Waterbakken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Waterbakken

Berichtdoor HoK » ma nov 09, 2015 20:49

hoveniertje schreef:ik heb nu suevia drinkbakken met een zgn lepel erin. nu zijn er een paar pinken bij die er aardigheid in hebben om lekker met de tong in de bakken zitten te likken (ze kunnen ook wel gewoon drinken), met als gevolg dat ze er een natte bende van maken, en het voer dat nat word niet meer willen vreten.
zijn daar ook nog tips voor om dat knoeien te verminderen, of moet je dat maar gewoon accepteren?

Waterbak niet zo dicht bij het voer maken.
HoK

Berichtdoor G.U. » ma nov 09, 2015 21:18

HoK schreef:
hoveniertje schreef:ik heb nu suevia drinkbakken met een zgn lepel erin. nu zijn er een paar pinken bij die er aardigheid in hebben om lekker met de tong in de bakken zitten te likken (ze kunnen ook wel gewoon drinken), met als gevolg dat ze er een natte bende van maken, en het voer dat nat word niet meer willen vreten.
zijn daar ook nog tips voor om dat knoeien te verminderen, of moet je dat maar gewoon accepteren?

Hoe wou je dat hebben op de grup?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor HoK » ma nov 09, 2015 22:16

G.U. schreef:
HoK schreef:

Hoe wou je dat hebben op de grup?

Okay. Daar was ik niet vanuit gegaan :oops: Dan is het inderdaad lastiger.
HoK

Berichtdoor Henk » wo nov 11, 2015 16:58

Nat voer is juist reuze hip :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hoveniertje » wo nov 11, 2015 23:31

Nat voer is juist reuze hip :yes:

heel leuk dat het hip is, maar als ze het dan ook gewoon zouden opvreten had ik er al wat minder moeite mee :wink:

ik heb nu de waterdruk dusdanig verlaagd dat er bijna geen water in het bakje stroomt, het is nu wel minder geworden, maar nog niet over
wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet
hoveniertje

Beroep: hovenier / ongediertebestrijder
Interesses: alles wat met de natuur te maken heeft

Berichtdoor Flyinghollander » zo apr 03, 2016 22:17

Andere vraag over water, weet iemand bv volume per uur/koeien, dikte buizen, etc of www pagina waar ik wat kan vinden?
Flyinghollander

Berichtdoor HoK » zo apr 03, 2016 23:07

Flyinghollander schreef:Andere vraag over water, weet iemand bv volume per uur/koeien, dikte buizen, etc of www pagina waar ik wat kan vinden?

Sneldrinkers moeten 20 ltr+ per minuut kunnen geven. Dikte buizen is afhankelijk van de druk etc. In DK houden ze toch 10cm waterbak per koe aan?

Als je bakken hebt dan heb je buffer dus dan maakt het volgens mij niet heel veel uit.
HoK

Berichtdoor Flyinghollander » ma apr 04, 2016 07:13

dat is het probleem, alles was toen gemaakt voor 200 koeien melk er nu stukje meer.
5m3 kan de pomp geven per uur.
heb ongeveer 100.000 liter per dag nodig(1000*100) over de dag red ie het natuurlijk wel, maar piek momenten etc
Flyinghollander

Berichtdoor Niels » ma apr 04, 2016 09:16

Als je duizend koeien kan melken dan moet het toch ook lukken een paar bronnetjes extra te slaan. Je wilt toch niet meemaken dat de pomp effe hapert en 1000 koeien droog staan? :no:
Niels

Berichtdoor G.U. » ma apr 04, 2016 10:05

Buizen niet te dun maken zou 40 of 50 mm tyleen pakken. Daar kan tenminste een bult water doorheen. Dat pompje moet dus 20 uur per dag plankgas draaien om de koeien voor te blijven? Daar heb je wel iets van een buffertank tussen neem ik aan?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Flyinghollander » ma apr 04, 2016 10:14

nu niet, dat is dus de bedoeling. Heb nog 50m3 tank staan.
Flyinghollander

Berichtdoor Arie » ma apr 04, 2016 17:07

Maar dan heb je dus een 2de pomp nodig? Je pompt die tank vol vanuit de bron. Een 2de pomp dan nodig die uit de tank pompt in het leidingnet. Lijkt me wel dat je die tank ook zo af en toe wel eens schoon mag maken. En in de zomer misschien wel eens wat vaker dan af en toe.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Flyinghollander » ma apr 04, 2016 17:39

Misschien paar karpers erin? ja dat moet ik nog even uitzoeken of misschien 2 stuks plaatsen.
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » ma apr 04, 2016 19:31

Ik heb hier een 5 kuubs buffertank. Die kan ik bypassen zodat alles op de leiding zit. Dan kan ik de tank rustig ff schoonmaken. Staat er al 6 jaar en ben er nog nooit in geweest maar dat zal binnenkort wel eens een keertje
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor HoK » wo apr 06, 2016 19:30

Deftig rondpompsysteem in de stal met dikke buizen tyleen. Dat van die 1000 koeien wist ik niet :oops:

Hoe doen de grote boeren (meestal buiten NL) van VTF dit?
HoK

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal