trede aan voerhek

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: trede aan voerhek

Berichtdoor HoK » wo okt 21, 2015 21:30

Zou eerlijk gezegd nooit meer traditionele roosters willen hebben. Of Veld V of een rooster moet grote panelen (Swaans G2 o.i.d.) daar fijn een ouderwetse schuif over en geen gedoe meer met mestrobots die vaststaan. Een keer in de 2 weken is het wel raak.
HoK

Berichtdoor melker » do okt 22, 2015 14:54

Het is omdat het moet om aan emissie eisen te voldoen maar gewone roostervloer met luchtwasser is zo gek nog niet. Qua vloer zou ik op dit moment voor de rubbervloer van Concrelit gaan met vaste schuiver uiteraard. Buurman heeft ook net nieuwe stal met Laval (joz) boje op vloer, die valt tegen :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor wit » do okt 22, 2015 15:21

HoK schreef:Zou eerlijk gezegd nooit meer traditionele roosters willen hebben. Of Veld V of een rooster moet grote panelen (Swaans G2 o.i.d.) daar fijn een ouderwetse schuif over en geen gedoe meer met mestrobots die vaststaan. Een keer in de 2 weken is het wel raak.

Een keer in de 2 wkn even de mestrobot weer op de route zetten,is dat zo'n probleem :?

Buurman heeft ook net nieuwe stal met Laval (joz) boje op vloer, die valt tegen :(

Hier het eerste half jaar regelmatig een storing,is allemaal prima opgelost.
Nu loopt het prima (y)
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor HoK » do okt 22, 2015 21:07

wit schreef:
HoK schreef:Zou eerlijk gezegd nooit meer traditionele roosters willen hebben. Of Veld V of een rooster moet grote panelen (Swaans G2 o.i.d.) daar fijn een ouderwetse schuif over en geen gedoe meer met mestrobots die vaststaan. Een keer in de 2 weken is het wel raak.

Een keer in de 2 wkn even de mestrobot weer op de route zetten,is dat zo'n probleem :?

[]

Meestal verliest dat ding zn weg op tijden dat je net in bed ligt. De volgende ochtend kun je je botje dan helpen om de mest weg te drukken anders verliest die nog een keer zn weg.
HoK

Berichtdoor wit » do okt 22, 2015 23:04

M
eestal verliest dat ding zn weg op tijden dat je net in bed ligt. De volgende ochtend kun je je botje dan helpen om de mest weg te drukken anders verliest die nog een keer zn weg.

Als het altijd op hetzelfde plek is waar hij vastloopt zou je de route kunnen aanpassen.
En als je zorgt dat de mestrobot binnen is voor de lange oplaadbeurt als jij je avondronde maakt heeft hij 's morgens nooit veel routes gemist mocht hij vastlopen.
Heb hier ook weleens meegemaakt dat hij tussen 22.30 en 8.30 niet geschoven had,maar dan hoef ik toch echt niet te gaan helpen om de mest weg te krijgen. :no:
Zet hem gewoon weer aan de gang en hij lost het prima zelf op (y)
wit

Berichtdoor Viktor » di dec 08, 2015 14:29

Wij zijn hier ook bezig met nieuwe stal, en lopen beetje tegen hetzelfde aan. Achter voerhek krijgen we roosterplaten van 4 meter breed tot aan achterkant lixbox. We krijgen diepstrooiselboxen en hebben het idee als een vaste mestschuif hier beter mee om kan gaan als een robot. Nu worden ons 3 verschillende dingen geadviseerd door meerdere "adviseurs".
1. Een schuif die de volledige 4 meter schuift
2. Een schuif van +- 3,5 meter + een voerstoep/trede achter het voerhek van +- 0,5 meter
3. Een schuif van +3,5 meter maar dan geen voerstoep achter het voerhek, en de schuif strak aan de lixboxen langs laten gaan zodat er een halve meter achter voerhek ongeschoven blijft.

Wat is volgens jullie de beste van de 3 opties?

En wat zijn de meningen over touw, kabel of ketting?
Soms ben ik zo nuchter als een pasgeboren schaap # lam
Viktor

Berichtdoor G.U. » di dec 08, 2015 14:39

Ik zou altijd kiezen om over de hele breedte te schuiven. Dan heeft de schuif ook iets om tussen te lopen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Viktor » di dec 08, 2015 15:21

G.U. schreef:Ik zou altijd kiezen om over de hele breedte te schuiven. Dan heeft de schuif ook iets om tussen te lopen

Volgens adviseur was dit ook te garanderen met juiste plaatsing van de hoekrollen, of met een ijzeren profiel in het midden waar de schuif doorheen glijd en houvast aan heeft.
Die schuif van 3,5 meter zonder voerstoepje lijkt mij eerlijk gezegd de minste van de drie keuzes, maar ja zit nou eenmaal niet alleen in maatschap:p
Soms ben ik zo nuchter als een pasgeboren schaap # lam
Viktor

Berichtdoor G.U. » di dec 08, 2015 16:31

ik zou dan voor een voerstoepje kiezen (alhoewel de meesten hier van het nut niet overtuigd zijn :roll: ) Dan heeft de schuif twee betonnen 'geleiderails' en heb je niet zo'n lomp brede schuif
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » di dec 08, 2015 16:34

hou toch op zo,n schuif kost de wereld ook niet gewoon de hele brede in een keer meenemen en geen stoepjes ed :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » di dec 08, 2015 18:22

voerstoep is mi alleen maar n obstakel voor de koeien, gewoon een 4 meter schuif.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Sander » di dec 08, 2015 18:41

wij hadden in oude stal gewoon eerste meter geen schuif. en schoof gewoon strak langs de boxen. zie het probleem niet.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor koein » di dec 08, 2015 19:01

Gaat het om een rooster of dichte vloer viktor?
Wij hebben hier een dichte vloer met voerstoep. Bevalt goed, koeien hebben heel weinig last van de schuif als hij langskomt en voorpoten staan mooi droog.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor boer pieter » di dec 08, 2015 20:43

is ook nog eens slecht voor een koe alle gewicht komt op de achter poten
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » di dec 08, 2015 22:08

Koeien doen altijd gekke dingen; maar als je een koe meer ruimte geeft is er vaak nog weinig aan de hand. Daarom zou ik voor een voerstoep kiezen i.c.m. schuif die in een gleuf loopt. Kun je de doorsteken enzo ook mooi vlak houden.
HoK

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal