurten of zo :) Vloer en idee is zeker innovatief, er over rijden met shovel met 4 ton aslast zou ik nog niet durven :no: Het idee van mest en urine scheiden en dan zeker ook nog icm zand heb ik mijn vraagtekens nog wel bij, koe zeikt veel meer dan dat ie schijt en met die zeik zal toch nog veel fijn zand mee in de put komen. Boxen vol met gemalen stro lijkt me al wat kansrijker.

Vind de nieuwe vloer van Concrelit met rubber toplaag en blokjesprofiel het beste wat je momenteel kunt krijgen en ook nog betaalbaar tov de Groene vlag vloer of Veld-V ecovloer :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Macccspan » do okt 30, 2014 10:04

Jammer dat ik jullie gemist heb was mss even eten of sanitaire stop
De rooster in Hardenberg is berekend op 3,5 ton aslast en de prijs voor de vloer zal gelijk zijn aan groene vlag of veld V je hebt dan geen schuif of mestrobot meer nodig ook hoef je nooit meer te mixen voor de eerlijkheid ook deze kosten vrrekenen
Macccspan

Berichtdoor melker » do okt 30, 2014 11:31

Mixen kan je zo duur maken als je wilt, mixen hier alleen dag voor we gaan gieren met 1 mixer voor alle putten. Voor de afkalf stallen zou je vloer wel geschikt zijn, geen schuivers die kalveren en koeien mee nemen :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 12:26

Macccspan schreef:Jammer dat ik jullie gemist heb was mss even eten of sanitaire stop
De rooster in Hardenberg is berekend op 3,5 ton aslast en de prijs voor de vloer zal gelijk zijn aan groene vlag of veld V je hebt dan geen schuif of mestrobot meer nodig ook hoef je nooit meer te mixen voor de eerlijkheid ook deze kosten vrrekenen

dat kleed onder de rooster. hoe komt die er uit te zien ? er staat dat je de mest met een vaste mest verspreider kan verspreiden, ga je die mest eerst verder drogen ? is dit rooster al in de praktijk gebruikt ? vooral mbt levensduur van het rubber op de roosters. en waarom staat er dat je 50% minder bebouwingsoppervlak nodig hebt ?
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Macccspan » do okt 30, 2014 13:09

De blauwe rooster is in de kalveren opfok op sommige bedrijven al van1998 in gebruik ik ben bij deze veehouder gaan kijken en ik dacht dat hij de roosters pas vernieuwd had deze waren nog als nieuw maar toch dus zo'n 16 jaar altyd 'n gebruik volgens deze veehouder. De onderzoek word nog in verschillende dichtheden getest en inderdaad met fijn zand zal het doek in Hardenberg wat zand doorlaten daarom komen er ook verschillende testen en doeken. In grote lijnen is het systeem gereed maar ik zal ongetwijfeld nog aanpassingen moeten maken. Voor de huisvesting van 50% meer vee in de bestaande slallen kan ik aanpassingen maken waardoor je zoveel plaats overhoud dat dit in veel gevallen tot deze uibereiding kan leiden
Macccspan

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 13:41

Macccspan schreef:De blauwe rooster is in de kalveren opfok op sommige bedrijven al van1998 in gebruik ik ben bij deze veehouder gaan kijken en ik dacht dat hij de roosters pas vernieuwd had deze waren nog als nieuw maar toch dus zo'n 16 jaar altyd 'n gebruik volgens deze veehouder. De onderzoek word nog in verschillende dichtheden getest en inderdaad met fijn zand zal het doek in Hardenberg wat zand doorlaten daarom komen er ook verschillende testen en doeken. In grote lijnen is het systeem gereed maar ik zal ongetwijfeld nog aanpassingen moeten maken. Voor de huisvesting van 50% meer vee in de bestaande slallen kan ik aanpassingen maken waardoor je zoveel plaats overhoud dat dit in veel gevallen tot deze uibereiding kan leiden

dan zou ik dat even veranderen op je brochure, t lijkt nu net of je door dat rooster 50% meer koeien kan houden. maar keep up the good work
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor henkhenkes » do okt 30, 2014 14:23

Als ik dit verhaal zo lees dan word het zoiets....

http://edepot.wur.nl/302619
Het gaat hier als de Brandweer..
henkhenkes

Beroep: Voedsel producent.
Interesses: Koeien voeren en melken, Robot (VMS), Brandweer

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 14:25

henkhenkes schreef:Als ik dit verhaal zo lees dan word het zoiets....

http://edepot.wur.nl/302619

(y) (y) jep, t enige grote verschil is dat de urine door de mat heen sijpelt ipv wegstroomt.
http://www.melkvee.nl/nieuws/5997/-unie ... voor-zand-
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor Gerben77 » do okt 30, 2014 15:40

Afbeelding.

Mooi dat er mensen / fabrikanten zijn die allerlei mogelijkheden proberen (y)
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor maistro » do okt 30, 2014 17:45

en dat is kunstof /metaal of anders?

als dat doek onder kapot gaat hoe krijg je dan een nieuwe eronder?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 18:07

maistro schreef:en dat is kunstof /metaal of anders?

als dat doek onder kapot gaat hoe krijg je dan een nieuwe eronder?

Metaal in plastic gedompeld. Net zoals je doet met chroom.
viva la weidegang
karst-jan

Berichtdoor dutchcowboy » vr okt 31, 2014 13:26

Gisteren ook even gebuurt en alles bekeken. Vind het een top idee en mooi om ook eens een totaal andere oplossing te zoeken als standaard beton producten.

Heb nog wel een aantal vragen
1 wat gebeurt er met het staal als het kunststof beschadigd raakt?
2 Is er voldoende dragend oppervlak voor de klauw door de open structuur van het rooster?
3 Doordat het doek rond draait schuren onder en boven laag continu over elkaar dat lijkt mij niet bevorderlijk?

Zeker in combinatie met zand heb ik vragen bij de levensduur van alle draaiende delen.
Maar hulde voor het out of the box denken en ik hoop dat het gaat werken (y)
dutchcowboy

Berichtdoor G.U. » vr okt 31, 2014 14:13

Ik vindt het een superidee (y) (y) maar correct me if im wrong, maar ik meende dat er regels zijn mbt hoeveel procent een vloer dicht moet zijn....
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Macccspan » vr okt 31, 2014 15:11

Even tot rust komen na de beurs maar ik kan het toch niet laten om even te reageren ,
Als de kunststof coating beschadigd tot op het ijzer zal het ijzer gaan roesten daarom ben ik voor de roosters naar Nooijen roosters gegaan deze mensen hebben al 10tallen jaren ervaring hiermee en zeggen eigenlijk nooit problemen met spontane roestvorming te hebben soms wisselen ze een rooster na mechanische mishandeling.
Voor wat betreft opening van het rooster moet een dier beschikking hebben over een bepaald dicht oppervlak dit vinden ze in een stal in de ligbox.
De verwachting op deze roosters is dat doordat de klauwen niet meer verweken door de mest en urine, deze wat harder en sterker gaan worden en daardoor minder problemen gaan geven. De ervaring met opfok van jongvee versterkt deze gedachtengang.
Doordat er voor gekozen is om de band 24/24 te laten draaien is de verwachting dat de slijtage zeer gering zal zijn de bewegingssnelheid is ca 1,5 cm/sec
Maar zoals bekent, het is helemaal nieuw en de tijd zal leren wat allemaal wel of niet goed voorzien is.
Het enige wat van belang is is dat de betreffende deelnemende veehouders vertrouwen in het systeem en in mij hebben voor de rest een geweldige uitdaging die ik graag aanga
Macccspan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal