3+0 luifelstal met voergoot jongvee

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: 3+0 luifelstal met voergoot jongvee

Berichtdoor Henk » wo jan 28, 2015 21:24

Oranje-14 schreef:
Henk schreef:Had voorheen een luifelstal 2+0 met een dichte achterwand. Werkte prima (y) terwijl indertijd de achtergevel maar 2,5 mtr hoog was. Khad er wel kleppen ingemaakt maar die dingen nooit open gehad.
Indertijd werden de luifelstallen zo ook aangeprezen :yes: 3 kanten dicht en 1 kant helemaal open. Had je ook nooit trek over de ruggen van de kalveren.

Mooi om te horen!
Het is economisch interresant.
Het is alleen altijd een dure investering als je jongvee veel weidegang krijgt.

Hoeveel weken voor kalven gaan bij jullie de pinken naar de droogstandsgroep?
We zijn misschien van plan om de droge koeien 2 weken voor kalven op stro te doen.
Misschien ook wel interresant om dat in die luifelstal te doen.
Het liefst met 8uur licht en 16uur donker. Zou dat te realiseren zijn als je een zwart windbreekgaas van 90% er voor maakt?

How how :shock: niet allemaal van die moeilijke vragen tegelijk he :wink:
Punt 1: we hebben tegenwoordig geen luifelstal meer
Punt 2: pinken komen nooit bij de droge koeien
Punt 3: waarom zou je je beessies 16 uur in het donker zetten :?: Hoe meer daglicht hoe beter tochtig :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 21:32

Corjan schreef:
kobonde schreef:Bij jongvee kan je makkelijk een 3 rijige stal hebben zonder dat je vreetplaatsen tekort komt omdat relatiev veel
doorgangen hebt en daardoor ligplatsen kwijt raakt in de midden rijen. boven dien is hij goedkoper dan een 2 rijer.

Waarom passen ze hier dan nie aant voerhek :roll: ....En als je zo veel boxen er uit gaat halen en oversteekplaatsen gaat maken vraag ik mij eigen af of het dan nog wel goedkoper is :?:

Bij het jongvee lijkt het me niet nodig meerdere doorsteken te maken.
Eentje is zat, waterbak erbij en klaar.
Toch sta je er soms van te kijken wat er uit stallen van de jaren 80/90 geperst wat qua productie.
Daarmee bedoel ik de de drierijers, met 'kleine' boxen en smalle doorsteken.
Veel adviesbureaus en veeartsen zijn anti drie rijege stallen. Vaak is de productie wel op niveau maar het vervangingspercentage is vaak bovengemiddeld. Vooral de vaarzen krijgen er voorlangs bij overbezetting. Plus het feit dat je zwakke, verse koeien het niet makkelijk hebben (voeropname)
Oranje-14

Berichtdoor arnoud » wo jan 28, 2015 21:33

ik heb een 3+0openfront naar de zuidkant geheel open goothoogte 3,3m
beesten hebben 24 u de tijd om te vreten dus ik snap t probleem niet
CJ als je er 1 vast wil zetten gooi je ff wat intressants voor t voerhek (plastik ofzo) 9v10 x lukt t
en de rest druk je in de box
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » wo jan 28, 2015 21:34

Oranje-14 schreef:
Davy schreef:Nog vergeten ivm hooi/krachtvoer geven (een soort kempensysteem begrijp ik?) Mij lijkt dit bij ouder jongvee redelijk duur, Het zijn bij ons juist deze dieren die bij ons de latere grassnedes verwerken. Een beetje mais erbij en je hebt in mijn ogen een goedkoop rantsoen. Als je deze dieren hooi en krachtvoer gaat geven, waar blijf je dan met dit gras?

De laatste snedes verkopen we altijd op stam. En we blijven lang weiden.

krijgje toch niks voor? En dan KV komen... Noop, dat gras in de kuil, mineralen stro en mais en alles vanaf een maand of 9dit voeren. Simpel easy en niks ni KV kopen en gras verkopen!
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 21:36

Henk schreef:
Oranje-14 schreef:
Henk schreef:Had voorheen een luifelstal 2+0 met een dichte achterwand. Werkte prima (y) terwijl indertijd de achtergevel maar 2,5 mtr hoog was. Khad er wel kleppen ingemaakt maar die dingen nooit open gehad.
Indertijd werden de luifelstallen zo ook aangeprezen :yes: 3 kanten dicht en 1 kant helemaal open. Had je ook nooit trek over de ruggen van de kalveren.

Mooi om te horen!
Het is economisch interresant.
Het is alleen altijd een dure investering als je jongvee veel weidegang krijgt.

Hoeveel weken voor kalven gaan bij jullie de pinken naar de droogstandsgroep?
We zijn misschien van plan om de droge koeien 2 weken voor kalven op stro te doen.
Misschien ook wel interresant om dat in die luifelstal te doen.
Het liefst met 8uur licht en 16uur donker. Zou dat te realiseren zijn als je een zwart windbreekgaas van 90% er voor maakt?

How how :shock: niet allemaal van die moeilijke vragen tegelijk he :wink:
Punt 1: we hebben tegenwoordig geen luifelstal meer
Punt 2: pinken komen nooit bij de droge koeien
Punt 3: waarom zou je je beessies 16 uur in het donker zetten :?: Hoe meer daglicht hoe beter tochtig :idea:

De droge koeien alleen in et donker. Wetenschap, onderzoek en praktijk hebben uitgewezen dat een koe die maar acht uur licht krijgt de volgende lactatie meer produceert. Ik denk dat dit uit de natuur komt. Van nature staat een koe in de winter droog om in het voorjaar een kalf te krijgen. De winter heeft korte dagen en lange nachten. Misschien dat het met de hormoon huishouding te maken heeft.
Ik geloof er wel in.
Oranje-14

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 21:40

poekske schreef:
Oranje-14 schreef:
Davy schreef:Nog vergeten ivm hooi/krachtvoer geven (een soort kempensysteem begrijp ik?) Mij lijkt dit bij ouder jongvee redelijk duur, Het zijn bij ons juist deze dieren die bij ons de latere grassnedes verwerken. Een beetje mais erbij en je hebt in mijn ogen een goedkoop rantsoen. Als je deze dieren hooi en krachtvoer gaat geven, waar blijf je dan met dit gras?

De laatste snedes verkopen we altijd op stam. En we blijven lang weiden.

krijgje toch niks voor? En dan KV komen... Noop, dat gras in de kuil, mineralen stro en mais en alles vanaf een maand of 9dit voeren. Simpel easy en niks ni KV kopen en gras verkopen!

Ik begrijp je reactie. We hebben een intensief bedrijf, en het jongvee krijgt bij ons al jaren weidehooi en brok. Omdat we liever geen snijmais voeren voerden we de laatste snedes altijd aan de melkkoeien. Maar dit drukte de productie en door gunstige afzetmogelijkheden hebben we gekozen voor deze opzet. Het jongvee doet het prima. Misschien dat we ooit onze laatste snedes weer gaan gebruiken, maar als dat gebeurd gaat dat naar de koeien.
Oranje-14

Berichtdoor poekske » wo jan 28, 2015 21:51

Hoogwaardige voeder kopen, laagwaardig voer van melken. Da snapik niet... Koop dan wat goed,voer voor MV, brok, mais... Maar geef dag gras aan jv
poekske

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 28, 2015 22:03

poekske schreef:Hoogwaardige voeder kopen, laagwaardig voer van melken. Da snapik niet... Koop dan wat goed,voer voor MV, brok, mais... Maar geef dag gras aan jv

even beter lezen :roll: was oude opzet..
Flyinghollander

Berichtdoor poekske » wo jan 28, 2015 22:05

Flyinghollander schreef:
poekske schreef:Hoogwaardige voeder kopen, laagwaardig voer van melken. Da snapik niet... Koop dan wat goed,voer voor MV, brok, mais... Maar geef dag gras aan jv

laatste zeiden ZE, als We het weer gaan houden is het voor melkvee :wink:
poekske

