2 stallen 1 melkstal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: 2 stallen 1 melkstal

Berichtdoor Flyinghollander » zo jan 08, 2012 19:18

Dan kan ik ze net zo hard naar onze eigen slachterij sturen.
Flyinghollander

Berichtdoor CanBoerinnetje » zo jan 08, 2012 19:22

Flyinghollander schreef:Dan kan ik ze net zo hard naar onze eigen slachterij sturen.

:lol: :lol: :lol:
Omdat er geen mooier leven is dan dat van de boeren!
CanBoerinnetje

Beroep: Boeren hulp
Interesses: Jerseys, melken, robots, trekkers

Berichtdoor willemk » zo jan 08, 2012 20:15

john verhaar schreef:Dit filmpje geeft een slechte weergave van hoe er gemolken word :oops: maar dat kwam omdat het onweerde en de stroom dus aan en af ging vandaar dat het een beetje paniekerig lijkt en er op manuel gemolken werd (n) maarja dat heb je als je niet in NL boert dan heb je welis geen stroom (n) soms voor 1 sec. en soms voor 3 dagen (n)

John, ik was afgelopen week op een bedrijf waar ze de agregaat op automaat hadden staan. Na 40 sec stroomuitval neemt die het vanzelf over. Bedrijfsleider was daar zelfs nog niet tevreden mee en was bezig om er een grote UPC (S) tussen te zetten :idea: Je weet wel zo'n ding die ook voor de computern zit. Deze zou dan de 40 sec moeten overbruggen. Misschien een vraagje voor de technische mannen onder ons. Is dit mogelijk en wat zal zoiets kosten :?: :?:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor john verhaar » zo jan 08, 2012 20:34

Als we een paar x een paar sec. geen stroom hebben gaan we over op de generator en bij het huis hebben we der 1 die automatisch over schakeld (y) en volgens mij was dat niet zo ingewikkeld :no:
En Canblondje we melken hier zo i zo dag en nacht :yes:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor CanBoerinnetje » zo jan 08, 2012 20:45

john verhaar schreef:Als we een paar x een paar sec. geen stroom hebben gaan we over op de generator en bij het huis hebben we der 1 die automatisch over schakeld (y) en volgens mij was dat niet zo ingewikkeld :no:
En Canblondje we melken hier zo i zo dag en nacht :yes:

"Canblondje"? Ja oke haha

Daar zou je wel eerst aan moeten wennen! Ik ben bedrijven gewend van tussen de 60 en 120 melkvee plus jongvee.
Omdat er geen mooier leven is dan dat van de boeren!
CanBoerinnetje

Beroep: Boeren hulp
Interesses: Jerseys, melken, robots, trekkers

Berichtdoor Arie » zo jan 08, 2012 20:52

willemk schreef:
john verhaar schreef:Dit filmpje geeft een slechte weergave van hoe er gemolken word :oops: maar dat kwam omdat het onweerde en de stroom dus aan en af ging vandaar dat het een beetje paniekerig lijkt en er op manuel gemolken werd (n) maarja dat heb je als je niet in NL boert dan heb je welis geen stroom (n) soms voor 1 sec. en soms voor 3 dagen (n)

John, ik was afgelopen week op een bedrijf waar ze de agregaat op automaat hadden staan. Na 40 sec stroomuitval neemt die het vanzelf over. Bedrijfsleider was daar zelfs nog niet tevreden mee en was bezig om er een grote UPC (S) tussen te zetten :idea: Je weet wel zo'n ding die ook voor de computern zit. Deze zou dan de 40 sec moeten overbruggen. Misschien een vraagje voor de technische mannen onder ons. Is dit mogelijk en wat zal zoiets kosten :?: :?:

Heb wel eens opgevangen dat er systemen zijn die werken met een zwaar vliegwiel dat altijd draait. Bij stroom uitval draait deze even door en word hiermee een dynamo aangedreven. Uiteraard remt dat behoorlijk af als er stroom gevraagd word en valt deze uiteindelijk stil, maar in die tijd moet dan het aggregaat starten. Maar 40 sec voor het opstarten van een aggregaat lijkt me wel veel. Lijkt me dat dat tot wel minder moet kunnen.

Zou kunnen dat een gedeelte van die 40 sec. vertragingstijd is zodat niet bij elke stroomdip het aggregaat aanspringt :?:

Ook een mogelijkheid is om bij stroom uitval wel verlichting/koelmotor en dergelijke wel uit te laten vallen, maar alleen vacuumpomp/computers en dergelijke op accu door te laten draaien. Kun je behoorlijk mee besparen op aanschafkosten dure accu's.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Flyinghollander » zo jan 08, 2012 20:53

Die kunnen ook nog dag en nacht melken robot :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Arie » zo jan 08, 2012 21:01

Als je in een gebied zit waar elke week dr stroom een paar keer ff uitvalt is het misschien verstandig niet al te veel printplaten in de stal te hebben. Een simpel melkstalletje is dan misschien wel net zo wijs :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor hannibal » zo jan 08, 2012 23:06

willemk schreef:John, ik was afgelopen week op een bedrijf waar ze de agregaat op automaat hadden staan. Na 40 sec stroomuitval neemt die het vanzelf over. Bedrijfsleider was daar zelfs nog niet tevreden mee en was bezig om er een grote UPC (S) tussen te zetten :idea: Je weet wel zo'n ding die ook voor de computern zit. Deze zou dan de 40 sec moeten overbruggen. Misschien een vraagje voor de technische mannen onder ons. Is dit mogelijk en wat zal zoiets kosten :?: :?:

Zou de vertragingstijd korter zetten, (10 sec. of zoiets, blijven de melkstellen nog net "hangen")
bejaardenhuis zit hier ook geen 40 sec zonder stroom :no: en hospital al helemaal niet :wink:

UPS lijkt me een dure hobby, is gewoon een accu dat tijdelijk stoom levert....zou voor de gein al de kw'tjes maar eens optellen die je tijdens normaal gebruik nodig hebt :idea:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Arno » zo jan 08, 2012 23:11

Ken ind. veel sneller dan 40 sec ,khep systemen gezien waar je amper tot nie merrukt dadde stloom eraf is ,een automatische switch kast kost ong. t zellufde trouwes as een nieuwe generator.
Hier hebben we dr een paar (generators) maar ik moet ze wel starten en handmatig overskakelen :yes: :oops:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Johannes » zo jan 08, 2012 23:13

hannibal schreef:[Zou de vertragingstijd korter zetten, (10 sec. of zoiets, blijven de melkstellen nog net "hangen")

Ja, kmoet soms ook een sprintje trekken om de vacuumpomp weer snel aan te doen :!: :mrgreen:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Vorige

Keer terug naar Koe en stal