usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za jan 02, 2016 14:32

Anton B schreef:Afbeelding
Links Combi Comfort (verkeerd om :wink: ) rechts pootloze R-box beide van GEA
Dit is op hetzelfde bedrijf in een verlengde stal waar de koeien de vrije keus hebben oud-nieuw (links\rechts). De rechtse boxen die korter\smaller waren lagen altijd vol :idea: In de nieuwe boxen lage de rang lagere\zwakkere. Na omdraaien combicomfort boxen was het probleem opgelost :idea: :yes:
De koeien "vertellen" het wel :yes:
Al is de rechtse box smaller, de koe heeft meer ligruimte door een stukje van de naastgelegen box te gebruiken :idea:
Bij de Combi comfort zie je de heup klem tegen de pijp, de hele box lijkt opzij gedrukt. Toen die koe is gaan liggen is de heup bonk eerst op de pijp gevallen, om daarna onder spanning onder te raken, lees gevoelig (n)
Hoop dat het zo iets verduidelijkt :idea:

Bij diepstrooisel op de foto van Gerben (y) ligt de koe dieper, oftewel de lastige buis hoger en dan geeft het veel minder problemen (y)

Dus moeten die boxen bij een mat gewoon hoger gemonteerd worden?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Guus » za jan 02, 2016 16:31

Conclusie is dus dat de comfort-knik bij een koematras altijd onder moet zitten?

Wat vinden jullie van de Spinder - Profit ligbox?

Of wat geniet jullie voorkeur bij een koematras (graag geen discussen of koematras wel of niet goed is)?
Guus

Beroep: student/melkveehouder
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Henk » za jan 02, 2016 17:11

Ik heb zwevende en paddestoelers maar heb nu niet echt het idee dat het erg veel uitmaakt hoe het pijpje gebogen is :no:
Zolang ze maar vrije ruimte voorin hebben om hendig op te staan :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Guus » za jan 02, 2016 17:23

Bij de Spinder box zie ik inderdaad ook onderin een extra knik zitten, maar denk dat het knikje op zich weinig doet. Vooral lengte en vrijheid aan de voorkant is belangrijk en goede afstelling gegolfde schoftboom.

Maar het gaat me er eigenlijk vooral om dat heup niet iedere keer tegen ijzer aan komt en dat de pens geen hinder heeft. Ligboxen komen op 1.20m
Guus

Beroep: student/melkveehouder
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor melker » za jan 02, 2016 19:23

Wij hebben in nieuwe stal die linker GEA box, moeten de koeien vooral eerste jaar enorm aan wennen, vooral als ze ook nog gevoelig aan poten zijn wat bij nieuw beton wel vaker voorkomt. De bedoeling van die onderste buis is dat koeien beetje recht liggen en geloof me, na tijdje wennen valt het best mee allemaal. In oude stal hebben we verhoogde R boxen van DSD, is op zich betere boxafscheidig vooral als de boxbreedte minder is, staan bij ons op,110.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Anton B » za jan 02, 2016 20:16

Afbeelding
Dit is de profit box bij ons. Dat extra knikje voorkomt dat ze te scheef gaan liggen. Vind ik een beter plek dan bij de heup.
In de oude stal hadden we R boxen met groot kopgat vanwege de korte stand. Daar zorgde de poot midden onder ook voor het niet te scheef liggen :idea:
Nu na een jaar zie je ook dat juist bij die extra knik de pijp spiegelglad is, teken dat ze daar tegen liggen :idea: en niet verder naar achteren :idea: Die knik voorkomt dat ze te ver en met de rug onder de buis raken :idea:

Profit box is best laag, daarom zou ik er altijd een gegolfde schoftboom op zetten. Heb je een hoog model ligbox, heeft het minder nut. Ga in ieder geval niet met een sjorband lopen prullen als extra schoftboom (n)

Heb je een korte stand ( oude stal), zou ik er een box met meer zijdelingse kopruimte in zetten.
Bij lange stand juist een mét kopsturing :idea: Anders veel meer kans dat er een wat minder mobiele koe tussen box en muur beland :idea:

Kortom, en zijn vele goed boxen, als er maar niet net op de plek van de heup een pijp in de weg zit.
Henk zijn R- en pootloze boxen hebben genoeg heupruimte (y) :yes:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Anton B » za jan 02, 2016 20:37

melker schreef:Wij hebben in nieuwe stal die linker GEA box, moeten de koeien vooral eerste jaar enorm aan wennen, vooral als ze ook nog gevoelig aan poten zijn wat bij nieuw beton wel vaker voorkomt. De bedoeling van die onderste buis is dat koeien beetje recht liggen en geloof me, na tijdje wennen valt het best mee allemaal. In oude stal hebben we verhoogde R boxen van DSD, is op zich betere boxafscheidig vooral als de boxbreedte minder is, staan bij ons op,110.

Melker, na tijdje wennen valt het best mee allemaal.
Zou je met de wetenschap van nu weer voor precies dezelfde box kiezen :?:
Afbeelding
Anton B

Berichtdoor king » za jan 02, 2016 20:54

Wij hebben dezelfde als Anton B, met golfbomen geplaatst op 1.20m
Anton B schreef:Onderstaande geeft veel meer koecomfort, gaat om heupruimte. Heeft iedere boxenmaker wel in zijn program :idea:
Afbeelding

Wat ik me altijd afvraag, als ik deze zie, komt er nooit een (onhandige) koe klem te liggen tussen paal en die golf naar onder :?:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Anton B » za jan 02, 2016 21:08

@ King, zitten aan horizontale buizen vast :idea:
https://www.youtube.com/watch?v=CLIG-5489vM
Eind van het filmpje Holstiens te zien :idea:
Anton B

Berichtdoor walmark » za jan 02, 2016 22:12

king schreef:Wij hebben dezelfde als Anton B, met golfbomen geplaatst op 1.20m
Anton B schreef:Onderstaande geeft veel meer koecomfort, gaat om heupruimte. Heeft iedere boxenmaker wel in zijn program :idea:
Afbeelding

Wat ik me altijd afvraag, als ik deze zie, komt er nooit een (onhandige) koe klem te liggen tussen paal en die golf naar onder :?:

die afstand is in werkelijkheid iets breder dan op dat plaatje :yes: breed genoeg voor en koe die voorin verdwaald raakt om er overdwars uit te kunnen kruipen, heb het in het begin 2 keer gezien :yes:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor king » za jan 02, 2016 22:36

walmark schreef:
king schreef:Wij hebben dezelfde als Anton B, met golfbomen geplaatst op 1.20m
Afbeelding

die afstand is in werkelijkheid iets breder dan op dat plaatje :yes: breed genoeg voor en koe die voorin verdwaald raakt om er overdwars uit te kunnen kruipen, heb het in het begin 2 keer gezien :yes:

ok, t was iig voor ons genoeg reden om die niet te kiezen
king

Berichtdoor Sander » za jan 02, 2016 23:12

john verhaar schreef:In combi met marteltras is het waarschijnlijk beter om geen koeien te gaan houden

geloof dat dit de beste conclusie is na het lezen van bovenste reacties :lol: :lol: :lol:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor king » za jan 02, 2016 23:16

Sander schreef:
john verhaar schreef:In combi met marteltras is het waarschijnlijk beter om geen koeien te gaan houden

geloof dat dit de beste conclusie is na het lezen van bovenste reacties :lol: :lol: :lol:

hoe schrijft een zeker iemand dat ook altijd.... oja.... gaaaaaaaaaaaaaaaaap :roll:
king

Berichtdoor W.A » zo jan 03, 2016 10:15

Het nut van die gekartelde schoftbomen snap ik niet echt! Als je toch een nieuwe box koopt , koop er dan 1 die hoog zat is en gewoon een pijp voldoet. Als het om verbetering van oude boxen gaat snap ik dat het kan helpen om de koe net wat extra ruimte te geven met een kartelpijp..
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor arnoud » zo jan 03, 2016 16:57

W.A. dat is te goedkoop en dat kan bijna iedereen
Moet ingewikkeld en duur blijven :wink:
arnoud

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal