Voor- en nadelen stal zonder buitenloop?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Voor- en nadelen stal zonder buitenloop?

Berichtdoor BoerBoone » vr nov 11, 2011 10:38

Hallo iedereen

De laatste tijd kom ik steeds vaker stallen tegen die er niet op voorzien zijn hun melkkoeien nog buiten te laten en de koeien dag in dag uit in de stal te laten doorbrengen. Sommige zeggen dat dit systeem, mits de juiste uitrusting beter is dan weideloop, maar mijn veearts raadde dit systeem echter af, hij noemt het noodzakelijk om koeien buiten te laten?
Werkt dit systeem echt beter? Zijn er hier veetelers die hun melkkoeien niet meer buitenlaten?

Groetjes
BoerBoone ;)
BoerBoone

Re: Voor- en nadelen stal zonder buitenloop?

Berichtdoor Johny » vr nov 11, 2011 11:00

Volgens mij ligt dit puur aan hoe de stal is ingericht. Er zijn tegenwoordig genoeg nieuwe stallen waar het dierwelzijn beter of net zo goed is als in de wei! :yes:

Weidegang kan idd noodzakelijk zijn, maar dan gaat het vaak over oudere of slecht ingerichte stallen, waar het dierwelzijn iets minder is!

Er zitten volgens mij meer voordelen aan een systeem zonder weidegang dan met weidegang, mits je de boel voormekaar hebt :!: Je kunt met veel dingen efficiënter omgaan, denk aan mest, arbeid, voeropbrengst...

Het tegenstrijdige is dat het millieu technisch beter is om de koeien binnen te houden(met emissie arme stal) dan in de wei, terwijl de mensen de koeien liever buiten zien(ik zelf trouwens ook!).
Aj diep in de stront zit, loat dan de kop niet hang..
Johny

Berichtdoor melker » vr nov 11, 2011 16:43

Wij kiezen wel voor buitenloop, ook bij de nieuwe stal. Wel bij mooi weer en droge omstandigheden, wat zon is voor koe niet verkeerd en maatschappelijk geeft het ook minder discussie, of het financieel ook beter is weet ik niet maar krijg wel weide toeslag van 0,5 cent/liter wat bij 500 mk toch leuke plus is :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor teuntje93 » vr nov 11, 2011 16:55

melker schreef:Wel bij mooi weer en droge omstandigheden, wat zon is voor koe niet verkeerd

:roll: kheb mijn twijfels of koei met 25-30 graden wel zo graag buiten zijn en int zonnetje moeten staan. :no: En als regent zijn ze meestal ook nie happie :no:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Arno » vr nov 11, 2011 17:01

Das nat. onzin teun ,hier zitten de beessies ook binnen uit praktische overweging maar een koe is nat nerruggus zo heppie as lekker buiten in een stukkie gras ,en zo vaak issut trouwes geen 25-30 graden in ze nezzerlents :? ,de laaste keer dakkur was hat iedereen t over strandweer en t was 18 graden ofzo :shock: :? :wink: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » vr nov 11, 2011 17:50

Arno schreef:Das nat. onzin teun ,hier zitten de beessies ook binnen uit praktische overweging maar een koe is nat nerruggus zo heppie as lekker buiten in een stukkie gras ,en zo vaak issut trouwes geen 25-30 graden in ze nezzerlents :? ,de laaste keer dakkur was hat iedereen t over strandweer en t was 18 graden ofzo :shock: :? :wink: :lol:

Klopt :yes: ....en al die andere dagen is het gewoon pokke weer. :lol: :oops:
Zijn maar weinig echt mooie dagen om koeien te weiden :yes:, de rest van de tijd is het toch maar behelpen, en of een koe daar nou happy van wordt. :roll: :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor teuntje93 » vr nov 11, 2011 17:59

Roderick schreef:Zijn maar weinig echt mooie dagen om koeien te weiden :yes:, de rest van de tijd is het toch maar behelpen, en of een koe daar nou happy van wordt. :roll: :no:

das krek wa da ik nou ook wilde zegge :yes: (y)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor melker » vr nov 11, 2011 18:16

:) 120 daagjes is genoeg en dat lukt in meest bizarre zomer makkelijk en 30 graden is het hier langs waddenkust inderdaad zelden en eigenlijk altijd veel wind dus hittestress komt hier niet voor :mrgreen:
melker

Berichtdoor Frans V » vr nov 11, 2011 19:27

Je moet niet getrouwd zijn met je melkproductielijsten maar dan gaat weiden (y) (y) (y)
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor jan.nl » vr nov 11, 2011 20:03

Wij hebben ook een stal waar de koeien binnen buiten staan :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor karst-jan » vr nov 11, 2011 22:22

teuntje93 schreef:
Roderick schreef:Zijn maar weinig echt mooie dagen om koeien te weiden :yes:, de rest van de tijd is het toch maar behelpen, en of een koe daar nou happy van wordt. :roll: :no:

zeggen de echte holstein mietsjes fokkers :mrgreen: de holstein kan het weiden niet meer aaan :twisted:
hoorde laatst van een boer dat koeien minimaal 35 % drogestof moesten hebben int rantsoen. vroeg ik en weiden dan. zei die ja daar moet je voor inkruizen (was die boer van skalsummer.) :yes:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor teuntje93 » vr nov 11, 2011 23:23

karst-jan schreef:
teuntje93 schreef:

zeggen de echte holstein mietsjes fokkers :mrgreen: de holstein kan het weiden niet meer aaan :twisted:

das dikke onzin KJ :yes: :? Holsteins komen hier nie meer buiten omdazze het weiden nie meer aankunne maar omdat pa er voor koos om ze binne te laten. Hebbe hier altijd geweid alleen sinds dit jaar nie meer :no:

BTW hebbe we hier een simpel excuus wa bijna geen andere boer kan gebruike en da is da ozze grond flink vervuild is met zink. :x (n) Is ook nie bevordelijk voor koetjes :no:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Guus J » za nov 12, 2011 10:25

karst-jan schreef:zeggen de echte holstein mietsjes fokkers :mrgreen: de holstein kan het weiden niet meer aaan :twisted:
hoorde laatst van een boer dat koeien minimaal 35 % drogestof moesten hebben int rantsoen. vroeg ik en weiden dan. zei die ja daar moet je voor inkruizen (was die boer van skalsummer.) :yes:

:lol: hij wilde alleen zeggen als je het beweiden niet in de hand hebt, kan je net zo goed crossies gaan houden want dan word 't toch nooit wat ;)
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor melker » za nov 12, 2011 10:35

Als je maar voldoende zetmeel bij voert dan lukt het weiden nog wel met hfjes, puur op gras :no: hebben ze ook veel te smalle muil voor :mrgreen:
melker

Berichtdoor Guus J » za nov 12, 2011 10:43

melker schreef:Als je maar voldoende zetmeel bij voert dan lukt het weiden nog wel met hfjes, puur op gras :no: hebben ze ook veel te smalle muil voor :mrgreen:

ach melker, hier is het zelfs zo erg dat ze op stal nog 27 kg maïs moeten hebben om overeind te blijven ;)
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Volgende

Keer terug naar Koe en stal