Milkbar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Milkbar

Berichtdoor lotte » zo apr 22, 2012 13:28

:shock: .. bij schippers dan ??
lotte

Berichtdoor Sander » zo apr 22, 2012 16:37

btn de haas groningen
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Karla » zo apr 22, 2012 22:06

Oké,weten we dat ook weer :wink: .

Kunnen we nu weer on topic gaan hier. Het woord milkbar ben ik de laatste paar pagina's niet meer tegengekomen :idea: .
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Henk » ma apr 23, 2012 07:58

Kans op vliegen heb je nu eenmaal met de milkbar... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor lotte » ma apr 23, 2012 20:01

:D :D :D De milkbars vliegen eruit bij Wennemars! Overigens geen dag spijt gehad van de aanschaf.. v.d. milkbars. :D
lotte

Berichtdoor Sander » do apr 26, 2012 20:40

Sander schreef:
lotte schreef:Henk, is het Neporex madendood? Ben ik nu te laat om er nog mee te beginnen? Neporex kost E.150 /5 kg.

99 euro bedoel je

5 kg dat zei ik toch goed.
maar die emmers zijn 7 kg zag ik vandaag en die kosten 127,50 p.s. bij de reca
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor lotte » za apr 28, 2012 18:26

De spenen van onze milkbar beginnen nu na ongeveer 9 weken wel te lekken. Ze moeten dus echt na elke groep kalveren vernieuwd worden. Ik heb gelukkig nog een twee sets reservespenen in de kast.
lotte

Berichtdoor MarcB » zo jan 27, 2013 12:18

Hier een tijd met milkbar's gewerkt. Het systeem werkt goed alleen als je je personeel niet gemoviteerd kunt houden om de milkbar's zuiver te houden en regelmatig spenen te wisselen gaan de voordelen snel weg. Daarnaast was de extra tijd die je kwijt was om alle baken op te hangen en weg te halen plus reinigen gewoon de hoofd reden om er mee te stoppen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor melker » zo jan 27, 2013 12:49

Ik laat de bakken gewoon hangen en 1 maal in de week probeer ik ze met hd spuit schoon te maken, winters kan dat interval wel ruimer. Probleem met lekke spenen is dat de kalveren die daar aan drinken veel meer melk krijgen dan de andere in koppel, oplopen en diarree kunnen het gevolg zijn :oops: .Is ook goed om de nadelen van milkbarsysteem te noemen zijn toch punten waar je op moet letten :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor pieterv » zo jan 27, 2013 13:01

(y) (y)
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor willemk » zo jan 27, 2013 15:35

Spenen verwisselen is een koud kunstje, maar je moet even weten hoe :!: . Oude spenen snij ik eraf met mijn boerenzakmes. De kontjes druk ik naar binnen en het hele zooitje gooi ik in de vuilnisbak. Met de HD reiniger spuit ik effe de bak schoon. Daarna pak ik mijn Combinatie tangetje en trek ik de nieuwe spenen in het gat, als ze er allemaal in zitten gooi ik 20 lieter heet water in de bak. Na een paar tellen het wat erweer uit en de spenen trek je er zonder problemen door op hun plek. :idea:

Elke nieuwe groep krijgt nieuwe spenen en daarna doe ik niks anders meer als twee keer per dag melk erin gooien. Schoonmaken heb ik tussendoor nog nooit gedaan, en ik heb nog nooit een kalf aan de schijt gehad die al aan de groepsbak zit.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma jan 28, 2013 10:55

willemk schreef:Spenen verwisselen is een koud kunstje, maar je moet even weten hoe :!: . Oude spenen snij ik eraf met mijn boerenzakmes. De kontjes druk ik naar binnen en het hele zooitje gooi ik in de vuilnisbak. Met de HD reiniger spuit ik effe de bak schoon. Daarna pak ik mijn Combinatie tangetje en trek ik de nieuwe spenen in het gat, als ze er allemaal in zitten gooi ik 20 lieter heet water in de bak. Na een paar tellen het wat erweer uit en de spenen trek je er zonder problemen door op hun plek. :idea:

Elke nieuwe groep krijgt nieuwe spenen en daarna doe ik niks anders meer als twee keer per dag melk erin gooien. Schoonmaken heb ik tussendoor nog nooit gedaan, en ik heb nog nooit een kalf aan de schijt gehad die al aan de groepsbak zit.

Ik deed ook eerst de spenen eraf snijden, maar je kan ze er net zo makkelijk uittrekken. Ik gebruik meestal wel even een handdoek om wat meer grip op de speen te hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=jGDUyGDHI1g
Hookwood Holsteins

Berichtdoor maistro » zo maart 23, 2014 17:13

zag bij schippers ook zo'n milkbar staan ..zit daar verschil in?
kalvermelk verkoper had liever een milkbar dan drinkautomaat...
tis in elk geval goedkoper dus ga ik dit misschien eerst proberen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jvt » zo maart 23, 2014 20:16

maistro schreef:zag bij schippers ook zo'n milkbar staan ..zit daar verschil in?
kalvermelk verkoper had liever een milkbar dan drinkautomaat...
tis in elk geval goedkoper dus ga ik dit misschien eerst proberen

hier zijn we aan het experimenteren met de peach feeder, van de fabrikant van de speedy feeder. Nog te vroeg voor conclusies, alleen lijkt de speekselproduktie bij de milkbar meer...
Maar, de milkbaremmers en spenen zijn r#teduur, peach feeder kost ongeveer een derde, dus even kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Zal als ik toch een bestelling heb bij schippers ook eens een emmer bestellen, ook dat eens proberen..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Dolph » zo maart 23, 2014 20:22

Ik gebruik ook de peach feeder en ben er tevreden over! (y)
Dolph

Interesses: ja

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal