Welke noppenmatras

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Welke noppenmatras

Berichtdoor Jappie » zo jun 15, 2014 09:31

Had ook met zaagsel geprobeerd ging best, maar toen er stront in kwam lag er geen koe meer in, had zelf het vermoeden dat het te nat was, maar hij ging liever ook niet in zijn eigen shit liggen
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Rob MB » zo jun 15, 2014 13:44

Binnenkort komt er in de boerderij een artikel met overzicht van alle matten/matrassen in omloop. Wij zijn hiervoor benadert.

ik verwacht volgende week of de week erop. Ben benieuwd!
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor boer pieter » wo aug 20, 2014 10:15

zijn er ook die water matrasen hebben
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » wo aug 20, 2014 10:37

Mijn buurman, maar heb 'm er nog niet over gehoord.
Ben persoonlijk niet weg van omdat het warmte uit het lichaam geleid, bij mensen hetzelfde moet je niet willen krijg je rugklachten van.
Heb die mayo matten, maar die moeten wel 10 jaar mee gaan en gaat er 1 kapot dan vervang je er 1. Dat gedoe met die bovenlagen die na 6 jaar scheuren dan moet je de hele zooi vervangen, en de gemiddelde boer zal dan nog wel 4 jaar wachten en ondertussen zich mooi wat zooi ophopen, ging hier met die vloerbedekking ook zo, 3 kwart was wel goed maar de rest scheurde en krulde op.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor JA » wo aug 20, 2014 11:09

boer pieter schreef:zijn er ook die water matrasen hebben

Jeps, bij mij op het werk, eerste stal liggen er nu dik acht jaar in. Voordeel is dat ze erg duurzaam lijken te zijn, tot nu toe nog niks mee gehad, verder ben ik er niet kapot van, zelfde nadelen als andere matten, veel melkuitliggen, kale hakken en vind ze niet mooi schoon te maken als je niet heel veel zaagsel strooit :idea:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor poekske » wo aug 20, 2014 11:47

jip bij zus bij droge koei. Koeien doen wat onwennig in begin maar kiezen ZE toch gauw ipv gewone matras
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor wit » wo aug 20, 2014 11:53

Lees m'n eerdere reacties wat betreft waterbedden maar terug.
samengevat (n) (n) (n) (n) (n)
wit

Berichtdoor Schoonvelde » wo aug 20, 2014 12:06

wit schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, bij ons geen zand maar 0,0 dikke of kale hakken. Verder zeer duurzaam en heel weinig strooisel nodig, 2 zak koolzaadstro per dag op 260 boxen. Koeien moeten er inderdaad eerst aan wennen dat klopt.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Koets » wo aug 20, 2014 12:14

Heb jij ook dual waterbed Schoonvelde?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Schoonvelde » wo aug 20, 2014 12:49

Koets schreef:Heb jij ook dual waterbed Schoonvelde?

Idd, weet echt niet of het nu het beste van de wereld is ofzo. Daarvoor moet je alles naast elkaar testen en dan speelt persoonlijke voorkeur ook nog sterk mee. Koeien redden zich er in ieder geval na gewenning periode prima op en het geeft weinig werk en kosten.
Schoonvelde

Berichtdoor Koets » wo aug 20, 2014 12:57

Zit hier te dubben tussen dualH2Obed en matras, hebben nu gewone waterbedden in de stal, qua ligcomfort prima maar met opstaan soms wat te weinig grip. Matras deukt verder in dus meer grip. Wat was jouw overweging Schoonvelde om geen gewone matrassen te kiezen?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Schoonvelde » wo aug 20, 2014 13:25

Koets schreef:Zit hier te dubben tussen dualH2Obed en matras, hebben nu gewone waterbedden in de stal, qua ligcomfort prima maar met opstaan soms wat te weinig grip. Matras deukt verder in dus meer grip. Wat was jouw overweging Schoonvelde om geen gewone matrassen te kiezen?

Duurzaamheid vd matten (oude stal erri, toplaag na een paar jaar toch alweer de eerste gaten), geen kale hakken bij waterbed.
Schoonvelde

Berichtdoor Mellek » wo aug 20, 2014 13:52

Heb nu alle koeien op mayomat en koolzaadstro, dan heb je ook wel wat dikke en kale hakken, maar bij een goed rantsoen andere kuil ofzo kan dat ook zomaar verdwijnen.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Niels » wo aug 20, 2014 18:33

Mellek schreef:Heb nu alle koeien op mayomat en koolzaadstro, dan heb je ook wel wat dikke en kale hakken, maar bij een goed rantsoen andere kuil ofzo kan dat ook zomaar verdwijnen.

Dan zou ik morgen meteen effe de voerman bellen en dat effe regelen... (y) en als hij bij jouw klaar is mag hij mij bellen :cheers:
Niels

Berichtdoor wit » wo aug 20, 2014 21:00

Schoonvelde schreef:
wit schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, bij ons geen zand maar 0,0 dikke of kale hakken. Verder zeer duurzaam en heel weinig strooisel nodig, 2 zak koolzaadstro per dag op 260 boxen. Koeien moeten er inderdaad eerst aan wennen dat klopt.

Idd duurzaam en weinig strooisel nodig.
Koeien moeten er aan wennen :yes: maar bij ons hadden ze meer keuzes en ze besloten toch maar als laatste voor de dual waterbedden te kiezen (n) ook na 3 jaar nog.
koeien hebben weinig grip bij het opstaan.
Koeien moeten door de boxafscheiding gestuurd worden om recht in de box te liggen ,bij gewone zwevende boxen schuin liggen en met de rug tegen de boxafscheiding (n)

Hier met de erri's ook geen kale hakken :no:
En idd de topmat gaat niet zolang mee als een waterbed maar in de nieuwe stal gaan de koeien gemakkelijker opstaan als in de oude stal met te krappe boxmaten en daardoor word het matras ook minder belast bij het opstaan.

Ik ben iig blij dat ik beide matrassen een paar jaar naast elkaar in de stal gehad heb,dat maakte de keuze voor de nieuwe stal voor mij heel snel gemaakt.

Pieter als je toch waterbedden wilt proberen leg ze dan zo dat het stuk dat onder de boxafscheiding moet komen midden onder de koe ligt,zou mij al een hele verbetering lijken.
wit

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal