Nieuwbouwstallen deel 6

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen deel 6

Berichtdoor W.A » zo dec 04, 2016 09:43

En waar denk je t jongvee neer te zetten? Ideaal,dit hokkie...voor jv. Stro erin,voerhek/ buis in de spant.,en buiten of toch binnen als je wilt wilt voeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor kobonde » zo dec 04, 2016 10:57

[quote="rvm"]Tsja, bij spanten verlassen en direkt een nieuw dak erop komt het er inderdaad bijna op neer dat je net zo goed nieuw kan bouwen.
Zoveel geld heb ik even niet op m'n rekening staan en had ik dat wel, dan zou dat betekenen dat m'n akkerbouwtak fantastisch loopt. En zou dat zo zijn dan zou ik er helemaal niet aan denken om te beginnen met melken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik verwacht slapend rijk te worden met die koeien erbij.
Ik probeer de bank zover mogelijk van me af te houden. Voorlopig vind ik dit genoeg. Eerst moet er maar eens melk in de tank komen.[/quote

Als je met zoweing moglijk uitgaven, wil beginnen zou ik er gewoon een postal van maken ik neem aan dat er ruim
voldoende stro beschikbaar is daar waar je woont, dan kun je later als je meer cachs hebt een nieuwe stal bouwen
en deze voor jongvee of stieren gebruiken, of varkens als je weer wil stoppen met melken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor coen dp » zo dec 04, 2016 12:00

rvm schreef:Tsja, bij spanten verlassen en direkt een nieuw dak erop komt het er inderdaad bijna op neer dat je net zo goed nieuw kan bouwen.
Zoveel geld heb ik even niet op m'n rekening staan en had ik dat wel, dan zou dat betekenen dat m'n akkerbouwtak fantastisch loopt. En zou dat zo zijn dan zou ik er helemaal niet aan denken om te beginnen met melken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik verwacht slapend rijk te worden met die koeien erbij.
Ik probeer de bank zover mogelijk van me af te houden. Voorlopig vind ik dit genoeg. Eerst moet er maar eens melk in de tank komen.

weet niet wat de goothoogte nu is en hoeveel hoogte je nodig hebt om onderdoor te rijden met voerwagen, :no: maar je kan ook nog een voergang aan de buitenkant maken :yes: voerhek tussen de bestaande spanten, simpele overstek maken met eventueel windbreekgaas boven voerhek :yes: of helemaal een nieuw kapje over de 5 meter voergang :yes:
weet je in ieder geval zeker dat je voldoende ruimte binnen overhoud voor 3 rijen boxen en 2 mestgangen :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor rvm » zo dec 04, 2016 12:56

Jongvee zit nu al in een andere stal, daar heb ik deze stal niet voor nodig.
Potstal ging ook als eerst in mijn gedachte op. Ooit eens zelf gezien in in oost-Duitsland bij iemand die ook hellingstal en ligboxenstal in gebruik had. Meeste mastitesproblemen en werk was in de potstal. Vaste mest wel (y) voor m'n land.

Goed, dan toch maar van buitenaf voeren. Het zal misschien wel een paar dagen per jaar vloeken worden, vooruit dan maar. Zo wordt de stal al iets van 15 cm breder, dit omdat een betonnen prefab-muurtje aan een binnenkant van de spanten verdwijnt. Goothoogte ruim 3 meter.

3 m box buitenrij, 5,2 m box binnenrij, houd ik nog iets van 9,3 meter over voor twee mestpaden

Toen ik de feedwall opzocht op google kwam ik ook uit bij de feedstall uit. Deze zouden iets van 1,6 m lang zijn. Ruimte van 9,3 m voor twee mestpaden min 1,6 m feedstall = 7,7m Het is natuurlijk wel extra werk om te maken, maar de mogelijkheid en ruimte zou er voor zijn. Ervaringen of meningen?
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » zo dec 04, 2016 13:35

domme vraag misschien maar als ik goed begrijp heb je nu alleen akkerbouw, waarom koeien gaan melken? heb je gebrek aan mest? kun je dat evt niet aanvoeren vanuit buitenland, bijv nl 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » zo dec 04, 2016 14:29

feedwall
https://www.youtube.com/watch?v=yoRW59Dt7l0

Er zijn er wel eens stuk of wat in NL maar geen tientallen.
Robert

Berichtdoor walmark » zo dec 04, 2016 15:00

rvm schreef:Zoveel geld heb ik even niet op m'n rekening staan en had ik dat wel, dan zou dat betekenen dat m'n akkerbouwtak fantastisch loopt. En zou dat zo zijn dan zou ik er helemaal niet aan denken om te beginnen met melken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik verwacht slapend rijk te worden met die koeien erbij.

:? als je geen passie voor melkvee hebt, kun je er soms beter helemaal niet an beginnen :no:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Hindrik » zo dec 04, 2016 15:03

Sander schreef:domme vraag misschien maar als ik goed begrijp heb je nu alleen akkerbouw, waarom koeien gaan melken? heb je gebrek aan mest? kun je dat evt niet aanvoeren vanuit buitenland, bijv nl 8)

Ze hebben mij vroeger voorgehouden dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden wel.
Dus op het gevaar af dat ik weer eens een dom antwoord geef;
Ik denk dat rvm wat extra Euris wil maken, bovendien een regelmatiger geldstroom en de mogelijkheid om producten uit de ene tak te gebruiken/verwaarden in de andere tak.
Voer/mest en mest/voer contract maar dan met jezelf en binnen eigen bedrijf.
Rvm, naar aanleiding van dit topic hier vanochtend de boxen tegen de muur eens opgemeten.
Is in '89 gebouwd en staat nu geen koe meer in, maar hier zijn ze wel al 2,40 lang en de box afscheidingen staan op 112,5 hoh.
Volgens sommigen hier passen er zelfs geen jersey's meer in, maar ik was vrijdag nog bij een mv houder wiens stal uit dezelfde tijd stamt.
Stonden wat koeien aan het voerstek die zeker tegen, en mss wel boven de 500 kg aan de haak zouden wegen.
Waarom je evt een feedwall overweegt is mij onduidelijk, een voerpad aan de buitenkant lijkt mij gemakkelijker [restvoer verwijderen/schoon maken], en als het klimaat daarom vraagt heb je aan een afdakje van damwand of sandwich panelen genoeg.
Als je daardoor de helft meer mk kunt houden kosten die laatste koeien niet zo veel.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor rvm » zo dec 04, 2016 16:08

Sander schreef:domme vraag misschien maar als ik goed begrijp heb je nu alleen akkerbouw, waarom koeien gaan melken?

Door gebrek aan alternatief bestaat het bouwplan voor het grootste gedeelte uit granen, net als bij vele in deze omgeving. Van tarwe/gerst en koolzaad telen heb ik, op een enkele keer na, niet echt veel charmes kunnen ontdekken. Sommige percelen van mijn land zijn ook niet fantastisch voor akkerbouw, daar maar gras in. Daar verlies ik, verwacht ik, minder mee als met tarwe en koolzaad.
Dat komt dus ook wel een beetje overeen met dat wat Hindrik schreef met extra euris maken, maar dan m.a.w. andere euris maken.

walmark schreef:ls je geen passie voor melkvee hebt, kun je er soms beter helemaal niet an beginnen

Okee, ook ik ben niet volmaakt. Van huisuit kom ik van een melkveehouderijbedrijf. Maar hebben alle, maar dan ook echt alle, melkveehouders in NL wel een onvoorwaardelijke hartstochtelijke passie voor melkvee? Vtf-ers wel natuurlijk 8)

Hindrik schreef: bovendien een regelmatiger geldstroom en de mogelijkheid om producten uit de ene tak te gebruiken/verwaarden in de andere tak.
Voer/mest en mest/voer contract maar dan met jezelf en binnen eigen bedrijf.

:yes: en regelmatiger werk als met akkerbouw en iets minder afhankelijk van extreme weersomstandigheden. Bijvoorbeeld in dit jaar is door enkele weken slecht weer de tarwekwaliteit en opbrengst overal (n) (n) in de buurt, en daar werk je dan het hele jaar naar toe. Maar in plaats daarvan heb ik wel naar mijn gevoel mooi kuilvoer onder het plastic. Koolzaad had ik dit jaar niet, want dat was weer eens kapot gevroren (n), m'n suikerbieten en graszaad deden het wel goed (y)
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » zo dec 04, 2016 16:20

Je zit in PL dus landklimaat. Kun je dr soja telen :?: Als dat kan, samen met je graan, heb je 100% je eigen krachtvoer om koetjes te gaan melken :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 04, 2016 16:37

Ik zou het voerhek aan de buitenkant maken. Al of niet met een overkapping. Wat ook een optie is om binnen een voerbak te maken waar de koeien van beide kanten bij kunnen. Moet je wel met de menger door de stront.

Kijk hier ff voor wat ideeën: http://www.moore-concrete.com/feed-troughs/

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Corjan » zo dec 04, 2016 18:21

rvm schreef:
walmark schreef:ls je geen passie voor melkvee hebt, kun je er soms beter helemaal niet an beginnen

Okee, ook ik ben niet volmaakt. Van huisuit kom ik van een melkveehouderijbedrijf. Maar hebben alle, maar dan ook echt alle, melkveehouders in NL wel een onvoorwaardelijke hartstochtelijke passie voor melkvee? Vtf-ers wel natuurlijk 8)

Het mag mischien niet gezegt worden maar mijn passie voor koeien heft zijn grensen :yes: :oops: :oops:

We werken om te leven en leven niet om te werken :!: En ook al gaat de farm hier vaak voor en zijn genoeg momenten dat het bedrijf zich aan mij en het gezin aan moet passen :!: Maar ik zie mij dan soms ook meer als ondernemer en moet je soms gewoom emotie ff uitschakelen :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » zo dec 04, 2016 18:23

Ik zou gewoon hokkie vol met boxen zetten en buiten in de openlucht gaan voeren :idea: :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor poekske » zo dec 04, 2016 18:25

Me to. Beetje de Jr way
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Sander » zo dec 04, 2016 18:29