trede aan voerhek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

trede aan voerhek

Berichtdoor edward28 » wo jul 16, 2014 07:58

Ik bouw dit najaar een nieuwe stal met mestschuiven.
Vraag mij af of een trede aan het voerhek een goed idee is zodat de koeien de voorpoten niet hoeven op te tillen bij passeren schuif.

Gr

Edward
edward28

Re: trede aan voerhek

Berichtdoor jvt » wo jul 16, 2014 08:41

edward28 schreef:Ik bouw dit najaar een nieuwe stal met mestschuiven.
Vraag mij af of een trede aan het voerhek een goed idee is zodat de koeien de voorpoten niet hoeven op te tillen bij passeren schuif.

Gr

Edward

hier een kant wel een trede, andere kant niet. Valt op dat ze bij de trede meer met voer gooien (n) (n) (n) , ze moeten de achterpoten toch oplichten, voor kunnen ze dan net zo goed doen. Zie geen verschil in voerhekbezetting e.d.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor kobonde » wo jul 16, 2014 09:32

Bij nieuwbouw zou ik een trede maken die zo breed is dat ze ook met de achterbenen er op kunnen staan
komt de klauwen ten goede.
bovendien is het vuile oppervlak kleiner en droogt dus minder uit
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » wo jul 16, 2014 09:51

word dat niet een bende ik heb het nog nooit gezien , :yes: maar het zou best kunnen werken maar dan zou ik ook afscheiders bij het voer hek willen dan gaan ze er niet liggen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor JG ten Kate » wo jul 16, 2014 17:55

Mestschuif iets korter maken , zodat koeien met voorpoten kunnen blijven staan als schuif passeert. Hebben wij ook en bevalt goed.
Je ziet niet aan de koeien die aan het voerhek staan dat de schuif eronderdoor gaat. Met plaatsing van hoekrollen regel je dat ie aan de andere kant wel strak lang kant gaat.
JG ten Kate

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor RvP » wo jul 16, 2014 18:04

wat voor voerhek heb je dan? wij hebben nu een buis en heb dan ook het idee dat ze meer voer morsen.
ik begreep van hci dat de meeste boeren wel voor een voerstoep kiezen maar maar ben dan inderdaad ook wel benieuwd of het ook goed uitwerkt in praktijk...

jvt schreef:

Gr

Edward

hier een kant wel een trede, andere kant niet. Valt op dat ze bij de trede meer met voer gooien (n) (n) (n) , ze moeten de achterpoten toch oplichten, voor kunnen ze dan net zo goed doen. Zie geen verschil in voerhekbezetting e.d.
RvP

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor jvt » wo jul 16, 2014 19:59

RvP schreef:wat voor voerhek heb je dan? wij hebben nu een buis en heb dan ook het idee dat ze meer voer morsen.
ik begreep van hci dat de meeste boeren wel voor een voerstoep kiezen maar maar ben dan inderdaad ook wel benieuwd of het ook goed uitwerkt in praktijk...

jvt schreef:

Gr

Edward

hier een engels zelfsluitend voerhek, hoge uitvoering. Probleem is dat een beetje voer al meteen een zooi geeft aan het einde; wij hebben geen afstort maar schuif loopt aan het einde een paar meter op de roosters. Gevolg is nu dat je elke twee dagen voer van de roosters af staat te plukken; anders gaat de schuif schuin omhoog de bult gemorst voer optrekken... (n) (n) (n)

jvt

Berichtdoor edward28 » wo jul 16, 2014 20:32

kobonde schreef:Bij nieuwbouw zou ik een trede maken die zo breed is dat ze ook met de achterbenen er op kunnen staan

Over die extra druk op achterklauwen hoor ik ook als reden om het niet te doen .
Andere reden om het niet te doen is dat ze verder van het voer af staan.
Breedte van knieboom is daar ook wel bepalend in ,hoor vertellen dat 6-8 cm voldoende is ipv 12-14 cm.
Wij moeten in Belgie nog geen rekening houden met emissie arme vloer,gewoon eentje simpel storten maar weet nog niet of ik hem ga borstelen ,dit is misschien te ruw voor klauwen.?
edward28

Berichtdoor Henk » wo jul 16, 2014 21:34

kobonde schreef:Bij nieuwbouw zou ik een trede maken die zo breed is dat ze ook met de achterbenen er op kunnen staan

Hoe bedoel je dat :?: Dat de koeien gewoon op een verhoogde stand staan :?: Wordt dat geen vieze bende :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jvt » wo jul 16, 2014 21:51

edward28 schreef:

Over die extra druk op achterklauwen hoor ik ook als reden om het niet te doen .
Breedte van knieboom is daar ook wel bepalend in ,hoor vertellen dat 6-8 cm voldoende is ipv 12-14 cm.
Wij moeten in Belgie nog geen rekening houden met emissie arme vloer,gewoon eentje simpel storten maar weet nog niet of ik hem ga borstelen ,dit is misschien te ruw voor klauwen.?

kom eens bij ons kijken hoe mooi schoon de koeien zijn bij een vlakke vloer met schuif met zomerse temperaturen. Wedden dat je heeeeel gauw roosters in de stal wilt leggen :oops: :oops: :oops: Gelukkig weinig problemen met mastitis e.d., maar als je roosters gewend bent is en blijft het toch een smeerboel, die staarten die ff lekker in de stront voor de mestschuif klapperen en dan daarna de hele koe volsmeren... (n) (n)
jvt

Berichtdoor edward28 » do jul 17, 2014 08:24

jvt schreef:
edward28 schreef:

kom eens bij ons kijken hoe mooi schoon de koeien zijn bij een vlakke vloer met schuif met zomerse temperaturen. Wedden dat je heeeeel gauw roosters in de stal wilt leggen :oops: :oops: :oops: Gelukkig weinig problemen met mastitis e.d., maar als je roosters gewend bent is en blijft het toch een smeerboel, die staarten die ff lekker in de stront voor de mestschuif klapperen en dan daarna de hele koe volsmeren... (n) (n)

Hoeveel maal per dag schuiven ?
edward28

Berichtdoor jvt » do jul 17, 2014 09:02

[

kom eens bij ons kijken hoe mooi schoon de koeien zijn bij een vlakke vloer met schuif met zomerse temperaturen. Wedden dat je heeeeel gauw roosters in de stal wilt leggen :oops: :oops: :oops: Gelukkig weinig problemen met mastitis e.d., maar als je roosters gewend bent is en blijft het toch een smeerboel, die staarten die ff lekker in de stront voor de mestschuif klapperen en dan daarna de hele koe volsmeren... (n) (n)[/quote]

Hoeveel maal per dag schuiven ?[/quote]

continubedrijf op het moment, maar cyclus duurt bijna 1,5 uur, gangen zijn 80 m lang..
jvt

Berichtdoor eikelenboom » do jul 17, 2014 09:51

Een trede, voerstoep in combinatie met een voergang van 25 cm hoger dan roosters, zo hebben wij het gemaakt. bevalt goed, goed overzicht over stal en bij voorstoep voergang hoger anders gaan ze de achterpoten belasten.
eikelenboom

Beroep: Veehouder

Berichtdoor boer pieter » do jul 17, 2014 09:59

heb er net ook even op gelet maar onze koeien geven er niet veel om meeste doen even een stap achteruit en stappen er dan gewoon over :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » do jul 17, 2014 10:29

Wij hebben den Dichte vloer met giergoot in het midden en een 25 cm brede trede bij het voerhek.
Bevalt de koeien goed en vreten dan ook gewoon door als de schuif voorbij komt, en de voorpoten zijn ook mooi droog. :yes:
De koeien zijn ook mooi schoon. (y)
Bij nieuwbouw zou ik kiezen om aan de voor en de achterkant een stortput te maken dan kan de schuif het veel makkelijker bijhouden en de schuif gaat 2 keer zo lang mee en stroomgebruik ook de helft. (q)
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en stal