Stro in de Boxen?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Stro in de Boxen?

Berichtdoor Juul de boer » za nov 06, 2010 20:38

Hallo,

zijn er forum leden die stro in de boxen hebben?...Wat zijn jullie ervaringen en/of opmerkingen over stro!
Hoe doen jullie het stro in de box?
Zijn er punten waar je op moeten met stro in de boxen?

Andere op of aan merkingen, meningen van de forum gebruikers zij ook welkom. (y)

Gr Juul
Juul de boer

Beroep: Student
Interesses: Voeding, Economie, Mechanisatie, Stal

Re: Stro in de Boxen?

Berichtdoor wil » zo nov 07, 2010 12:26

ik heb stro in de boxen
dit is gehaxeld en daarna in ballen geperst

werkt goed voordeel goedkoper
nadeel meer arbeid dam saargel daarom weer overgestapt op saagsel bij de melkkoeien

kijk goed naar de mestput wij krijgen last van verstoping als we niet 2 x per dag mixte
dit licht voor 80 % aan de bouw van de mestput en voor 10 % aan de mixer er de rest aan het stro
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor Mark P » zo nov 07, 2010 15:54

Hier nu nog steeds stro in de boxen word door ons zelf gehakseld, werkt wel goed. Maar straks in nieuwe stal gaan we wel over tot zand
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor koein » ma nov 08, 2010 10:02

@ Wil. Waar moet een put aan voldoen als er stro in de boxen moet dan? Of wat mankeert er aan die van jou?
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor Vie » ma nov 08, 2010 16:23

Wij hebben nu 3 jaar ofzo gegaxeld stro in de boxen :yes: Gerst of tarwestro eerst, werkte goed (y) Zaagsel is mooier om te zien en ruikt lekkerder :mrgreen: maar met stro hadden we wat lager celgetal en iets minder beschadigde hakken. (komt tuuk vooral door t matras wat eronder ligt (n) ) waren geen gigantische verschillen overigens :no: Stro was ook een stuk cheaper uiteraard :yes: Ook een jaar koolzaadstro gehad, ging eik ook best, alleen ietsiepietsie meer beschadigde hakken, en dit jaar konden we veel makkelijker en goedkoper aan gerst en tarwestro komen dus vandaar dat er weer in :no: In de mest zie k geen verschil :no:
Vie

Berichtdoor Frans-Jan » do nov 11, 2010 16:29

Hier jaren met stro gewerkt, begonnen met zo'n stofhap de boer strohakselaar. Dat was veur de dames prima maar een waardeloos .....werk om te doen, veel stof en herrie en elke keer weer een nieuwe v-snaar op dat ding zetten plus dat het een heel gesleep was om dat ding de stal in en uit te krijgen en baaltjes klaar leggen etc. etc. Daarna years met gemalen stro in baaltjes gewerkt en dat ging ook goed maar bleef een heel gesleep om de dag 4 balen in de stal verdelen. Nu bruken we vlas dat we met de shovel eens per 10 dagen bijvullen en dan dagelijks nach hinten toe krabben met de hark. Is ook weer heel comfy voor de dames en vooral beter voor mijn rug :yes: :yes: Heel vroeger deed mijn vader slootvuil in de boxen, hiermee maakt hij een paar keer per winter de boxen mee vol en dan hield hij het bij met gehakseld stro. Daar kan geen zand tegenop kwa koekomfort maar het is een beetje bewerkelijk en wij zijn ermee gestopt toen we de mest emissiearm moesten uitrijden want er kwam wel eens wat langer materiaal in de mest terecht
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor pinguin » do nov 11, 2010 16:47

Mark P schreef:Hier nu nog steeds stro in de boxen word door ons zelf gehakseld, werkt wel goed. Maar straks in nieuwe stal gaan we wel over tot zand

waar haksel jij mee ??
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Vie » do nov 11, 2010 16:51

Ik haxel gewoon 1 x in de maand ofzo een stuk of 8 ronde balen stro en dan wekelijks de boxen bijvullen :yes:
Vie

Berichtdoor Mark P » do nov 11, 2010 17:25

http://images.marktnet.eu/adimg/201005/ ... 0x67-t.jpg

Zo'n hakselaar hebben wij op zolder staan met een pijp naar een zee container waar het in geblazen word kan vanaf daar met de shovel het er uit halen werkt (y) :yes:
Mark P

Berichtdoor Henk » do nov 11, 2010 17:40

Mark P schreef:http://images.marktnet.eu/adimg/201005/5965479-7246-100x67-t.jpg

Zo'n hakselaar hebben wij op zolder staan met een pijp naar een zee container waar het in geblazen word kan vanaf daar met de shovel het er uit halen werkt (y) :yes:

:roll: hadde geen kleinere foto kenne vinden Mark... :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor arnoud » do nov 11, 2010 18:11

ik zoek een hakslaar(tje) heb geen kleine baaltjes en wil weinig geld uitgeven omdat ik denk 2a3 ronde balen per maand haksel ik ga een getrokken hakselaar uitproberen van een vriend en dan zo iets opzoeken
mark welk merk en wat kost die ongv
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Mark P » do nov 11, 2010 18:45

@ henk had zelf geen foto dus kon hem niet groter vinden :oops: maar ga er vanuit dat hier nog geen hoog bejaarden zijn die het niet kunnen zien :lol:

@ arnoud heb hier zelf ook grote balen douw er elke keer zo'n plak in, wat die gekost heeft weet ik niet meer precies maar wij zijn ook van het weinig geld uitgeven :mrgreen: Gebruik het in de boxen en ook door het voer heen in o.a droogstands rantsoen gaat super (y) Daarnaast staat die boven op het zolder boven de potstal dan haal ik de zeef eruit en haksel het grof in de potstal.
Mark P

Berichtdoor arnoud » do nov 11, 2010 20:15

hoe heet ie dan :?:
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Mark P » do nov 11, 2010 20:34

http://www.dieren-op-stro.nl/index-old.htm

Bij hun heb ik hem gekocht ik heb hem op krachtstroom
Mark P