hoe hou je regen uit de stal?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

hoe hou je regen uit de stal?

Berichtdoor boertje » zo nov 14, 2010 23:06

Dak is klaar. zijgevel meteen maar extra hoog gemaakt (koste niks extra) en dan in toekomst geen gezeur meer over hoogte. Echter door misverstand steken sandwichpanelen maar 25 centimer over. Daar kan nog een goot aan komen maar dan kom je op hooguit 50 cm. En nu kletst de regen aan de westkant zeker 10 meter diep de stal in en dus ook op het voer. Boxen zijn zeiknat. Dit werkt dus niet.

Nu lees ik van alles over zeilen en windbreekgaas maar wat is nu een goedkope oplossing? Ik zit niet te denken aan zeilen met een weerstation voor 10.000 maar handgelierde zeilen is ook niks want dan loop je de hele achter de feiten aan. tegen de tijd dat de zeilen hoog staan is de bui al weer voorbij.

Ik denk er nu over om over de hele lengte een damwandprofiel horizontaal tegen de spanten te monteren (zoals je ook onder open nokken ziet). Dan kom ik op een oversteek van 150 centimer en heb meteen een dakgoot. Maar of dat genoeg is?Of anders een kuilkleed eraan hangen of windbreekgaas vast monteren om de regen te breken. Iemand een betaalbare oplossing?
boertje

Re: hoe hou je regen uit de stal?

Berichtdoor jan.nl » zo nov 14, 2010 23:19

Gewoon windbreek gaas (98% dicht) er voor hangen,wel met elektromoter,en in de herfst de regenkant gewoon dicht laten,anders moet je bij elke bui de boel dicht draaien en dat werkt niet :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Sander » ma nov 15, 2010 00:36

bij oversteek van 1,5 meter waait het voer en de boxen nog nat. allemaal prachtig datgoedkope gedoe maar investeer nu maar gewoon in een zeil en klaar ben je.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma nov 15, 2010 10:30

Tuurluk een goei zeil wa hendig op te lieren is :idea:
Ten eerste is je aannemert een grote klootviool omdattie ut dak zo ruk gemaakt heeft :x en ten tweede zal je van de winter de boel toch ook wel es flinkerig dicht willen draaien met bv sneeuwstorm en strenge vorst... :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pinguin » ma nov 15, 2010 11:21

is 98% dicht het beste ?
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Sander » ma nov 15, 2010 12:09

zie het nut er niet van in van <100% gaas. Ja vogelgaas, maar voor de rest is het in mijn ogen onzinnig. Als je iets dicht wil hebben, wil je dat niet voor de lol en dan wil je toch gewoon iets vocht en wind dicht hebben :?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma nov 15, 2010 17:08

Sander schreef:zie het nut er niet van in van <100% gaas. Ja vogelgaas, maar voor de rest is het in mijn ogen onzinnig. Als je iets dicht wil hebben, wil je dat niet voor de lol en dan wil je toch gewoon iets vocht en wind dicht hebben :?

Juust :yes: Die 2% open snap ik ook nie echt :no: Laat um dan boven een paar cm open... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wil » ma nov 15, 2010 22:42

eerst je aannemer aanspraakleijk stellen voor het probleem of stond het zo op papier getekend

hoe opener de zijgevel hoe meer wind in de stal en hoe meer regen in de stal

1,5 meter oversteek werkt alleen als het weinig tot niet waait en wat kost het en als je het zelf doet hoeveel tijd kost het je
x een x bedrag dat je je zelf die tijd ook kan verhuuren wat mischien in de toekomst blijft

dakgoot zit die er al aan??????????

hier was ook alles open en wij hebben een zeil met weerstatin geinstaleerd niet voor de kou maar alleen voor de regen

en voor 130 meter zeil van 2,5 meter incl het station was ik iets meer dan 10 kweit
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor boertje » ma nov 15, 2010 23:23

tsja, die kant moeten wij ook op. Ik kan de aannemer niet aansprakelijk stellen. het was een misverstand die achteraf geredeneerd te maken had met verschillende versies van tekeningen en verschillende delen van de stal (bij aanbouw voor tank en ziekenstal is er geen oversteek ivm hoge vrachtwagens en die oversteeklengte is per ongeluk overal geprojecteerd.). Een metertje erbij had weinig meer gekost..

nu dus overal ongeveer 25 centimeter oversteek waar nog een goot aan moet. een goot zal ook 25 zijn. wordt dus 50 cm.
wel merk ik nu dat als er water van het dak komt er extra veel naar binnen waait. Wordt dan dus zeil met regensensor (wat weer afweegt tegen de kosten van een goot). Die goten met afvoer zijn ook al snel 5000 en met een regensensor hoeft dat niet.
met de hand dichtdoen lijkt me minder goede optie want dan ben je snel te laat en is er telkens nat strooisel. Maar wie weet vind ik wel wat gebruikt...
boertje

Berichtdoor wil » wo nov 17, 2010 19:58

ik zou er zo i zo ook een goot op willen hebben of licht er een sloot langs beide kanten van de stal
al dat opspatende water tegen de gevel zeil wordt alles ook goed vies van

en ja het kost nu geld maar als het er is ben je er blij mee dit zijn fouten die hoor je zo vaak niet alleen bij stallen ook bij woonhuizen en je weet wel wie er kan betalen kijk maar eens naar dde site van stigting eigen huis daar stond een paar jaar geleden op dat er bij een rijthes nieuwbouw woning gem 27 fouten waren terwijl veel tog standaart werk is
wil

Berichtdoor jkarsten » wo dec 29, 2010 01:05

Beetje offtopic, maar ik wil geen nieuw onderwerp starten.
Ik ben nu al enige tijd mijn zwager aan het helpen om de stieren van water te voorzien vanwege bevroren
leidingen. Even is leuk maar onderhand denk ik zijn er geen systemen die dit tegen kunnen gaan. Ja meer
beesten in de stal of beter isoleren. Maar ik zit meer te denken aan verwarming in de buizen. Bestaat zoiets?
:no: :yes: ? Dank
jkarsten

Berichtdoor wil1 » wo dec 29, 2010 05:47

ja dat bestaat

er zijn diverse manieren verwarmen circuleren en een speciallen stroomdraad die verwarmd word langs de leiding
wil1

Berichtdoor Vie » wo dec 29, 2010 16:15

Zo moeilijk is het echt niet, als je lekker kun rondpompen is verwarmen echt nie nodig :no:
Vie

Berichtdoor Stef hooijman » wo dec 29, 2010 21:59

onze openfrontstal is aan de Oostzijde los.. zit een rondpomp systeem op zonder verwarming en dat gaat prima .. (y) (y) zorg wel dat die de aanvoer van die pomp vorst vrij hebt.. dat was hier namelijk eerst niet het geval :shock: hele zooi vast 1ste jaar.. :yes: shit happens.. 8)
beetjuhh melk makenn.. :P
Stef hooijman

Beroep: farmer
Interesses: voer en melk

Berichtdoor wil » wo dec 29, 2010 22:32

geen probleemen met de vloters stef hier wel en de nippes bij de drink bakken die moete we 2 keer per dag ontdooien als het onder de - 10 is

wij willen dus wel gaan verwarmen
wil

Volgende

Keer terug naar Koe en stal