Matrassen of diepstrooiselranden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Matrassen of diepstrooiselranden

Berichtdoor Corjan » zo dec 20, 2015 15:37

maistro schreef:art. in melkveemagazine van kees Romijn die had zand in boxen met blistermat i.c.m. stro
en dan wel roostervloer :shock: dan zal dat zand wel blijven liggen

Wat is het nut van het zand dan nog :?: Het zand zit nog net niet onder de putvloer :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo dec 20, 2015 20:23

maistro schreef:art. in melkveemagazine van kees Romijn die had zand in boxen met blistermat i.c.m. stro
en dan wel roostervloer :shock: dan zal dat zand wel blijven liggen

Der zijn hier ook een aantal met zand i d boxen met roosters waar een schuif onder de roosters de mest weg schuift.
Dit vind ik eigenlijk te omslachtig.
En dan hebben ze ook nog een roosterrobot. :roll:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Sander » zo dec 20, 2015 21:05

gebruik je ook nog het woord eigenlijk?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Westra » zo dec 20, 2015 22:34

boer pieter schreef:ik heb het niet maar vind het er maar smerig uit zien, als je een paar vrachten los gestorte zaagsel koopt ben je goedkoper uit ,hier stoppen er toch ook weer mensen mee ,een gaan over op stro kalk water

Petro,jij gebruikt kalk water en stro in de boksen. Heb je er ook last van dat kalk bezinkt in de putten? Miks jij de mest dagelijks?
Westra

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma dec 21, 2015 09:27

Westra schreef:
boer pieter schreef:ik heb het niet maar vind het er maar smerig uit zien, als je een paar vrachten los gestorte zaagsel koopt ben je goedkoper uit ,hier stoppen er toch ook weer mensen mee ,een gaan over op stro kalk water

Petro,jij gebruikt kalk water en stro in de boksen. Heb je er ook last van dat kalk bezinkt in de putten? Miks jij de mest dagelijks?

We hebben een dichte vloer met stortput achterin, maar ik zou niet durven zeggen dat er niet een laag onderin ligt en dat geldt hetzelfde voor de mestsilo s
Petro Pelgrum

Berichtdoor BonteKoe » di dec 22, 2015 00:50

Dolph schreef:Hoe doen jullie het schoon / vlak houden van de strooiselbedden? Op moment.eerst ff met de krabber er langs om mestvlatten en natte plekjes uit te.krabben en daarna nog met de hark om het mooi vlak te maken. Diepstrooisel of matten zuiver maken zit zelfde tijd in

Wij gaan er 2 a 3x daags door met een hark om de natte plekken eruit te halen. Zo'n 2 weken naar het instrooien gaan we een keer met de bosmaaier met mulsher door de boxen heen om de ruggen onder de boxafscheidingen vlak te maken.
BonteKoe

Interesses: moeh

Berichtdoor Sander » di dec 22, 2015 07:27

mulsher?
Sander

Berichtdoor maistro » di dec 22, 2015 11:13

Westra schreef:

vraag mij dat ook wel eens af met al dat kalk/stro het moet allemaal wel oplossen in put en niet neerslaan vooral in brede mestgangen kan mest een weg zoeken slalommen om het dikke achter boxdekken
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » di dec 22, 2015 11:47

BonteKoe schreef:
Dolph schreef:Hoe doen jullie het schoon / vlak houden van de strooiselbedden? Op moment.eerst ff met de krabber er langs om mestvlatten en natte plekjes uit te.krabben en daarna nog met de hark om het mooi vlak te maken. Diepstrooisel of matten zuiver maken zit zelfde tijd in

Wij gaan er 2 a 3x daags door met een hark om de natte plekken eruit te halen. Zo'n 2 weken naar het instrooien gaan we een keer met de bosmaaier met mulsher door de boxen heen om de ruggen onder de boxafscheidingen vlak te maken.

Ik vind wanneer je voor bedding kiest ipv mat/matras dat je dan ook bijbehorende arbeid fatsoenlijk weet te tackelen.
Met een handmaaier alle boxen af lopen vind ik nu niet bepaald arbeidsvriendelijk...
Denk dat je voor weinig met wat oud ijzer een soort hark kunt maken voor op je loadertje of klein sleppertje.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di dec 22, 2015 11:49

ik dacht ook al wat een gedoe :lol: daar is ook wel wat anders op te verzinnen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » di dec 22, 2015 12:09

doe gewoon met de handhark :oops:
Sander

Berichtdoor Henk » di dec 22, 2015 12:15

Ach, kunt ook denken van goh heb ik mn dagelijkse fitness gehad, spaar ik de sportschool uit :wink:

Normaal doen wij 2x daags na het melken rondje mest krabben en beetje zaagsel over nat plekje trekken. Kost 5 minuten/keer.
Daar bovenop komt 3x per week bij strooien, zijn 3 balen per keer = 2 zaagselstrooiers vol = pakweg 5-10 minuten per keer.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » di dec 22, 2015 12:33

wanneer een comfy matje als erri of kaigburg na 10 jaar minder comfy is , dan trek je hem eruit nieuwe erin . 150 euro/box /10= 15 euro/ jaar bij 9000 kg/box= 0,16 cent daarbij 0,3-0,5 strooisel = ruim 0,5/0,6 cent + arbeidsgemak
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Dolph » di dec 22, 2015 23:15

mooie berekening! (y)
Ik heb met matten meer strooiselkosten als jou voorbeeld. Ga richting de 0,9. Komt hoofdzakelijk door mijn type stal. In een nieuwe stal is jou 0.3/0.5 wel realistisch. Wie geeft er ff een voorbeeld van diepstrooisel? :?: Zelf te weinig ervaring in nog.
Dolph

Interesses: ja

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal