usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor Rob MB » di jan 16, 2018 16:14

Het word inderdaad een beetje gebracht of er een godswonder is gebeurd. Maar ziet er prima uit. Lijkt op het typische verhaal wat ik in een ander topic ook al eens noemde. Iemand bouwt diepstrooisel, probeert van alles, wil niet lukken, is er klaar mee en bouwt de boel om .
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor maistro » di jan 16, 2018 16:29

Rob MB schreef:Het word inderdaad een beetje gebracht of er een godswonder is gebeurd. Maar ziet er prima uit. Lijkt op het typische verhaal wat ik in een ander topic ook al eens noemde. Iemand bouwt diepstrooisel, probeert van alles, wil niet lukken, is er klaar mee en bouwt de boel om .

mag het niet zeggen maar vind dat op Facebook van cowhouse dat de koeien daar wel keurig in liggen ook bijna alle boxen bezet , ok staarten zijn niet zoals bij diepstrooisel ...
boer in de buurt heeft ook van matrassen naar diepstrooisel en weer terug ... reden werk ...
heb geen ervaring maar hoor adviseurs alleen diepstrooisel aanbevelen , dus daar mee beginnen dan ...
dus box kan ook op 1.15m
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Rubenv » di jan 16, 2018 17:46

als ik dat zo allemaal lees ga ik nog een tijdje door met twijfelen welke soort ligbox er in de nieuwe stal komt, eerst raakte ik overtuigd van diepstrooisel maar nu zijn er dus die de boel terug omgooien? kan het me niet voorstellen als je alle investeringen hebt gedaan naar een systeem, dat dit dan deels verloren is.
Rubenv

Berichtdoor boer pieter » di jan 16, 2018 18:05

Kennis van mij had zand en heeft nu matten heb het nog niet gezien maar zei ook teveel werk en onkosten aan schuivers heeft ook greenbedding overwogen maar hij vond dat het risico voor mastitis te groot was .goede kennis van mij heeft ook greenbedding maar heeft nu ook veel last van mastitis.
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » di jan 16, 2018 18:39

zet nog eerder een bord in de tuin dan dat ik mijn melkkoeien van diepstrooisel afhaal
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » di jan 16, 2018 19:33

als het super loopt is het ook geen probleem :no: maar hij heeft een nieuwe stal gebouwt met green bedding dure mestscheider alles super voorelkaar maar hebben wel 4 a 5 koeien met mastitus per week, nu nieuwe mineralen van visser engwierum en het lijkt iets beter tegaan maar al met al niet leuk ,ook nog problemen met de rechten werkt ook niet mee ,sander heb jij geenbedding of nog steeds paardemest
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hans19 » di jan 16, 2018 19:47

Er is ook nog een mogelijkheid om er BUC waterbedden in te leggen. Zeker een optie wanneer je matrassen overweegt.
Hans19

Berichtdoor Sander » di jan 16, 2018 20:26

boer pieter schreef: ,sander heb jij geenbedding of nog steeds paardemest

paardemest. kon ook niet uit de voeten met eerst compost en toen koeienstront
Sander

Berichtdoor Corjan » di jan 16, 2018 22:32

boer pieter schreef:Kennis van mij had zand en heeft nu matten heb het nog niet gezien maar zei ook teveel werk en onkosten aan schuivers heeft ook greenbedding overwogen maar hij vond dat het risico voor mastitis te groot was .goede kennis van mij heeft ook greenbedding maar heeft nu ook veel last van mastitis.

Das allemaal wel leuk :yes: Maar hebben liever zijn mening over 3 jaar dan vandaag :wink:

Bij de meeste was het greenbedding het eerste jaar haleluja :yes: ......het tweede jaar warden ze een beetje stil .........en het derde jaar werd er op veel bedrijven de zooi er uit geknikkerd :wink:

En de koeien verhuizen van zand naar matrassen zal wel wat extra uitval gaan geven......met minder kosten :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor van wijk » di jan 16, 2018 23:34

Hans19 schreef:Er is ook nog een mogelijkheid om er BUC waterbedden in te leggen. Zeker een optie wanneer je matrassen overweegt.

En daar nog weer een laag dikke fractie overheen :D
BUC is verkocht aan Spinder; buurman had geen opvolger :(
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Sander » di jan 16, 2018 23:45

postma friesland schreef:Veel te korte boxen, geen wonder dat koeien niet goed in de box liggen

Sent from my iPhone using Tapatalk

lijkt me toch gewoon 1,80
Sander

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 08:23

van wijk schreef:
Hans19 schreef:Er is ook nog een mogelijkheid om er BUC waterbedden in te leggen. Zeker een optie wanneer je matrassen overweegt.

En daar nog weer een laag dikke fractie overheen :D

Dikke laag bedding heeft alleen zin als er een hoge rand achter zit. Anders sjouwen de koeien er alles weer uit.
Waterbedden hebben wij indertijd ook uitgebreid bestudeerd en zelfs op gelegen, maar het bed is gewoonweg veelste dun om ook maar van enig nut te kunnen zijn. Die paar cm water in een dubbel stukkie rubber is vrij nutteloos.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans19 » wo jan 17, 2018 08:47

Wij overwegen om over te stappen op waterbedden maar vooral de hygiëne bij waterbedden lijkt ons beter tov matrassen. Het bewegend oppervlak zorgt er voor dat er niks op vast koekt en urine & melk er van af loopt. Tevens lijkt ons dat de levensduur van waterbedden langer is dan matrassen.
Hans19

Berichtdoor Rob MB » wo jan 17, 2018 08:54

Iedereen die al eens verder heeft gekeken dan zijn eigen straat of dorp heeft wel bedrijven gezien die top draaien op matrassen of diepstrooisel. Beide systemen zijn zonder twijfel goed. Het is voornamelijk persoonlijke voorkeur.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 11:08

Hans19 schreef:Wij overwegen om over te stappen op waterbedden maar vooral de hygiëne bij waterbedden lijkt ons beter tov matrassen. Het bewegend oppervlak zorgt er voor dat er niks op vast koekt en urine & melk er van af loopt. Tevens lijkt ons dat de levensduur van waterbedden langer is dan matrassen.

Ik hoop het voor je dat de waterbedden sterker zijn. Anders heb je strax een lekke bedding :wink:
Onze eerste matrassen hebben er maar een goed jaar in gelegen. Zat een fabrieksfout in waardoor ze in kaarsrechte lijnen gingen scheuren.
Agriprom heeft alles vervangen (y)
Paar jaar later ging het bij het jongvee kapot. Begon met een heel klein los tipje waaraan ze begonnen te trekken. In notime had het hok het hele matras aan gort (n)

Agriprom wilde best wel weer nieuwe matrassen leggen maar wegens de aflopende garantie zou het uiteindelijk sowieso geld kosten. Daarom toen in dat hok ipv het dunne rubber een toplaag van 4 mm gelegd.
Deze ligt er nog steeds effe strak in (y) Achteraf gezien indertijd meteen overal 4 mm moeten leggen.

Standaard toplaag van 2 mm (?) is gewoonweg te zwak (n) Hopelijk zijn ze van je waterbed dikker...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal