usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor king » zo jan 03, 2016 19:25

W.A schreef:Het nut van die gekartelde schoftbomen snap ik niet echt! Als je toch een nieuwe box koopt , koop er dan 1 die hoog zat is en gewoon een pijp voldoet. Als het om verbetering van oude boxen gaat snap ik dat het kan helpen om de koe net wat extra ruimte te geven met een kartelpijp..

Of het werkelijk zo is, dat laat ik in het midden, maar het idee achter een golfboom is, dat je em verder naar achter kunt bevestigen, en dat daar het geheel steviger van wordt icm het feit, dat je de koeien wat meer stuurt om rechter in de box te gaan staan en daarna dus ook liggen
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor HoK » zo jan 03, 2016 22:15

king schreef:
W.A schreef:Het nut van die gekartelde schoftbomen snap ik niet echt! Als je toch een nieuwe box koopt , koop er dan 1 die hoog zat is en gewoon een pijp voldoet. Als het om verbetering van oude boxen gaat snap ik dat het kan helpen om de koe net wat extra ruimte te geven met een kartelpijp..

Of het werkelijk zo is, dat laat ik in het midden, maar het idee achter een golfboom is, dat je em verder naar achter kunt bevestigen, en dat daar het geheel steviger van wordt icm het feit, dat je de koeien wat meer stuurt om rechter in de box te gaan staan en daarna dus ook liggen

Met een kartelschoftboom wordt in de praktijk veel gestuurd; echte oorzaak dat je moet sturen is dat de koe onvoldoende kopruimte heeft waardoor ze haarzelf schuin in de box legt zodat ze meer ruimte heeft met opstaan.
HoK

Berichtdoor Corjan » ma jan 04, 2016 02:26

Als je goede box bedekking heb dan zijn die pijpies lings en rechts en overdwars allemaal nie zo spannend volgens mij :no:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Rob MB » ma jan 04, 2016 10:55

Anton B schreef:Afbeelding

Vergeet niet dat de knieboom ook mee telt. Hoe lang is het ligdek op de foto links? wat als de knieboom wat naar achter stond en het boxdek wat langer zou zijn? krijg je al een ander resultaat.

Er zijn verticaal gezien 3 kritische punten bij een box:
Afbeelding

Kopruimte, strekruimte, schoftruimte

Kopruimte = lengte box
strekruimte = Hoogte knieboom
schoftboom = hoogte schoftboom

Bericht door Corjan » ma jan 04, 2016 3:26

Als je goede box bedekking heb dan zijn die pijpies lings en rechts en overdwars allemaal nie zo spannend volgens mij :no:

eens, elke box heeft een beetje zijn voor en -nadelen. Maar echt slechte zijn er niet.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Anton B » ma jan 04, 2016 11:41

Corjan schreef:Als je goede box bedekking heb dan zijn die pijpies lings en rechts en overdwars allemaal nie zo spannend volgens mij :no:

Niet mee eens, want we hebben het hier niet over diepstrooisel of zand :idea:
Op mijn voorbeeld foto's oude- nieuwe stal gingen de koeien niet in de nieuwe boxen liggen. De eigenaar wist niet waaraan het lag.
Op mijn advies heeft hij de combibox omgedraaid met de comfort knik naar beneden, en nu liggen ze er juist wél in. Nu hebben ze voorkeur voor het nieuwe deel :idea: Enigste verandering is dus een pijpje op een andere plek :idea:
Maar goed, niemand hoeft het te geloven, ik probeer alleen maar te waarschuwen want er zijn mapmannen langs de weg die je zo de verkeerde box aansmeren.
Die vinden negatieve mond op mond reclame niet erg denk ik dan.
Heb zelf ook zo een aan tafel gehad :roll: (n)

We hebben zelf kunnen lezen dat er bij forummers met een nieuwe stal oude koeien opeens damslapers werden.
De overeenkomst :?: :?: pijpje op de verkeerde plek :idea:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor walmark » ma jan 04, 2016 16:00

Corjan schreef:Als je goede box bedekking heb dan zijn die pijpies lings en rechts en overdwars allemaal nie zo spannend volgens mij :no:

als je de pijpjes goed hebt staan, is de boxbedekking allemaal nie zo spannend volgens mij :no:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Anton B » di jan 05, 2016 11:19

walmark schreef:

als je de pijpjes goed hebt staan, is de boxbedekking allemaal nie zo spannend volgens mij :no:

Toch nog iemand die het snapt (y) (y)
Anton B

Berichtdoor Petro Pelgrum » di jan 05, 2016 11:27

Klopt bij de dik zandbed of strooisel bed gaan de koeien niet gauw scheef liggen en heb je niet zoveel materiaal nodig om ze recht te leggen. :no:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Rob MB » di jan 05, 2016 12:57

Petro Pelgrum schreef:

Klopt bij de dik zandbed of strooisel bed gaan de koeien niet gauw scheef liggen en heb je niet zoveel materiaal nodig om ze recht te leggen. :no:

Eens, een diepstrooisel bed werkt vergevensgezinder, een krappe box of lage schoftboom lost de koe op door zich wat dieper weg te zetten. Werk je met matrassen dan heb je die marge van ca. 25cm bedding niet en moet je veel kritischer kijken naar je box afstelling.
Rob MB

Berichtdoor Guus » za jan 09, 2016 13:14

Anton,
Op welke breedte staan de boxen (gea combi comfort), die je hebt moeten omdraaien, voordat koe erin gaat liggen. Topic is ook geopend, want Vetvice prefereert dat heupopening niks toevoegt als een ligbox 120 cm breed is.

Wat vinden jullie van de Beerepoot CV ligbox met golfschoftboom? Enigste nadeel vind ik de neusboom hoogte van 90-95 cm, wat vinden jullie?
Guus

Beroep: student/melkveehouder
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor boer pieter » za jan 09, 2016 14:11

Afbeelding
wij hebben ze een paar jaar geleden ook om gedraaid
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Anton B » za jan 09, 2016 14:17

Guus schreef:Anton,
Op welke breedte staan de boxen (gea combi comfort), die je hebt moeten omdraaien, voordat koe erin gaat liggen. Topic is ook geopend, want Vetvice prefereert dat heupopening niks toevoegt als een ligbox 120 cm breed is.

Wat vinden jullie van de Beerepoot CV ligbox met golfschoftboom? Enigste nadeel vind ik de neusboom hoogte van 90-95 cm, wat vinden jullie?

Ik weet niet op welke maat. het is in ieder geval een MDV stal. 115 of 120.

En dat verhaal van Vetvice heb je opgezocht op internet denk ik. Dat is namelijk een oud bericht en ondertussen achterhaald.

De collega bij ons in de buurt met de Optima US waar de koeien echt onstekingen op de heupbonken kregen, waardoor de koeien wrakkig werden en bij pogingen op te staan voor tussen de box en muur belanden die had contact gezocht met vetvice, want het heeft hem een heel stel koeien gekost.
Toen Vetvice de problemen hoorden wisten ze precies om welke boxen het ging :idea:
Deze boer heeft na één winter de ligboxen eruit gegooid en het model Optima mét knik gemonteerd. Nu zijn de problemen over (y)
Deze collega had in zijn oude stal pootloze ligboxen die te hoog hingen waardoor de koeien met hun rug onder de buis kwamen. Dat wou hij niet meer en de mapman garandeerde dat dat bij de Optima US niet zou gebeuren. En ja, hier had de mapman gelijk in :wink: alleen kwamen er weer ernstige andere problemen.
Ik kan ook niet snappen waarom deze boxen nog steeds verkocht worden. Heb de Mapman-verkoper nog een keer op een open dag aan zijn jasje getrokken maar op een gegeven moment liep hij bij me weg :lol:
De knik die heel veel type boxen hebben stuurt de koe op een betere plek en voorkomt dat ze met de rug onder de buis raken. Koeien liggen evengoed niet scheef.

Beerepoot CV lijkt me prima (y) model ligbox.
Anton B

Berichtdoor Petro Pelgrum » za jan 09, 2016 15:59

Als je bij die boxen van Zimmerman kijkt met zo'n plankje ertussen liggen die koeien ook recht en doen ze ook niet moeilijk met al die bochten om de koe recht te laten liggen.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor HoK » zo jan 10, 2016 14:22

Petro Pelgrum schreef:Als je bij die boxen van Zimmerman kijkt met zo'n plankje ertussen liggen die koeien ook recht en doen ze ook niet moeilijk met al die bochten om de koe recht te laten liggen.

Zimmerman monteert die boxen eigenlijk alleen op 1 mtr 20 afstand tussen elkaar. voorwaarde is wel dat er ruim voldoende kopruimte is.
HoK

Berichtdoor Rob MB » ma jan 11, 2016 10:41

mooie box van zimmerman

http://www.houtackers.nl/downloads/doro-box-folder.pdf

Alleen dat kettinkje ertussen zie ik het nut er niet van :?
Rob MB

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal