trede aan voerhek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: trede aan voerhek

Berichtdoor Sander » ma jul 21, 2014 10:08

complete onzin zo'n trede
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor karst-jan » ma jul 21, 2014 10:25

ik sluit me aan bij de laatste 2 berichten. (y) als een koe er met zijn achterpoten overheen kan stappen dan ook wel met zijn voorpoten.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Sander » ma jul 21, 2014 11:07

nee natuurlijk niet. gewoon achter voorpoten langs laten lopen. maar bij dichte vloer zul je wel niet aan zo'n drempel ontkomen
Sander

Berichtdoor karst-jan » ma jul 21, 2014 11:15

Sander schreef:nee natuurlijk niet. gewoon achter voorpoten langs laten lopen. maar bij dichte vloer zul je wel niet aan zo'n drempel ontkomen

krijg je dan geen smeerboel doordat de dikke mest voor langs de schuif gaat lopen en de schuif ook scheef gaat lopen door minder weerstand aan die kant ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor edward28 » ma jul 21, 2014 12:28

h. groothuis schreef:Weet niet :? hoogte verschillen geeft altijd meer kans op klauwbeschadigingen :yes: als ik soms zie hoe tochtige koeien tekeergaan moet je niet te veel drempels in de stal maken volgens mij :roll:

mijn buurman is zn mestschuif eigenlijk wel zat door klauwbeschadigingen van hoekcatrollen touwen, of kettingen...

heb zelf een mestbottje staat heus wel eens stil maar zit me niet op de rug..

Zo danig inrichten dat hoekwielen geen belemmering vormen voor verkeer van koeien.
edward28

Berichtdoor Sander » ma jul 21, 2014 13:05

karst-jan schreef:
Sander schreef:nee natuurlijk niet. gewoon achter voorpoten langs laten lopen. maar bij dichte vloer zul je wel niet aan zo'n drempel ontkomen

krijg je dan geen smeerboel doordat de dikke mest voor langs de schuif gaat lopen en de schuif ook scheef gaat lopen door minder weerstand aan die kant ?

nee op roostervloer niet. zo hadden we het altijd in oude stal.
eerste 1,5 meter achter voerhek hoeft bij roostervloer niet geschoven te worden.
mestrobot rijdt er ook nooit langs. die heeft route precies langs achterpoten koeien.
Sander

Berichtdoor Henk » di jul 22, 2014 16:45

karst-jan schreef:

Ligt zelden mest op de eerste meter langs het voerhek he KJ. Ik sta dr eik van versteld hoe iemand een simpele koeienstal weer onnodig ingewikkeld probeert te maken met opstapjes en zo... :roll:
Los dr van; ben nog steeds niet overtuigd van een mestschuif op een roostervloer :no: Wij schuiven ook, met een elektrieker, 1x per dag, vooral beetje voor 't mooi :oops: maar in het weekend zijn we zelfs daar ondertussen al te lam voor... :oops:
Maar je merkt niks aan de klauwen :no: Is ook logisch he; roostervloeren bestaan al 50 jaar, mestschuiven op een roostervloer is iets van deze eeuw...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di jul 22, 2014 18:45

Ja maar dan meer omdat zoals je zegt de meesten te lam zijn om zelf te schuiven... op de meeste plekken worden de roosters netjes schoon gehouden zoniet mechanisch dan wel met de handschuiver
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor JA » di jul 22, 2014 19:41

Henk schreef:Ligt zelden mest op de eerste meter langs het voerhek he KJ. Ik sta dr eik van versteld hoe iemand een simpele koeienstal weer onnodig ingewikkeld probeert te maken met opstapjes en zo... :roll:

Zo'n opstapje zou alleen van belang kunnen zijn op een dichte vloer lijkt mij, nadeel van mestschuiven vind ik altijd dat de koeien door een voetbad van stront moeten stappen, maarja, dat moeten ze nu nog met hun achterpoten :roll:

Voor de mensen die met een skidsteer schuiven op een dichte vloer, is twee keer daags genoeg bij de melkkoeien :?: Nadeel is dat je er weer een klus rond melken bij krijgt en meestal heb je het dan al druk zat :wink:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor postma friesland » za jul 26, 2014 06:14

De oplossing om van dat voetbad van stront af te komen is gewoon schuiven als de koeien in de wachtruimte staan. Hier zomerdag met dichte vloeren staat de schuif overdag meestal stil anders worden de vloeren glad van het dunne laagje mest wat op de vloer wordt versmeerd. De mestvoorraad op de gang is het probleem niet, maar zodra je gaat schuiven heb je een hele hoop.

2 x per dag kan (hier staat de schuif wel eens 12 uur uit) maar op een vochtige dag niet ideaal zeker als je bekrompen maatvoering in de stal heb (smalle gangen en kleine ligboxen :arrow: staarten in mest :twisted: )
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Niels » za jul 26, 2014 07:55

http://www.delaval.se/-/Produkt-Information/Manure/Products/Cleaning/Cable-scraping/DeLaval-Clean-Matic/

Wij hebben deze. Zitten zeker ook nadelen aan met rvs kabels, lagers en aandrijvingen enz. maar geen hopen mest als de schuif gaat. Het meeste vedwijnt in het 20 centimeter diepe gootje in het midden. Onder aan de schuif zit een rubberen lepel die het gootje elke keer schoon houdt.
Niels

Berichtdoor bambam » zo jul 27, 2014 00:15

Wij hebben een botje tot onze grote tevredenheid. En achter het voerhek komt hij nooit. Een ding om rekening mee te houden zijn de voorrijkosten, want storingen hebben botjes zeker genoeg, maar ook grote periodes dat ze nooit klagen.
Optie 1 is een drempel.
Optie 2 is de schuif wat korter maken. Hoeveel ligt er nu net achter het voerhek? Ik rij er 1x per jaar ff met een schoveltje, vind ik leuk. Wij hebben roosters, maar ook met een dichte vloer lijkt het mij meevallen.
bambam

Beroep: ehm?
Interesses: Toezicht houden en koeien aaien

Berichtdoor BsK » ma jul 28, 2014 10:27

Bij het jongvee een dichte vloer met een trede. Ik zie geen meerwaarde erin :( . koeien moeten toch over de schuif stappen. Zou nooit geen mestrobot willen :oops: hoor/zie veels teveel problemen met die dingen onderweg. (n)
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor Mark P » wo jul 30, 2014 11:29

Hier weinig werk met de mestschuif 1x per jaar touw vervangen en de slee een aantal keren (zand). Als we iets ander zouden doen is het een gleuf midden in de vloer waar de schuif geleiding aan heeft.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor Bertus19651 » di okt 20, 2015 12:09

Denk niet dat het heel veel helpt.
ze geven er vaak niets om.
Bertus19651

Beroep: Boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal