Indeling robotstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Indeling robotstal

Berichtdoor Erik C » za feb 05, 2011 00:00

Hallo,

Wij willen thuis gaan beginnen met automatisch melken :D . Niet in een bestaande stal maar in een nieuwe stal.
Het idee is om een 0+6+0 stal te bouwen. Onze eerste grote vraag is, robots aan kopzijde of in de midde van de stal. Naar aanleiding van wat we tot nu toe gezien hebben lijkt het het meest verstandig om ze in de midde te zetten omdat de looplijnen van de koeien dan korter zijn. de overweging van op de kop zetten heeft als voordeel dat de stal overzichelijker is en dat hij makkelijker te spiegelen is, alleen onze grote vraag is of de loopleinen dan niet 'te' lang worden?
Als dit goed werkt zijn de keuzes voor ons niet lastig meer :wink: :yes: .
Weet er toevallig iemand een voorbeeld van een stal waar er 4 robots op de kop staan(waar we een keer zouden kunnen gaan kijken). het liefst in de omgeving van Overloon(grens Braband Limburg..) :?:

Ook zou ik graag jullie mening (en als het kan een voorbeeld om een keer te gaan kijken, maar ik denk niet dat die er zijn) hebben over het volgende idee.
0+6+0>> de robots op 3/4de van de stal, en dan 3 robots aan de ene kant en de laatste aan de andere kant, dit zou in onze situatie voordelig zijn ivm de ligging waar de stal zou moetten komen. :idea:

Groet Erik
Erik C

Re: Indeling robotstal

Berichtdoor Bernardo » za feb 05, 2011 00:28

ben onlangs in jouw buurt op bezoek geweest
0+6+0 256 ligplaatsen + 2 groooote stroohokken; 24.000 koeltank & 4 A3tjes
Bel maar eens jouw Lely centrum, die wetten je meer te vertellen.
lees het forum maar eens goed door dan krijg je informatie zat op
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor john verhaar » za feb 05, 2011 02:02

We zijn hier zo'n stalletje aan het bouwen met 4 botjes aan de kopse kant :idea: ik kan het probleem nie zien met je looplijnen :? ik ben bang dat je de boel een beetje over aan het analiseren ben (n)
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Guus J » za feb 05, 2011 09:28

Bernardo schreef:ben onlangs in jouw buurt op bezoek geweest
0+6+0 256 ligplaatsen + 2 groooote stroohokken; 24.000 koeltank & 4 A3tjes
Bel maar eens jouw Lely centrum, die wetten je meer te vertellen.
lees het forum maar eens goed door dan krijg je informatie zat op

waarom ga je nie tzelf op pad? via een dealer krijg je toch altijd een verhaal met een tintje :yes:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor kees van loon » za feb 05, 2011 09:38

Ik weet van 3 collegas die zon stal gaan bouwen of er nu 1 aan t bouwen zijn. Alle 3 met 4 robots op de kopse kant. En met een 0-6-0 stal.
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor grotehar » za feb 05, 2011 09:44

in Tijnje (Friesland) 3+3-rijige kwadrantenstal met 2 eilanden met elk 2 AMS :arrow: op elk kwadrant 60 boxen
hun advies: maximaal 55 melkgevende beesten op één AMS :idea:
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Guus J » za feb 05, 2011 09:45

grotehar schreef:in Tijnje (Friesland) 3+3-rijige kwadrantenstal met 2 eilanden met elk 2 AMS :arrow: op elk kwadrant 60 boxen

max. 55 koeien :?:

cock-j kom dr maar in... stuk of 10/15 meer moet toch kunnen? :roll:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Bernardo » za feb 05, 2011 11:32

waarom ga je nie tzelf op pad? via een dealer krijg je toch altijd een verhaal met een tintje :yes:[/quote]

Je hoeft hellemaal nie die dealer te luisteren, die brengt je wel bij die nieuwe stallen (q) (q) (q)
Bernardo

Berichtdoor Arnout O. » za feb 05, 2011 11:53

Die robots op de kopse kant zal best gaan. Als je dan 240 boxen achter je robots heb in 6 rijen dan zouden je koeien maximaal eens 50 meter moeten lopen. Als je de robots in t midden zet dan ben je later ook niet meer flexibel als je wilt verbouwen of als je later weer met melkstal wilt melken. Het is waarschijnlijk nog wel goedkoper ook, en eenvoudiger.
Arnout O.

Beroep: Koeieboer

Berichtdoor Corjan » za feb 05, 2011 16:41

guus j schreef:
grotehar schreef:in Tijnje (Friesland) 3+3-rijige kwadrantenstal met 2 eilanden met elk 2 AMS :arrow: op elk kwadrant 60 boxen

max. 55 koeien :?:

cock-j kom dr maar in... stuk of 10/15 meer moet toch kunnen? :roll:

:mrgreen:

Ja een bietje robot melk makkelijk 65 koeien vandaag de dag :wink: En 4 groepen sucks (n) (n) (n) maak dan maar 2 groepen van 120-140 dan kun je storingen ook makkelijker opvangen :idea: Hierro dus ook 0-6-0 met 3 botjes an 1 kant en ruimte voor een 4e :idea: Kijk er zijn al zat stalletjes van 3-0 met 2 botjes aan de kop, en dan zou 0-6-0 met 4 botjes op de kop nie meer kennen :? :wink: Wat issut verskil :?: .........Trouwens kheb een maat met een 3-0 met 2 botjes op de kop waar het goed loopt (y) :yes: En in de zomer motte ze een km verder lopen dan de 50 meter :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor arnoud » za feb 05, 2011 17:25

het is eerder hoeveel melk per robot dus melk/koe en melksnelheid
ik ken een bedrijf met 1 robot met ong 70 k en 190 melkingen maar minder melk als bv hier per robot en ik heb 170 melkingen met 63 koeien en 2080 kg per robot op dit moment en zelden meer
arnoud

Berichtdoor Erik C » ma feb 07, 2011 23:00

hallo,

Oke, de afstand is dus geen probleem, hoe zit het met groeppen maken, dat kunnen dr in princiepe hooguit 2 zijn (als ik het niet verkeer zie,,) is dit een naadeel?

Groeten
Erik C

Berichtdoor arnoud » di feb 08, 2011 16:45

ja al je ophaalkoeien kan je achter 1 robot opsluiten en als storing is kunnen ze naar de andere en heb je geen ritme stoornis/melkverlies en geen omstellings problemen
dus ik zou altijd gaan voor 1 groep met mindstends 2 robots
arnoud

Berichtdoor Bernardo » wo feb 09, 2011 00:44

arnoud schreef:ja al je ophaalkoeien kan je achter 1 robot opsluiten en als storing is kunnen ze naar de andere en heb je geen ritme stoornis/melkverlies en geen omstellings problemen
dus ik zou altijd gaan voor 1 groep met mindstends 2 robots

:yes: (y) :cheers:
Bernardo

Berichtdoor koein » do feb 10, 2011 18:21

Deze koeien zitten opt moment wel op 34 liter per dag! Hij zei dat hij er nog 2 á 3 koeien per groep bij kon hebben maar dan hield het wel op...
Voordeel van zijn systeem was wel dat de vaarzen een aparte groep hadden en de celgetal / laatste lactatie / terugkerende mastitis koeien in een groep. Is wel een voordeel maar ben zelf toch meer voor alle koeien toegang tot alle robots en daarna uitelkaar halen door selectiepoort(en).
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Volgende

Keer terug naar Koe en stal