Matrassen of diepstrooiselranden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Matrassen of diepstrooiselranden

Berichtdoor HoK » zo maart 29, 2015 22:02

De laatste jaren hebben we hier last van chronisch te veel koeien bekappen voor mijn gevoel. Vaak voetbadderen en weiden helpt er zeker tegen maar gedurende de wintermaanden moet je er toch te veel bekappen. Ook staan er gewoon te veel in ligboxen of looppaden te herkauwen.

In het kader van gas geven en gezonde koeien houden wat heeft jullie voorkeur. De koeien liggen nu in boxen van 1,14 breed en op rubber noppenmatten.

Matrassen (Erri wrss)
+ Koecomfort beter
+ Snel instrooien
- Duur in aanschaf
- Melk lekt door matras heen?

Boxrand
+ Goedkoper
+ Koecomfort beter
- Gedonder om voldoende materiaal in boxen te krijgen (moet met de kruiwagen, geen minishovel op t erf)
- Verkleint ruimte in looppaden
- Achterrand is lastig voor koeien om overheen te stappen als t van smal metaal is
HoK

Re: Matrassen of diepstrooiselranden

Berichtdoor john verhaar » ma maart 30, 2015 00:44

Nieuwe stal der naast bouwen met zand bedjes koeien daar na toe dan oude stal ff veranderen naar zand bedjes :arrow: 3x zoveel melk en plezier :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » ma maart 30, 2015 08:06

boxen breder maken helpt ook of de nek buis verder naar voren zetten ,zandstal is ook ok maar niet voor iedereen geschikt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 08:10

boer pieter schreef:boxen breder maken helpt ook of de nek buis verder naar voren zetten ,zandstal is ook ok maar niet voor iedereen geschikt

Zit al een kartelschoftboom in en boxen staan op 1,15 afstand.
HoK

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma maart 30, 2015 09:15

Diepstrooisel zonder minishovel gaat je mijns inziens tegenvallen voor wat betreft de hoeveelheid werk.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 10:06

Wat zijn de ervaringen met welke matrassen? Gelmatrassen schijnen super te liggen (bevestigt wetenschappelijk onderzoek ook) maar daar is de prijs ook naar.
HoK

Berichtdoor Corjan » ma maart 30, 2015 10:17

Gewoon diepbedding :idea: Kun je alle vragen over matrassen wel overslaan :idea: Of was je er al uit :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 10:39

Corjan schreef:Gewoon diepbedding :idea: Kun je alle vragen over matrassen wel overslaan :idea: Of was je er al uit :?:

Twijfel nog steeds; neig naar matrassen vanwege arbeidsgemak en vooral de hoge opstap in de ligbox (wordt dan rond de 40 cm als je uitgaat van 15 cm deep bedding).
HoK

Berichtdoor MarcB » ma maart 30, 2015 11:10

Hier een zelfde probleem. Boxdek ligt op 25cm dus niet veel spelling voor een opstaande rand.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor teuntje93 » ma maart 30, 2015 11:40

HoK schreef:De laatste jaren hebben we hier last van chronisch te veel koeien bekappen voor mijn gevoel. Vaak voetbadderen en weiden helpt er zeker tegen maar gedurende de wintermaanden moet je er toch te veel bekappen. Ook staan er gewoon te veel in ligboxen of looppaden te herkauwen.

ik weet niet wat voor stal je hebt en wat voor klauwproblemen er spelen maar in wat oudere stallen liggen vaak gladde roosters. Met opruwen kun je hiermee ook wat problemen op gebied van kgh voorkomen. En opruwen zijn de kosten ook weer niet
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 11:46

teuntje93 schreef:
HoK schreef:De laatste jaren hebben we hier last van chronisch te veel koeien bekappen voor mijn gevoel. Vaak voetbadderen en weiden helpt er zeker tegen maar gedurende de wintermaanden moet je er toch te veel bekappen. Ook staan er gewoon te veel in ligboxen of looppaden te herkauwen.

ik weet niet wat voor stal je hebt en wat voor klauwproblemen er spelen maar in wat oudere stallen liggen vaak gladde roosters. Met opruwen kun je hiermee ook wat problemen op gebied van kgh voorkomen. En opruwen zijn de kosten ook weer niet

2009 zijn er in de hele stal nieuwe aslast roosters geplaatst samen met de verlenging.
HoK

Berichtdoor wit » ma maart 30, 2015 12:24

teuntje93 schreef:

Roosters opruwen omdat de koeien te weinig gaan liggen :?
Ik zou dan het probleem toch in de boxen zoeken.
Boxbreedte van 1,15 hoeft geen probleem te zijn :no: ,hebben ze genoeg kopruimte :?:
Heb hier Erri matras en dat bevalt goed.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Schoonvelde » ma maart 30, 2015 12:27

wit schreef:
teuntje93 schreef:

Boxbreedte van 1,15 hoeft geen probleem te zijn :no: ,hebben ze genoeg kopruimte :?:

Erri matten hebben ook mijn voorkeur. Koeien gaan er vlot op liggen en opstaan.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma maart 30, 2015 12:47

Schoonvelde schreef:

Erri matten hebben ook mijn voorkeur. Koeien gaan er vlot op liggen en opstaan.

Waarom heb je die dan niet in de nieuwe stal?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor HoK » ma maart 30, 2015 13:06

wit schreef:[..]

Kopruimte hebben ze aan de buitenrij niet bijzonder veel (n) Maar da's de situatie daar kunnen we weinig meer aan veranderen. Bovendien liggen er aan de binnenrijen verhoudingsgewijs net zoveel koeien als aan de buitenrij. Koeien staan alleen LANG te wachten voordat ze zichzelf neergooien. En de knietest wordt ik stiekem ook niet heel vrolijk van dus ik snap ze wel :no:

Ik hoorde verhalen van scheurende topmatten bij Erri matrassen. Moet je veel koeien behandelen voor mastitis of heb je een hoog celgetal? Omdat de melk er door wil lekken en op lange termijn mss ophoopt onder de koe?
HoK

Volgende

Keer terug naar Koe en stal