Bouwbegeleider/ stalontwerper

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Bouwbegeleider/ stalontwerper

Berichtdoor boer pieter » do aug 18, 2011 08:18

2003
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor M H » do aug 18, 2011 08:29

toen werd er inderdaad iets anders gedacht over stallenbouw als nu.

ikzelf ben van mening om alles simpel te houden, ik gruwel van hekjes en groepjes ed. vraagt alleen maar arbeid. melken hier nu zo'n 80 koeien, willen naar de 110 a 120, tenminste daar wordt nu voor gebouwd, maar het is niet de bedoeling dat ik er langer mee bezig ben. dus geen verschillende groepen, want dan heb je alweer twee rantsoenen.
ik krijg hier nu een redelijk strohok, maar als de koe fit is, eruit, liever geen als wel koeien in dit hok.

ik zit alleen te twijfelen over een selectiehek voor tochtige koeien of bv droog gezette koeien uit te selecteren,

is dat wat????
M H

Berichtdoor Schoonvelde » do aug 18, 2011 09:44

M H schreef:toen werd er inderdaad iets anders gedacht over stallenbouw als nu.

ikzelf ben van mening om alles simpel te houden, ik gruwel van hekjes en groepjes ed. vraagt alleen maar arbeid. melken hier nu zo'n 80 koeien, willen naar de 110 a 120, tenminste daar wordt nu voor gebouwd, maar het is niet de bedoeling dat ik er langer mee bezig ben. dus geen verschillende groepen, want dan heb je alweer twee rantsoenen.
ik krijg hier nu een redelijk strohok, maar als de koe fit is, eruit, liever geen als wel koeien in dit hok.

ik zit alleen te twijfelen over een selectiehek voor tochtige koeien of bv droog gezette koeien uit te selecteren,

is dat wat????

Sja al die hokken kosten wel veel ruimte, overzicht, hekwerk, schoonmaakwerk, ingewikkelder koeverkeer. We hebben het nu wel. Maar misschien is het wel net zo gemakkelijk om alle koeien na het melken ff vast te zetten en dan de koeien pakken die nodig zijn. Net zoals Arno in de usa doet met z'n 3000 koeien.

Twijvel er voor onze nieuwe stal ook nog over. Sommige nieuwe stallen zijn net van de doolhof stallen met al die hekken en poespas. Niet echt mijn ding.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Jozef » do aug 18, 2011 09:57

In de nieuwe stal hier wel gekozen voor een selectie poort in de terugloopgang. Werk wel fijn. In de seperatie ruimte kunnen hier 15 aant voerhek staan en 5 liggen. Daarnaast strohok van 5mx5m.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor jan.nl » do aug 18, 2011 09:57

M H schreef:toen werd er inderdaad iets anders gedacht over stallenbouw als nu.

is dat wat????

Je zit niet zo ver bij mij vandaan,kom maar ff kijken hier.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do aug 18, 2011 10:03

Schoonvelde schreef:Sja al die hokken kosten wel veel ruimte, overzicht, hekwerk, schoonmaakwerk, ingewikkelder koeverkeer. We hebben het nu wel. Maar misschien is het wel net zo gemakkelijk om alle koeien na het melken ff vast te zetten en dan de koeien pakken die nodig zijn. Net zoals Arno in de usa doet met z'n 3000 koeien.

Twijvel er voor onze nieuwe stal ook nog over. Sommige nieuwe stallen zijn net van de doolhof stallen met al die hekken en poespas. Niet echt mijn ding.

Die grote bedrijven hebben de aandachtskoeien ook apart zitten, maar dan op een paar duizend koeien is dat natuurlijk ook al een hele koppel.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor wit » do aug 18, 2011 10:54

Ik heb voor de nieuwbouw ook een architectenbureau ingehuurd,dat kost idd een aardig bedrag maar
zover ik het nu kan bekijken lijkt het mij een verstandige investering :yes:
En wat het ontwerp van de stal betreft,dat heb ik natuurlijk helemaal zelf voor het zeggen.
Architect heeft veel ervaring met verschillende stallen en ook goede ideeën maar ik bepaal natuurlijk zelf hoe
de stal er uiteindelijk uit komt te zien.
En een separatieruimte met aut separatie stond bovenaan de lijst,die gaat mij veel tijdwinst opleveren :yes:
wit

Berichtdoor boer pieter » do aug 18, 2011 14:37

selectie poort is altyd aan te raden
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do aug 18, 2011 18:54

boer pieter schreef:selectie poort is altyd aan te raden

:yes: :yes: Is alleen al voor de inseminatot een zegen om niet meer tussen de koei te hoeven :idea: Ken er 1tje die tijden het insemineren door een andere tochtige koe werd besprongen (n) en dat hep je niet as je koetje in de seproom staat (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Het Honderd » do aug 18, 2011 19:11

als je de selectieruimte/behandelstraat simpel in de stal kan plaatsen zou ik het wel doen. Je kan dan ook toe met een voerbuis, dus geen voerhek meer nodig. Maar is interessanter bij 200 als bij 100 melkkoeien.
Het Honderd

Berichtdoor Henk » do aug 18, 2011 19:18

Het Honderd schreef:als je de selectieruimte/behandelstraat simpel in de stal kan plaatsen zou ik het wel doen. Je kan dan ook toe met een voerbuis, dus geen voerhek meer nodig. Maar is interessanter bij 200 als bij 100 melkkoeien.

Voerhek hejje altijd plezier van :idea: ff ut koppel langs uiers en staarten scheren, of je wil wat beesten aankrijten om de een of ander reden... Meerkosten tov buis is peanuts over de levensduur van die stal... :wink:
En wrom zou een seproom niet interessant zijn bij 100 koei :?: Tis wel zooooooo gemakkelijk ajje de drooggezette koei meteen appart hep en evenzo de tochtige dieren die een rietje lusten :yes: Of ajje es een koetje met nageboorte hep, ff seppen, zet ie zich mooi vast en kejje op je gemak een pil op douwe, zonder dajje heel de stal hoef af te streupen deur de stront.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wit » do aug 18, 2011 19:44

Henk schreef:
Het Honderd schreef:als je de selectieruimte/behandelstraat simpel in de stal kan plaatsen zou ik het wel doen. Je kan dan ook toe met een voerbuis, dus geen voerhek meer nodig. Maar is interessanter bij 200 als bij 100 melkkoeien.

Voerhek hejje altijd plezier van :idea: ff ut koppel langs uiers en staarten scheren, of je wil wat beesten aankrijten om de een of ander reden... Meerkosten tov buis is peanuts over de levensduur van die stal... :wink:
En wrom zou een seproom niet interessant zijn bij 100 koei :?: Tis wel zooooooo gemakkelijk ajje de drooggezette koei meteen appart hep en evenzo de tochtige dieren die een rietje lusten :yes: Of ajje es een koetje met nageboorte hep, ff seppen, zet ie zich mooi vast en kejje op je gemak een pil op douwe, zonder dajje heel de stal hoef af te streupen deur de stront.

Precies Henk,al bleef ik maar 75 koeien melken dan nog kwam er een sepruimte.
wit

Berichtdoor Vie » do aug 18, 2011 20:07

:yes: (y)
Vie

Berichtdoor Sander » do aug 18, 2011 22:43

volgens die man met zonnebril ga je dan vet failliet 8)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » vr aug 19, 2011 02:59

Henk schreef:
boer pieter schreef:selectie poort is altyd aan te raden

:yes: :yes: Is alleen al voor de inseminatot een zegen om niet meer tussen de koei te hoeven :idea: Ken er 1tje die tijden het insemineren door een andere tochtige koe werd besprongen (n) en dat hep je niet as je koetje in de seproom staat (y)

En wat nu als je de koe net na ut melken tochtig zie :?: De heule koppel nog een keer melluken :?: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal