3+0 luifelstal met voergoot jongvee

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

3+0 luifelstal met voergoot jongvee

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 14:17

Sinds we gekozen hebben om onze melkveestal te renoveren moet ons jongvee een nieuw onderkomen krijgen.
De kalveren van 0-tm-5 maand zitten in iglo's. (Holm laue systeem)
Het jongvee van 6-24 maand willen we graag huisvesten in een luifelstal.
Het idee is om al het jongvee hooi te voeren als ruwvoer en door middel van krachtvoerboxen het rantsoen te verrijken.
Daardoor leek het ons haalbaar om een ondanks een overbezetting aan het voerhek, goede resultaten te boeken.
De luifelstal spreekt ons erg aan wat betreft licht, lucht en ruimte.
Er worden 2 soorten krachtvoer gevoerd; het jongvee van 6-9 maand krijgt eiwitrijke, zetmeelrijke brok en het oudere jongvee krijgt een brok met hoofdzakelijk pulp en soja.
De laatste grasnedes verkopen we elk jaar omdat het inkuilen/uitkuilen van dit slappe spul maar weinig jaren optimaal verloopt. Bovendien hebben we het idee dat het jongvee meer pensvolume en daarmee meer inhoud krijgt door het voeren van suikerrijk, grof weidehooi.
De conditie van het jongvee is ideaal te sturen door het krachtvoerautomaat.

Zijn er prikkers die ervaring hebben met een luifelstal of alleen weidehooi+brok voor jongvee?
Oranje-14

Re: 3+0 luifelstal met voergoot jongvee

Berichtdoor Davy » wo jan 28, 2015 14:51

Is wat wij een openfrontstal noemen. Open kant naar zuidoosten richten, en eventueel voorzien van één of ander gaas, gordijn, bache,... zodat je op enkele zeldzame dagen dat er een snijdende vrieswind uit die richting komt de boel kan afsluiten. Wij hebben er al het jongvee vanaf 1 jaar en de droge koeien (apart natuurlijk :wink: ) instaan. Bij ons komt de achtermuur maar tot 2 m hoogte, en de resterende 2 m is afgesloten met een dicht gordijn, zodat je bij een warme zomerdag alles goed kan openzetten.
Al bij al heel tevreden over deze stal, zeker een verbetering tegen het vorige donker laag hok waar het jongvee inzat (droge koeien stonden toen nog bij in de melkveestal). Dieren onder een half jaar zou ik er niet inzetten, maar ik ben ook wel benieuwd hoe daarmee de ervaringen van de andere forummers zijn!
Voergoot vindt ik maar niks. Bij ons krijgen de volle vaarzen niet echt de beste graskuilen en dan blijft er wel eens iets liggen, ik ben blij dat ik dit gewoon met de frontlader kan uithalen.
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 14:55

Davy schreef:Is wat wij een openfrontstal noemen. Open kant naar zuidoosten richten, en eventueel voorzien van één of ander gaas, gordijn, bache,... zodat je op enkele zeldzame dagen dat er een snijdende vrieswind uit die richting komt de boel kan afsluiten. Wij hebben er al het jongvee vanaf 1 jaar en de droge koeien (apart natuurlijk :wink: ) instaan. Bij ons komt de achtermuur maar tot 2 m hoogte, en de resterende 2 m is afgesloten met een dicht gordijn, zodat je bij een warme zomerdag alles goed kan openzetten.
Al bij al heel tevreden over deze stal, zeker een verbetering tegen het vorige donker laag hok waar het jongvee inzat (droge koeien stonden toen nog bij in de melkveestal). Dieren onder een half jaar zou ik er niet inzetten, maar ik ben ook wel benieuwd hoe daarmee de ervaringen van de andere forummers zijn!
Voergoot vindt ik maar niks. Bij ons krijgen de volle vaarzen niet echt de beste graskuilen en dan blijft er wel eens iets liggen, ik ben blij dat ik dit gewoon met de frontlader kan uithalen.

Bedankt voor de reactie.
We willen eventueel zon windbreekgaas van boven tot aan het voerhek maken. De achterkant blijft volledig dicht omdat aan de andere kant een werktuigberging komt.
Hoe is de ventilatie? Is het nog handig om er 2 kleine axiaalventilatoren in te hangen?
Welke rubbermatten gebruik je eigenlijk?
Oranje-14

Berichtdoor Davy » wo jan 28, 2015 14:57

Nog vergeten ivm hooi/krachtvoer geven (een soort kempensysteem begrijp ik?) Mij lijkt dit bij ouder jongvee redelijk duur, Het zijn bij ons juist deze dieren die bij ons de latere grassnedes verwerken. Een beetje mais erbij en je hebt in mijn ogen een goedkoop rantsoen. Als je deze dieren hooi en krachtvoer gaat geven, waar blijf je dan met dit gras?
Davy

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 14:59

Davy schreef:Nog vergeten ivm hooi/krachtvoer geven (een soort kempensysteem begrijp ik?) Mij lijkt dit bij ouder jongvee redelijk duur, Het zijn bij ons juist deze dieren die bij ons de latere grassnedes verwerken. Een beetje mais erbij en je hebt in mijn ogen een goedkoop rantsoen. Als je deze dieren hooi en krachtvoer gaat geven, waar blijf je dan met dit gras?

De laatste snedes verkopen we altijd op stam. En we blijven lang weiden.
Oranje-14

Berichtdoor Davy » wo jan 28, 2015 15:02

Wij hebben er een noppenmatras van de boer inliggen. Bij ons is de zijwandhoogte 4m, dus er zit wel voldoende volume in zo'n stal. Als je zoals in jouw geval de achterzijde volledig toelaat, zou ik eventueel spaceboarding overwegen in je kopgevels. Ventilatoren lijken mij een overbodige luxe in een openfrontstal.
Davy

Berichtdoor henkhenkes » wo jan 28, 2015 15:03

Oranje-14 schreef:
Zijn er prikkers die ervaring hebben met een luifelstal of alleen weidehooi+brok voor jongvee?

Ik denk dat hier geen enkele prikker is met ervaring. :wink:
Het gaat hier als de Brandweer..
henkhenkes

Beroep: Voedsel producent.
Interesses: Koeien voeren en melken, Robot (VMS), Brandweer

Berichtdoor Davy » wo jan 28, 2015 15:06

In dat geval kan ik je redenering goed begrijpen, een voergoot gevuld met hooi is dan idd een goed optie, hooi blijft langer goed en heb je veel minder opkuis van, als je dan ook nog eens overbezetting aan je voerhek hebt, moet je niet steeds je voer aanduwen. Succes met je plannen (y) en laat jezelf goed informeren, een stal bouw je normaal niet voor 10 jaar!
Davy

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 15:12

Davy schreef:In dat geval kan ik je redenering goed begrijpen, een voergoot gevuld met hooi is dan idd een goed optie, hooi blijft langer goed en heb je veel minder opkuis van, als je dan ook nog eens overbezetting aan je voerhek hebt, moet je niet steeds je voer aanduwen. Succes met je plannen (y) en laat jezelf goed informeren, een stal bouw je normaal niet voor 10 jaar!

Die stal wordt wel behoorlijk diep, 3rijen. Twijfel toch nog of er wel voldoende ventilatie is achteran.
Bedankt hè. Hooi is mooi spul.
Oranje-14

Berichtdoor Corjan » wo jan 28, 2015 15:33

3 rijen vind ik helemaal nixx (n) hebben we nu en bij de breeding groep, en kan de helft maar aan het voerhek :? Voor het eten geen probleem maar wel als je er 1 wil dekken (*^%%$&&**(*$#@^&** (n) (n) :? :x
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » wo jan 28, 2015 16:58

Had voorheen een luifelstal 2+0 met een dichte achterwand. Werkte prima (y) terwijl indertijd de achtergevel maar 2,5 mtr hoog was. Khad er wel kleppen ingemaakt maar die dingen nooit open gehad.
Indertijd werden de luifelstallen zo ook aangeprezen :yes: 3 kanten dicht en 1 kant helemaal open. Had je ook nooit trek over de ruggen van de kalveren.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 18:47

Corjan schreef:3 rijen vind ik helemaal nixx (n) hebben we nu en bij de breeding groep, en kan de helft maar aan het voerhek :? Voor het eten geen probleem maar wel als je er 1 wil dekken (*^%%$&&**(*$#@^&** (n) (n) :? :x

Okay, bij de de koeien hebben we gelukkig wel 1:1 qua voer/lig.
Het voordeel van 3 rijen is dat je economisch gezien meer dieren kwijt kan.
We de denken er nog over na maar m'n va zal wel drie rijen willen.
2 is ook makkelijker wat betreft klauwverzorging. Hele spul vast zetten en tuinslang erbij, schoonspuiten die handel en daarna met rugspuit behandelen.

Stel 2 rijen; wat is dan de beste opstelling? Dubbel? Boxen in dezelfde richting? of boxen met de achterkanten naar elkaar?
Oranje-14

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 18:50

Henk schreef:Had voorheen een luifelstal 2+0 met een dichte achterwand. Werkte prima (y) terwijl indertijd de achtergevel maar 2,5 mtr hoog was. Khad er wel kleppen ingemaakt maar die dingen nooit open gehad.
Indertijd werden de luifelstallen zo ook aangeprezen :yes: 3 kanten dicht en 1 kant helemaal open. Had je ook nooit trek over de ruggen van de kalveren.

Mooi om te horen!
Het is economisch interresant.
Het is alleen altijd een dure investering als je jongvee veel weidegang krijgt.

Hoeveel weken voor kalven gaan bij jullie de pinken naar de droogstandsgroep?
We zijn misschien van plan om de droge koeien 2 weken voor kalven op stro te doen.
Misschien ook wel interresant om dat in die luifelstal te doen.
Het liefst met 8uur licht en 16uur donker. Zou dat te realiseren zijn als je een zwart windbreekgaas van 90% er voor maakt?
Oranje-14

Berichtdoor kobonde » wo jan 28, 2015 19:13

Bij jongvee kan je makkelijk een 3 rijige stal hebben zonder dat je vreetplaatsen tekort komt omdat relatiev veel
doorgangen hebt en daardoor ligplatsen kwijt raakt in de midden rijen. boven dien is hij goedkoper dan een 2 rijer.
Maak de achterkant dicht bij alle luifelstallen waar ik geweest ben hadden ze de kleppen altijd dicht het is ook een
relatiev smalle stal dus is een open kant voldoende, strø gedeelte voor koeien in de laatse weken van de dracht
moet je altijd doen wel roosters langs de voerplek maken. ik zou de droge koeien er zowieso in doen heb je meer plek
voor melkende koeien in je koestal.
Afschermen zodat ze maar 8 uur licht krijgen lijkt mij overdreven, maar je kan het licht bij hun zoveel
mogelijk uit laten, kost niks
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Corjan » wo jan 28, 2015 20:55

kobonde schreef:Bij jongvee kan je makkelijk een 3 rijige stal hebben zonder dat je vreetplaatsen tekort komt omdat relatiev veel
doorgangen hebt en daardoor ligplatsen kwijt raakt in de midden rijen. boven dien is hij goedkoper dan een 2 rijer.

Waarom passen ze hier dan nie aant voerhek :roll: ....En als je zo veel boxen er uit gaat halen en oversteekplaatsen gaat maken vraag ik mij eigen af of het dan nog wel goedkoper is :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Volgende

Keer terug naar Koe en stal