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 28, 2015 22:25

poekske schreef:
Flyinghollander schreef:

laatste zeiden ZE, als We het weer gaan houden is het voor melkvee :wink:

de laatste snedes altijd aan de melkkoeien. Maar dit drukte de productie en door gunstige afzetmogelijkheden hebben we gekozen voor deze opzet Dus je moet de andere opzet pakken, dus jongvee hooi brok en koeien zie hoger. :roll:
Flyinghollander

Berichtdoor poekske » wo jan 28, 2015 22:29

Misschien dat we ooit onze laatste snedes weer gaan gebruiken, maar als dat gebeurd gaat dat naar de koeien.
dat was hun reactie op wat jij citeerde dat ik eerst reageerde
poekske

Berichtdoor Oranje-14 » wo jan 28, 2015 22:38

poekske schreef:Misschien dat we ooit onze laatste snedes weer gaan gebruiken, maar als dat gebeurd gaat dat naar de koeien.

We houden het zo. Jongvee op hooi en brok.
Tegenwoordig heb je ook een stro-brok rantsoen voor droge koeien.
Waarom geen hooi ipv stro? Smakelijker, meer vem, meer eiwit, meer mineralen en vitamines en als het van niet-bemeste grond komt ook nog eens arm aan kali.
Ideaal zou je zeggen.
Waarom dan toch stro...
Oranje-14

Berichtdoor poekske » wo jan 28, 2015 22:48

Oranje-14 schreef:
poekske schreef:Misschien dat we ooit onze laatste snedes weer gaan gebruiken, maar als dat gebeurd gaat dat naar de koeien.

We houden het zo. Jongvee op hooi en brok.
Tegenwoordig heb je ook een stro-brok rantsoen voor droge koeien.
Waarom geen hooi ipv stro? Smakelijker, meer vem, meer eiwit, meer mineralen en vitamines en als het van niet-bemeste grond komt ook nog eens arm aan kali.
Ideaal zou je zeggen.
Waarom dan toch stro...

stro is gelijker van samenstelling dan hooi. maar waar zei ik stro? elk kiest en doet zijn eigen ding natuurlijk :wink: . hier vind je duizend en 1 manieren om jv op te fokken, die je kiest maar. weer es een levendige discussie :cheers:
poekske

Berichtdoor Corjan » wo jan 28, 2015 23:43

arnoud schreef:ik heb een 3+0openfront naar de zuidkant geheel open goothoogte 3,3m
beesten hebben 24 u de tijd om te vreten dus ik snap t probleem niet
CJ als je er 1 vast wil zetten gooi je ff wat intressants voor t voerhek (plastik ofzo) 9v10 x lukt t
en de rest druk je in de box

Nee zo gemakkelijk lukt het niet hier :!: Meestal komen de andere ook omdat ze het ineteresant vinden :? dus hek weer los nog een poging soms 2-3 pogingen (n) En in een box vind ik helemaal nix :oops: Ik vind het gewoon tijd verknoeien. Als ik mijn spits uurtje doe kom ik langs het jongvee wil ik het hek vast gooien en op de trug weg drek insemineren ipv met een dotje van dit of dat voer ze proberen telokken :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor HarryW » vr jan 30, 2015 23:15

Wij hebben midden jaren 70 onze open front stal gebouwd.
Het was toen de eerste die in de achterhoek gebouwd werd.
Heel simpel op volledig roostervloer en niet te hoog (spaard bouwkosten)bouwen ,geen space boarding of kleden .
Zonder enten, in 1 keer van de pinken griep af.
Kalveren vanaf 4-5 maand oud ook in de winter met strenge vorst geen probleem,maar wel hokken goed vol houden.
Op ransoen van mais ,haver of gerste stro en 1 kilo a-brok per dag, blokken van pinken.
En bijna geen uitval meer bij de pinken gehad.
Alleen 1 probleem, de mest was haast niet uit de put te krijgen.
Op onze andere boerderij in drenthe ook open frontstal 3-0 mooie ruime stal met veel inhoud.
klote stal !!!!.
veel uitval op long problemen( te koud, tocht) en op poten- klauwen.
Zelfs met spinder matten in de boxen met zaagsel erover.
In onze eerste oude lage stal kwamen deze klachten nooit voor.
HarryW

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal