Wat kost een koeienstal?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Wat kost een koeienstal?

Berichtdoor Stalontwerp visies » do mei 14, 2015 09:56

Wat kost een nieuwe stal?

Wat kost een nieuwe stal? Die vraag krijg ik vaak. Mijn wedervraag is dan altijd: wat kost een auto? Koop je een C1 van 10.000 euro of een Porsche Cayenne met alles er op en er aan van 140.000 euro. De keuzes die je maakt, bepalen de prijs. Een range kan je natuurlijk wel aangeven. Per plaats is een melkveehouder 4.000 tot 10.000 euro kwijt. Je leest ook wel eens verhalen over een veehouder die 2.500 euro per plaats heeft betaald. Maar welke kosten zitten daar in? Bij de bouwkosten horen wat mij betreft ook de kosten voor het aanvragen van vergunningen, het grondwerk, in veel gevallen een zwaardere elektrische aansluiting en de nieuwe erfverharding tot en met de aansluiting op het bestaande erf. Want ook dat geld verdwijnt uit de portemonnee van de melkveehouder.

Een belangrijk aspect dat de kosten bepaalt, is het aantal vierkante meters ruimte per koe. De aannemer maakt immers simpele berekeningen. Als er meer oppervlakte nodig is, berekent hij meer beton en wapening, wordt het dak groter en de spanten zwaarder. De keuze voor twee voergangen heeft dus directe consequenties voor het aantal vierkante meters per koe dat er gebouwd wordt. In de praktijk kom ik verschillen tegen van 10 tot 25 vierkante meter bebouwd oppervlak per koe. Naast het oppervlak zijn ook de keuze tussen wel of geen mestkelder, wel of geen dakisolatie en wel of niet heien (10% van de totale bouwkosten!) grote posten die de bouwkosten per koe flink beïnvloeden.

Nog belangrijker dan de afwegingen tussen de vierkante meters en de hoogte van de bouwkosten per koe, vind ik echter de exploitatie. Want groter en duurder bouwen hoeft niet nadelig te zijn. De vraag is altijd kan deze investering uit en is het totaalplaatje een goede investering. In dit samenspel tussen veehouder en stallenbouwer is de grootste winst te behalen, waarbij de veehouder zijn wensen kenbaar maakt en de stallenbouwer hem een spiegel voorhoudt en alternatieven laat zien binnen het wensenpakket van de veehouder. Dit samenspel leidt uiteindelijk tot een stal waarin de veehouder - en natuurlijk ook de koeien - zich comfortabel voelt en die bijdraagt aan een economisch goede investering.

Ik durf daarbij ook de stelling aan dat bepaalde investeringen zich altijd terugverdienen, zoals dakisolatie (minder hittestress), een beweegbare vloer in de melkput (gezondheid melker, flexibiliteit in arbeidsbezetting), stalvloeren met rubber (beter welzijn en tochtigheid), meer vierkante meters leefruimte per koe (hogere gezondheid en welzijn) en automatische voersystemen (minder energieverbruik, minder vierkante meters stal, minder arbeid). Kortom: staar je niet blind op bouwkosten per koe, maar kijk samen met je adviseur wat de meest economisch verantwoorde keuzes zijn binnen je wensenpakket.
Wil je weten wat jouw ideale stal kost: op internet staat een leuke bouwkostencalculator.

http://stalbouw.nl/wat-kost-een-koeienstal.html
Stalontwerp visies

Re: Wat kost een koeienstal?

Berichtdoor Arie » do mei 14, 2015 11:49

Leuk zo'n invulformulier, maar een optie "geen melkinstallatie" zou wel handig zijn. Scheelt nogal in de investering als je gewoon lekker in je oude stal met melkinstallatie blijft melken.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Sander » do mei 14, 2015 11:50

tot zover deze slaapverwekkende reclamespot
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor bekapper » do mei 14, 2015 20:50

Management en vooral voer is zeker zo belangrijk als de stal.
bekapper

Berichtdoor Henk » do mei 14, 2015 20:53

Als het geld je op de rug groeit maakt het idd niet uit hoe duur je um maakt...
Opvallend dat je zeker weet dat bepaalde zaken zichzelf terug verdienen. Heb je daar berekeningen van :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do mei 14, 2015 21:49

bekapper schreef:Management en vooral voer is zeker zo belangrijk als de stal.

Denk dat dit meet het verschil maakt dan de stal... al je ziet hoeveel melk er uit stallen van 30+ jaar wordt geknepen dan is al dat dure bouwen van de laatste jaren bijna overbodig luxe
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor bekapper » vr mei 15, 2015 18:30

G.U. schreef:
bekapper schreef:Management en vooral voer is zeker zo belangrijk als de stal.

Denk dat dit meet het verschil maakt dan de stal... al je ziet hoeveel melk er uit stallen van 30+ jaar wordt geknepen dan is al dat dure bouwen van de laatste jaren bijna overbodig luxe

je mag dit gerust zeker weten
bekapper

Berichtdoor poekske » wo mei 20, 2015 10:54

Helemaal mee eens
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor wijnbergen » wo mei 20, 2015 12:36

80/20 is mij laatst wijsgemaakt, 80% bepaalt de boer het resultaat, 20% de koe/fokkerij/stal etc.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor bekapper » wo mei 20, 2015 22:04

De invloeden van de stal worden sterk overschat. Fokkerij heeft zeker zen waarde maar het begint altijd met een gezonde koe.
Gelijk waar je komt, het is overal hetzelfde: gezonde koeien heb je weinig werk mee en doen hun ding waar ze voor gemaakt zijn. Hier speelt dan de fokkerij mee. Koeien met problemen heb je veel werk mee en doen hun ding niet. Je kan die natuurlijk snel ruimen en dan zijn ze voor jou ook genezen. De vraag blijft: waar komt het probleem vandaan?
Ik zie de meeste klauwproblemen na rantsoenveranderingen, na kalven, foute rantsoenen en/of fout mineralengebruik.
Het enige klauwprobleem wat door de stal kan komen is teveel slijtage.
Stinkpoot en Mortellaro is kwestie van voldoende voetbad zetten.
Bij mijn klanten valt het op dat daar waar de minste stinkpoot zit(niet Mortellaro), de koeien veel minder klauwproblemen hebben.
Dikwijls is dit bij klanten die op alle gebied veel moeite doen om de puntjes op de i te zetten, dus kort op de bal zitten.
Vandaar: voeding en management.
bekapper

Berichtdoor bekapper » wo mei 20, 2015 22:08

Er zijn, als je met dieren werkt, altijd uitzonderingen. Met een simpel management kan je ook gezonde koeien hebben. Hier heeft dan waarschijnlijk de fokkerij zijn invloed in.
bekapper

Berichtdoor Sander » wo mei 20, 2015 22:15

merk wel degelijk verschil tussen een stal met meer m2 per koe of minder. :idea:
Sander

Berichtdoor melker » do mei 21, 2015 13:23

Jij zelf misschien wel maar koe zelf valt wel wat mee, koe is een gewoonte dier, liefst iedere dag hetzelfde. Koeien hebben hier in nieuwe stal wel 3 keer zoveel ruimte maar geven maar amper meer melk, pas met extra soja en mais begon productie pas echt te stijgen. Dus meer uitgebalanceerd rantsoen levert direct veel meer op dan super luxe stal
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor melker » do mei 21, 2015 13:29

Maar om even op eerste vraag terug te komen, stal met put er onder voor jaar opslag kost aan bouwkosten ca 300 euro per m2, zonder put ca 140 per m2, bij laatste komt mest opslag nog bij. Daar bij komen nog de inrichtingskosten, zoals melkstal, ligboxen, voerhekken, ventilatiezeilen, water en electra en gas en reken er ook nog maar ton voor erfverharding bij en tonnetje voor vergunning en tekenwerk. En vergeet extra grondwerk ook niet, plus nog tal van kleine dingen waar je van te voren helemaal niet aan hebt gedacht, ook maar een tonnetje. Lijkt me vrij realistiche berekening, uit ervaring :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » do mei 21, 2015 14:05

hier ook niet meer melk, maar wel minder klauwproblemen, voetbaden doe ik niet meer was in oude stal wel anders, en bekap veel minder. (y) ook uiergezondheid inmiddels stuk beter dan oude stal
Sander

Volgende

Keer terug naar Koe en stal