Waterbakken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Waterbakken

Berichtdoor Mellek » zo jul 23, 2017 10:42

Arie schreef:
Henk schreef:Ik snap je niet Arie :?:
De uitstroomopening van de vlotter moet boven de rand van de bak zitten. Anders zijn de waterleidingbedrijven bang dat er water uit de bak terug gezogen kan worden de waterleiding in bij calamiteiten.

Maar als je em op een rondpomp systeem aansluit, heb je daar niets mee te maken. Want dan zit er op het rondpomp systeem al een voorziening die er voor zorgt dat da niet kan. Als het goed is.

Die bak van Spijker kun je ook bestellen met verhoogde vlotterbak. Is optie, staat erbij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Heb hier paar jaar terug al controleur van Vitens gehad, de robot word gereinigd met leidingwater en daar moest een keerklep tussen van 300 euro, en op vlakbij de watermeter nog een keerklep van 60 euro, hadden ook nog Brouwers en Suevia drinkbakjes bij kalveren, op de waterleiding, Suevia waren denk ik niet goedgekeurd maar daar hebben we maar gauw een tyleen vanaf de bron door de straat gelegd was goedkoper als een Breektank ofzoiets die meer als 1000 euro kostte, dus ca. 400 kosten aan kleppen en paar dagen werk toen was alles goedgekeurd.
Maar verhoogde vlotter is hier dus niet nodig.

Maar alle drinkwater gaat door een Wijsman voorkoeler, 70 koeien en 30 pinken drinken nu uit 4 beton waterbakken van 1 bij 60 ofzo. Maar wil er nu gewoon vanuit de voorkoeler tyleen door de hele stal doen 4 waterbakken van 2 meter met een rondpompsysteem tegen bevriezing. Robot heeft redelijke constante melkstroom verdeelt over de dag, water dus net zo, volgens mij is buffertank dan niet nodig?
Zal wel niet maximale rendement uit voorkoeler halen, maar buffertank lijkt me alleen maar een bron van bacteriegroei of zie ik dat verkeerd.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » zo jul 23, 2017 10:51

Bacteriegroei valt wel wat mee want er valt steeds nieuw fris water in. Met een buffertank er tussen dan heb je de drinkbakken communiseren of allemaal met een vlotter? Je zult er sowieso een buffer achter je voorkoeler moeten hebben want als de voorkoeler aanslaat en de drinkbakken zijn vol, dan komt er geen water door de voorkoeler
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Mellek » zo jul 23, 2017 11:17

G.U. schreef:Bacteriegroei valt wel wat mee want er valt steeds nieuw fris water in. Met een buffertank er tussen dan heb je de drinkbakken communiseren of allemaal met een vlotter? Je zult er sowieso een buffer achter je voorkoeler moeten hebben want als de voorkoeler aanslaat en de drinkbakken zijn vol, dan komt er geen water door de voorkoeler

Nee we hebben nu communicerend met 2 vlotters in een vlotterbak, direct uit de voorkoeler, uit de bron, maar die ouwe zooi gaat eruit, heb dan straks 4 waterbakken met vlotter, tyleenleidingen 2-3meter hoog onder het dak van de stal door, op de druk van de waterbron dan heb je toch ook wel constante doorstroming?
Er loopt immers altijd wel 1 vlotter, wil er wel een suevia rondpompsysteem tussen zetten tegen bevriezing.
Mellek

Berichtdoor De Roodte » zo jul 23, 2017 21:36

Mellek schreef:
G.U. schreef:Bacteriegroei valt wel wat mee want er valt steeds nieuw fris water in. Met een buffertank er tussen dan heb je de drinkbakken communiseren of allemaal met een vlotter? Je zult er sowieso een buffer achter je voorkoeler moeten hebben want als de voorkoeler aanslaat en de drinkbakken zijn vol, dan komt er geen water door de voorkoeler

Nee we hebben nu communicerend met 2 vlotters in een vlotterbak, direct uit de voorkoeler, uit de bron, maar die ouwe zooi gaat eruit, heb dan straks 4 waterbakken met vlotter, tyleenleidingen 2-3meter hoog onder het dak van de stal door, op de druk van de waterbron dan heb je toch ook wel constante doorstroming?
Er loopt immers altijd wel 1 vlotter, wil er wel een suevia rondpompsysteem tussen zetten tegen bevriezing.

Hier netzo. Rondpomp systeem die naar de waterbakken, handouches bij de robot enzo gaat. Hele dag wel water afname. En die Rondpomp dus dan ook door de voorkoeler. Heb je geen buffer nodig en ook geen kans op bacteriegroei in de buffer. Idd zou het theoretisch zo kunnen zijn dat je opgewarmde water wer terug komt bij de voorkoeler. Dan heb je ietsje rendements verlies
De Roodte

Beroep: Hulpje
Interesses: Melkveehouderij, Brandweer

Berichtdoor Henk » ma jul 24, 2017 15:00

Mellek schreef:

Hoog onder het dak :?: Dan hoop ik dat je een geïsoleerd dak hebt :yes:

Enigste waar het waterbedrijf bij controle naar kijkt is dat leidingwater niet rechtstreeks op het circuit van de eigen bron is aangesloten.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » wo jul 26, 2017 10:32

Henk schreef:
Hoog onder het dak :?: Dan hoop ik dat je een geïsoleerd dak hebt :yes:

Enigste waar het waterbedrijf bij controle naar kijkt is dat leidingwater niet rechtstreeks op het circuit van de eigen bron is aangesloten.

Nee niks geïsoleerd gewoon golfplaat, zijkanten zijn maar 1.80 wel met gordijnen, en nok is 6 meter, weet niet hoe dat met bevriezing gaat, met rondpompsysteem, maar hoe wil je leiding door mestput leggen? En voerpad loopt ook niks onderdoor, ouwe leidingen zijn 40 jaar oud, en is dat niet deels gelijmt ofzo.
Mellek

Berichtdoor G.U. » wo jul 26, 2017 14:23

tyleen leiding kun je ook wel isolatie omheen wikkelen voor zover de koeien er niet bij kunnen. dan icm rondpomperij voor de dagen dat het hard vriest zal het lang goed gaan
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » wo jul 26, 2017 20:12

alsof het onder een geisoleerd dak niet vriest :lol:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » wo jul 26, 2017 21:56

heb tyleen leiding in een mantelbuis aan de gording zitten onder een niet geisoleerd dak.
Afgelopen 3 jaar 2 dagen last gehad van bijna bevroren leiding.
Ik heb er sneldrinkers opzitten daardoor minder kans op bevriezen van de waterleiding denk ik
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Vorige

Keer terug naar Koe en stal