Matrassen of diepstrooiselranden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Matrassen of diepstrooiselranden

Berichtdoor BsK » zo mei 01, 2016 22:04

even een vraag. heb nou een soort halve diepstrooiselbox. Zit een plank op de achterkant die ongeveer 5 cm er boven uitsteekt. Tot welke hoogte kun je gaan om een echte diepstrooiselbox te creeren?? ik gebruik namelijk nou heel veel gehakseld stro wat ze er zo weer uit lopen (n)
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor HoK » zo mei 01, 2016 22:21

BsK schreef:even een vraag. heb nou een soort halve diepstrooiselbox. Zit een plank op de achterkant die ongeveer 5 cm er boven uitsteekt. Tot welke hoogte kun je gaan om een echte diepstrooiselbox te creeren?? ik gebruik namelijk nou heel veel gehakseld stro wat ze er zo weer uit lopen (n)

Vetvice heeft stallen waar de totale hoogte (van rooster tot bovenaan rand) 40 cm is en dat schijnt goed te gaan. Maar gehaxxeld stro lopen ze er sowieso makkelijker uit. Met kalk water stro heb je daar minder last van.
HoK

Berichtdoor bekapper » zo mei 01, 2016 22:31

hangt ervan af wat je gebruikt. Zaagsel en dikke fractie kan vanaf 7 cm. zand min. 30 cm. Kalk stro en water zit ertussen.
volgens mij.
bekapper

Berichtdoor kobonde » ma mei 02, 2016 07:44

BsK schreef:even een vraag. heb nou een soort halve diepstrooiselbox. Zit een plank op de achterkant die ongeveer 5 cm er boven uitsteekt. Tot welke hoogte kun je gaan om een echte diepstrooiselbox te creeren?? ik gebruik namelijk nou heel veel gehakseld stro wat ze er zo weer uit lopen (n)

Hoe hoog af laag de kant ook is het bed moet ongeveer tot de rand gevuld zijn. Maar plank van 5 cm is erg weining
zou 10 tot 15 moeten zijn een totale hoogte van 40 is normaal geen probleem.En dan meer stro er in je kan een
vastere laag maken door kalk en water te mengen met stro eerst vrij veel kalk en water er in en in de top laag minder.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Rob MB » ma mei 02, 2016 10:09

officieel is diepstrooisel >15cm bedding. Een hoge opstand rand is niet z'n probleem, daar kunnen koeien makkelijk over heen. Zorg er alleen voor dat je knieboom niet te krap staat en niet te hoog. Anders krijg van die koeien die opgepropt in hun box liggen.

15cm is officieel maar meestal moet je er wat meer in doen anders zie je al snel het beton er door heen wat koeien aan de kant schuiven. Een laagje laten aankoeken voor het comfort is niet aan te raden i.v.m. de hygiëne :no:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Vorige

Keer terug naar Koe en stal