Nieuwe boxen bij Nico Bons in de stal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe boxen bij Nico Bons in de stal

Berichtdoor Sander » zo mei 30, 2010 21:43

RvP schreef:
ik zie bij ons ook wel eens dat koeien met hun kop tussen de twee voorste buizen gaan, wat het opstaan niet makkelijker maakt. En eigenlijk zouden de boxen ook hoger zijn. Bij die boer op de foto werkt het goed met gewone schoftboom, die staat vrij scherp terug om te voorkomen dat ze met het opstaan in de box schijten. Maar het opstaan gaat dan bij oude koeien ook iets moeilijker.

en als ik dit dan weer lees, vind ik het nog niet zo'n slechte eigenschap :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Guus J » zo mei 30, 2010 21:45

Sander schreef:
guus j schreef:
nee je bent een beetje heel erg eigenwijs, en je neemt héél moeilijk iets van een ander aan :yes: :yes: :yes: maakt verder niet uit: eigenwijs is ook wijs ;)

ik ben gewoon niet snel te overtuigen. misschien een slechte eigenschap :?

niet snel te overtuigen??? toen je bij bons de driehoek R gezien had schreef je hier dat je dat niet zo verkeerd leek... 3 maanden daarna was 't niks meer.

maakt me verder niet uit, ik heb geen enkel belang bij welke box dan ook maar zeg niet dat het niet af en toe een ietsiepietsie eigenwijsheid is ;)
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Sander » zo mei 30, 2010 22:01

guus j schreef:toen je bij bons de driehoek R gezien had schreef je hier dat je dat niet zo verkeerd leek... 3 maanden daarna was 't niks meer.

ken je me ff citeren? als ik het goed heb vond ik de boxen klein, of de koeien heel groot. want koeien van bons stonden over de achterkant heen of lagen/stonden omgekeerd in de box. later heb ik bij nog een veehouder gekeken met wat normalere formaat vee en geconcludeerd dat de driehoek box veel te laag is.

Van greutinkboxen vind ik de afstand van voorste tot achterste poot te groot. al heb ik stallen gezien waar ze prima in liggen en veehouder geen problemen hadden.

de box van rvp vind ik helemaal niets.

De nieuwe driehoek box die hier in deze topic staat lijkt me nog niet zo raar.
Sander

Berichtdoor RvP » ma mei 31, 2010 08:46

Ik denk dat er niet zo heel veel verschil tussen verschillende staande boxen. Het idee is grofweg hetzelfde. Hoogte is wel heel belangrijk. Wij hebben onze box gekozen op basis van degelijkheid, prijs en goede referentiebedrijven. De bisonboxen van de boer zag ik ook wel zitten, maar die waren veel te duur.

Sander, iig succes met je keuze. Zorg iig dat je voldoende gaat kijken bij andere bedrijven en welke box je ook kiest, schrijf 'm aub niet af op basis van een foto op vtf en dat je 'denkt' 't is niks. Je mag bij ons komen kijken en via het bedrijf wat ik genoemd heb kun je bij paar meer boeren hier in de kempen gaan kijken of het iets is. Oordeel dan pas of 't wel of niet werkt.
RvP

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Guus J » ma mei 31, 2010 08:49

@sander ik neem aan dat je jezelf goed genoeg kent en het geen onbekende uitspraak voor je is. Verder zoals ron zegt, succes met je keuze en oordeel niet zo snel :yes:
Guus J
Moderator

Berichtdoor martin b » ma mei 31, 2010 09:03

Denk dat lengte vd box het belangrijkste is, daarna de breedte. Dan na een hoop geneuzel, :wink: komt een keer de vorm vd boxafscheiding :idea:
martin b

Berichtdoor dimitri » ma mei 31, 2010 11:39

martin b schreef:Denk dat lengte vd box het belangrijkste is, daarna de breedte. Dan na een hoop geneuzel, :wink: komt een keer de vorm vd boxafscheiding :idea:

hoelang en hoe breed moet ie dan zijn?
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor martin b » ma mei 31, 2010 12:53

dimitri schreef:
martin b schreef:Denk dat lengte vd box het belangrijkste is, daarna de breedte. Dan na een hoop geneuzel, :wink: komt een keer de vorm vd boxafscheiding :idea:

Afhankelijk van je koe natuurlijk. Bij jersey kleiner dan bij HF.
Bij nieuwbouw voor flinke HF zou ik uitgaan van 270-280 lang en 115-120 breed voor buitenrij. Voor binnenrij zelfde breedte en lengte van minimaal 250, tenminste als ze vrij met de kop naar voor kunnen.
martin b

Berichtdoor Guus J » ma mei 31, 2010 13:25

martin b schreef:Bij nieuwbouw voor flinke HF zou ik uitgaan van 270-280 lang en 115-120 breed voor buitenrij. Voor binnenrij zelfde breedte en lengte van minimaal 250, tenminste als ze vrij met de kop naar voor kunnen.

en bij verbouw?
Guus J
Moderator

Berichtdoor Arno » ma mei 31, 2010 14:13

(y) :yes: en vergeet nie de boxbedekking ,comfy ,ruim ligbed is vele malen belangrijker as hoe da pijppie gebogen is.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor dimitri » ma mei 31, 2010 14:42

martin b schreef:
dimitri schreef:

Bij nieuwbouw voor flinke HF zou ik uitgaan van 270-280 lang en 115-120 breed voor buitenrij. Voor binnenrij zelfde breedte en lengte van minimaal 250, tenminste als ze vrij met de kop naar voor kunnen.

ok (y)
smart has the plans, stupid got the stories
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor martin b » ma mei 31, 2010 16:49

guus j schreef:
martin b schreef:Bij nieuwbouw voor flinke HF zou ik uitgaan van 270-280 lang en 115-120 breed voor buitenrij. Voor binnenrij zelfde breedte en lengte van minimaal 250, tenminste als ze vrij met de kop naar voor kunnen.

en bij verbouw?

wat denk je zelf :?:
martin b

Berichtdoor martin b » ma mei 31, 2010 16:51

dimitri schreef:
martin b schreef:
dimitri schreef:

ok (y)

Houd ook rekening met arno zijn aanvulling
Arno schreef: (y) :yes: en vergeet nie de boxbedekking ,comfy ,ruim ligbed is vele malen belangrijker as hoe da pijppie gebogen is.
martin b

Berichtdoor Sander » ma mei 31, 2010 19:56

ik vind hoe het pijppie gebogen is wel belangrijk. koe mot er niet teveel last van hebben. der zijn zat boxen die koe onvriendelijk zijn.

bij zand is het heel ander verhaal.
Sander

Berichtdoor john verhaar » ma mei 31, 2010 20:04

Dus :!: moet er eerst ZAND in dan word de rest al 100X eenvoudiger :idea: :yes:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

VorigeVolgende