Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Berichtdoor Rob MB » ma aug 18, 2014 10:41

De huidge emissiearme vloeren zijn volgens mij veels te snel in de markt gezet onder druk van Den Haag waardoor ze niet goed ontwikkeld zijn. Emissie arm, geloof je het zelf? :lol: Daarnaast ben ik geen fan van grote hoeveelheden amonia "opsluiten" in kelders. We kennen allemaal de gevaren van Amonia.

Heb ondertussen al een paar nieuwe concepten voorbij zien komen, maar bevinden zich nog in test fase, helaas voor nu.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Schoonvelde » ma aug 18, 2014 10:49

Moduulbouw schreef:De huidge emissiearme vloeren zijn volgens mij veels te snel in de markt gezet onder druk van Den Haag waardoor ze niet goed ontwikkeld zijn. Emissie arm, geloof je het zelf? :lol: Daarnaast ben ik geen fan van grote hoeveelheden amonia "opsluiten" in kelders. We kennen allemaal de gevaren van Amonia.

Heb ondertussen al een paar nieuwe concepten voorbij zien komen, maar bevinden zich nog in test fase, helaas voor nu.

Volgens mij is de ammoniak helemaal het probeem niet, meer de gassen die je niet ruikt.....
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor nunique » wo sep 03, 2014 13:39

de dichte sleuvenvloer is perfecte vloer. De urine wordt gebruikt om die vloer schoon te houden en de beloopbaarheid is perfect! Die van Den Boer heeft een mooi profiel en is absoluut niet glad. Ik heb het niet zo op die half open vloeren want daar verlies je al het vocht en houdt dus alleen vaste mest over
nunique

Berichtdoor maistro » wo sep 03, 2014 17:03

mee eens (y)

sleuvenvloer had in het begin een slecht imago doordat ze glad werden en zo
koeien sneuvelden , dacht dat in het begin ook elke meter een gaatje zat voor afvoer urine
verder was de plaat toen ook gewoon glad...

zit nu volgens mij rubber in verwerkt , en koeien staan hoger met voorpoten toch?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Gerben77 » wo sep 03, 2014 19:38

Zelfde was men in dit filmpje zegt.....bij 1.30 min

https://www.youtube.com/watch?v=MjPqOHz9pWk
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor nunique » ma sep 15, 2014 08:47

Ja precies! Ik heb tijdje terug de W5 vloer gezien die nog maar een half jaar in gebruik was en alle sleuven zaten daar al helemaal dicht en de gaten waar de urine door weg moet lopen ook. Dus voor mij is zon vloer met gaten geen optie
nunique

Berichtdoor Schoonvelde » ma sep 15, 2014 09:49

nunique schreef:de dichte sleuvenvloer is perfecte vloer. De urine wordt gebruikt om die vloer schoon te houden en de beloopbaarheid is perfect! Die van Den Boer heeft een mooi profiel en is absoluut niet glad. Ik heb het niet zo op die half open vloeren want daar verlies je al het vocht en houdt dus alleen vaste mest over

Laat ik nou net van de week 2 veehouders gesproken hebben die de dichte sleuvenvloer hebben en eigenlijk niet echt tevreden waren. Koeien smerig, moeilijke vloer voor de schuif was hun oordeel. Verlangden beiden terug naar de oer oude roosters ( luchtwasser ?) .

Wanneer ik nu weer moest bouwen zou ik voor in NLD een luchtwasser serieus overwegen, zonder ammoniak beperking krijg je gewoon geen vergunning niet meer. Overigens vorige week ook nog in een mooie nieuwe stal geweest met zand in de boxen, beetje volgens amerikaans concept. Stal is ongeveer gelijk met onze stal gebouwd maar net iets eerder vergund. Gewoon maatlat en nb vergunning erbij zonder enige ammoniak aanpassing. Stal is geheel open met dichte vloer erin die 2 keer per dag met trekkertje wordt schoon geschoven. Als je het nu over ammoniak emissie hebt.... de mest en urine liggen de gehele dag door elkaar op de betonnen vloer en de wind blaast de ammoniak er vol ''gas'' uit. Denk overigens dat je ook veel stikstof zo verliest die je best op je land zou willen hebben.
Regelgeving is een bijzonder ding in Nederland.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor maistro » ma sep 15, 2014 12:12

hoop dat beluchten van mest (bos) emissie-arm reductie krijgt
dan gewoon roosters (y) 35 euro/m2
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor nunique » ma sep 15, 2014 14:33

Vaak zie je bij de vloeren waar er gaten enzo in zitten dat de schuif er moeilijk overheen gaat omdat er veel te veel aangekoekte mest op de vloer blijft zitten. Maar ik heb voor de echt dichte sleuvenvloer dit probleem nog niet gehoord. Ik ken een aantal boeren die zon vloer hebben en ik zal die er eens naar vragen. Wat ik van hun tot nu toe gehoord heb is dat zijn echt tevreden zijn met die vloer. Maar ja, het blijft altijd lastig.
nunique

Berichtdoor eikelenboom » ma sep 15, 2014 15:04

wij hebben een w3 vloer , dichte vloer met profiel en gaten er in, open stal, V/stal, geen last van aankoeken. alleen waar weinig vee loopt ( seperatie).
eikelenboom

Beroep: Veehouder

Berichtdoor koein » wo sep 17, 2014 09:29

nunique schreef:Vaak zie je bij de vloeren waar er gaten enzo in zitten dat de schuif er moeilijk overheen gaat omdat er veel te veel aangekoekte mest op de vloer blijft zitten. Maar ik heb voor de echt dichte sleuvenvloer dit probleem nog niet gehoord. Ik ken een aantal boeren die zon vloer hebben en ik zal die er eens naar vragen. Wat ik van hun tot nu toe gehoord heb is dat zijn echt tevreden zijn met die vloer. Maar ja, het blijft altijd lastig.

Bij de stukken die te weinig worden belopen koekt de mest wel aan. Ik heb achterin de stal het jongvee staan, staat nu 1 afdeling leeg dan koekt er wel veel mest aan en wordt de vloer glad.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor ramos fan » wo sep 17, 2014 18:00

Wij hebben de w4 vloer
Beloopbaarheid zeer goed
Lijkt en voelt glad aan maar koeien glijden niet veel uit en laten de tocht goed zien
Nadeel spleten gaan dicht zitten vocht loopt niet in de kelder
Loopt een laval mestrobot op met sproeier
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Henk » za sep 20, 2014 16:43

Effe los gezien van van wettelijk moet of wat onderneem-technisch slim is; ook de koeienstal gaat steeds meer op een dichte varkensstal lijken (n) (n) (n) en er zijn vast tientallen redenen te bedenken dat je zoiets zou moeten doen maar er is maar 1 belangrijke reden om het niet te doen :idea: :arrow: we moeten als koeienboeren niet de intensieve veehouderij achterna :idea: met bij behorende ellende.
De koe moet zichtbaar blijven voor de consument :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » za sep 20, 2014 18:29

dus jij gaat volgend jaar ook weer weiden?? :mrgreen:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Sander » za sep 20, 2014 19:10

nee ik denk nog meer lichtplaten :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal