Welke noppenmatras

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Welke noppenmatras

Berichtdoor king » zo aug 31, 2014 17:56

Mellek schreef:Mijn buurman, maar heb 'm er nog niet over gehoord.
Ben persoonlijk niet weg van omdat het warmte uit het lichaam geleid, bij mensen hetzelfde moet je niet willen krijg je rugklachten van..

je bent duidelijk niet goed op de hoogte hoe een waterbed hoort te functioneren.
tis nl zo, dat je em op precies de goeie temperatuur in kunt stellen, zodat ie in de winter altijd lekker warm en in de zomer iets koeler staat. :idea:
gevolg je kunt zomer en winter met zelfde dekbed toe en altijd comfortabel. (y)
heb destijds(ruim 20 jaar geleden) juist een waterbed gekocht vanwege rugklachten, wil nooit :no: meer wat anders (y)
Mellek schreef:Heb die mayo matten, maar die moeten wel 10 jaar mee gaan en gaat er 1 kapot dan vervang je er 1. Dat gedoe met die bovenlagen die na 6 jaar scheuren dan moet je de hele zooi vervangen, en de gemiddelde boer zal dan nog wel 4 jaar wachten en ondertussen zich mooi wat zooi ophopen, ging hier met die vloerbedekking ook zo, 3 kwart was wel goed maar de rest scheurde en krulde op.

Enne bevallen de mayo's nog een beetje?
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Mellek » ma sep 01, 2014 11:29

king schreef:Enne bevallen de mayo's nog een beetje?

Oké, was niet op de hoogte.
Maar Mayo's, koeien liggen er graag op, maar nog wel wat kale hakken, komen wel makkelijk in de benen. Ga nu proberen of dat met alleen maar lavameel beter word. Matten zijn soms wat nat, maar wel makkelijk schoon te maken, koolzaad/zaagsel waait er ook zo vanaf. Misschien dat ze met soort kalk beter droog blijven als met koolzaad fijn. Doen ze in Ierland ook, beetje kalk.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Niels » di sep 02, 2014 08:25

Mellek schreef:

Maar Mayo's, koeien liggen er graag op, maar nog wel wat kale hakken, komen wel makkelijk in de benen. Ga nu proberen of dat met alleen maar lavameel beter word. Matten zijn soms wat nat, maar wel makkelijk schoon te maken, koolzaad/zaagsel waait er ook zo vanaf. Misschien dat ze met soort kalk beter droog blijven als met koolzaad fijn. Doen ze in Ierland ook, beetje kalk.

Zelfde als hier dus. Strooisel blijft niet liggen en matten zijn vaak nat. Vond een opmerking van volgens mij walmark ergens anders wel een goeie : waarom zou je er schuurmiddel op strooien.

Ben erg benieuwd hoe dat bevalt met alleen lavameel. :yes:
Niels

Berichtdoor king » di sep 02, 2014 12:24

Niels schreef:
Mellek schreef:

Zelfde als hier dus. Strooisel blijft niet liggen en matten zijn vaak nat. Vond een opmerking van volgens mij walmark ergens anders wel een goeie : waarom zou je er schuurmiddel op strooien.

Ben erg benieuwd hoe dat bevalt met alleen lavameel. :yes:

Op hoeveel % afschot legt jullie boxdek en denken jullie dat als dit meer zou zijn, dat dan het probleem (vocht) opgelost/veel minder zou zijn?
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor G.U. » di sep 02, 2014 12:30

1% zou toch genoeg moeten zijn? Liggen ligboxen standaard trouwens wel op afschot?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor karst-jan » di sep 02, 2014 12:39

G.U. schreef:1% zou toch genoeg moeten zijn? Liggen ligboxen standaard trouwens wel op afschot?

wij hebben 5% afschot. weinig tot geen melk in de boxen en je ziet de melk van de boxen afstromen als een koe melk uitligt. (y)
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Deblink » di sep 02, 2014 18:01

Ik zit ook te denken aan mayo matrassen,onze koeien staan alleen winters op stal. Maar de koeien komen dan soms moeilijk overeind doordat ze geen grip hebben. Hoe zit het met de prijs verhouding tussen mayo matrassen en matrassen onder rubber?
Deblink

Beroep: Melkveehouder/Docent
Interesses: Motorrijden

Berichtdoor Mellek » di sep 02, 2014 19:32

Deblink schreef:Ik zit ook te denken aan mayo matrassen,onze koeien staan alleen winters op stal. Maar de koeien komen dan soms moeilijk overeind doordat ze geen grip hebben. Hoe zit het met de prijs verhouding tussen mayo matrassen en matrassen onder rubber?

Die van Mayo of noppenmatras (Bos) op rol zijn even duur. Maar met R-boxen, hoe wil je die rol er in gaan leggen zonder alle boxen er uit te sleutelen..
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » di sep 02, 2014 20:16

Mellek schreef:
Deblink schreef:Ik zit ook te denken aan mayo matrassen,onze koeien staan alleen winters op stal. Maar de koeien komen dan soms moeilijk overeind doordat ze geen grip hebben. Hoe zit het met de prijs verhouding tussen mayo matrassen en matrassen onder rubber?

Die van Mayo of noppenmatras (Bos) op rol zijn even duur. Maar met R-boxen, hoe wil je die rol er in gaan leggen zonder alle boxen er uit te sleutelen..

Dat gaat niet, alle boxen moeten er uit en dan nieuwe gaten boren plus een busje tussen het beton en de box afscheiding omdat de mat er tussen komt te liggen.... kun je evengoed direct wel zwevende boxen er in sleutelen...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Deblink » di sep 02, 2014 20:36

Wij hebben al wel zwevende boxen, dus kwa montage maakt het niet zoveel uit. Ik hoor alleen wisselende verhalen over zowel mayo matrassen en matrassen met rubber. Als ik het filmpje zie op hun site en de reacties van boeren die ze in de stal hebben liggen lijkt het mij wel wat. Maar hier en daar hoor ik ook weer dat je beter een ander soort kan nemen... Dus zo langzamerhand weet ik het ook niet meer :? We proberen de koeien zo lang mogelijk buiten te houden. Ze staan ongeveer 5 maand op stal, de rest van de tijd worden de matrassen amper gebruikt. Dus heb ik ook zoiets van hoeveel wil je daarvoor investeren?

Misschien heeft iemand van jullie tips of ideeën?
Deblink

Berichtdoor poekske » di sep 02, 2014 22:40

Kraaiburg. Of diepstrooisel maken
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor karst-jan » di sep 02, 2014 22:43

Deblink schreef:Wij hebben al wel zwevende boxen, dus kwa montage maakt het niet zoveel uit. Ik hoor alleen wisselende verhalen over zowel mayo matrassen en matrassen met rubber. Als ik het filmpje zie op hun site en de reacties van boeren die ze in de stal hebben liggen lijkt het mij wel wat. Maar hier en daar hoor ik ook weer dat je beter een ander soort kan nemen... Dus zo langzamerhand weet ik het ook niet meer :? We proberen de koeien zo lang mogelijk buiten te houden. Ze staan ongeveer 5 maand op stal, de rest van de tijd worden de matrassen amper gebruikt. Dus heb ik ook zoiets van hoeveel wil je daarvoor investeren?

Misschien heeft iemand van jullie tips of ideeën?

Als ze de helft van de tijd binnen zijn gaan de matten een x zo lang mee. Ook kan je diepstrooisel doen die je de helft van de tijd vult. Scheelt 50% strooiselkosten met een veeeel lagere investering als matten. Met betere resultaten
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Gerben77 » di sep 02, 2014 22:56

@ deblink.....anders leg je gewoon toch een paar proefstukjes.
Of ga gewoon bij collega's kijken die ze al hebben liggen, en je ogen goed de kost geven.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor sivert » wo sep 03, 2014 09:35

Wij hebben de Mayo-matten nu 3 jaar, in een deel ligt nog koematras, maar de koeien hebben een hele duidelijke voorkeur voor de Mayo matten. Zoals ook al door enkele anderen is aangegeven zijn de Mayo-matten iets gladder, d.w.z. dat het zaagsel er slechter op blijft liggen, de koeien glijden er niet op uit doordat ze er enigszins in zakken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Deblink » wo sep 03, 2014 21:41

Bedankt voor de tips! Ik heb een proefstuk ontvangen van het mayo matras en ik moet zeggen dat het wel degelijk aanvoelt. Ik ga komende week bij een paar boeren kijken die deze matrassen in de stal hebben liggen, en dan zie ik dan weer verder (y)
Deblink

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal