Asbest van het dak, zonnepanelen erop

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Asbest van het dak, zonnepanelen erop

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 11:30

Momenteel ben ik wat aan het uitzoeken wat de kosten en opbrengsten van het asbest van het dak halen in combinatie met zonnepanelen leggen. Hier zijn best aantrekkelijke regelingen voor. Bij ons in de provincie krijg je 4,50 € subsidie per vierkante meter als je asbestsanering combineert met zonnepanelen waarbij je maar iets van 25 m2 aan panelen nodig hebt om hieraan te voldoen. Daarnaast is ook een landelijke regeling waarbij je ook nog een keer 4,50 € per vierkante meter krijg om alleen de panelen te verwijderen. Ik heb hier even achteraan gebeld en deze subsidies kunnen gewoon gestapeld worden.

Bij mijn stagebedrijf zijn ze aardig thuis in SDE+ subsidies en als je het dak vol legt met panelen in combinatie met een SDE subsidie dan is dat toch echt wel aantrekkelijk, je moet alleen wel een groot aansluiting hebben wat niet elk veehouder standaard heeft.

Hebben jullie ervaring met het vervangen van asbest en wat zijn hiervoor de kosten per vierkante meter? Ik ga ervanuit dat dat meer is dan die 9,00€ subsidie die je kan krijgen. Zijn er ook veehouders die al een SDE+ subsidie voor panelen heeft en kan dit wat uit?
HvH

Beroep: Student
Interesses: Melkvee, duurzame energie, monovergisting, waarde van mest

Re: Asbest van het dak, zonnepanelen erop

Berichtdoor koein » do jan 07, 2016 11:56

Volgens mij is het zo dat je voor die SDE+ subsidie moet worden ingeloot, geldt idd alleen voor grootverbruik.
Klein verbruik kan salderen, dit is altijd interessanter als de SDE+ subsidie.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 12:12

Waarom is salderen interessanter dan SDE+ subsidie? Als ik het goed begrepen heb dan is de SDE+ subsidie een subsidie om de onrendabele top te compenseren. Dit jaar kan je 12,8 cent per Kwh krijgen, dit telt dan voor 15 jaar. Hierbij wordt gekeken naar het vermogen van de panelen waarbij ervan uit wordt gegaan dat ze 950 uren in het jaar leveren. Zijn dan toch stevige bedragen maar dan moet nog wel een grootaansluiting aangelegd worden. Dit kost ook tussen de 5000-20.000€. Ook hoorde ik dat saldering in de toekomst niet een vaststaand feit is maar wanneer je 1 keer een beschikking voor SDE+ hebt dan kan je vrij simpel uitrekenen wat je in 15 jaar verdient.
HvH

Berichtdoor koein » do jan 07, 2016 12:23

Wat ik heb onthouden... (is al een paar jaar geleden dus kan er behoorlijk naast zitten :oops: )
is dat de onrendabele top niet helemaal gecompenseerd wordt door de SDE+, en met salderen (hing ook van aanbieder af) kun je dus je stroomprijs rekenen voor je geleverde stroom, waardoor de onrendabele top niet bestaat.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor Henk » do jan 07, 2016 12:59

Behalve dat ik zonnepanelen op het dak afschuwelijk vindt twijfel ik nog steeds aan het rendement.
Jaren geleden moesten er vergisters komen; stront verwerken en gasproductie ineen. Volgens mij is op een haar na alles failliet.
Toen werden het windmolens. Las ergens dat in Duitsland de eersten al weer gesloopt worden omdat de subsidie eraf is.
En nu is het dus zonnepanelen...

Maar goed, ik hoop dat ik dr neffe zit.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » do jan 07, 2016 13:02

Qua windmolens zit je helaas dr neffe wat dat dan ook betekend, oude worden gesloopt na 20 jr omdat dan de subsidie er af is, bouwen ze een nieuwe dan krijgen ze weer 20 jaar subsidie. Alle land hier net over de grens wordt volgezaaid met die dingen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 13:12

Zonnepanelen zijn in de jaren denk ik wel goedkoper geworden. Wij hebben zelf thuis 3 jaar geleden zonnepanelen gelegd ook zonder SDE+ subsidie wat voor ons alsnog gunstig was doordat we VAMIL, MIA en EIA konden gebruiken wat op dat moment goed uitkwam doordat we gestopt waren met een samenwerking met een andere boer waardoor er (op papier) winst gemaakt werd. Daarnaast leverden we precies evenveel als we gebruikten waardoor je nooit het hoge belastingtarief voor stroom hoefde te betalen wat het erg gunstig maakte. Nu melken we weer waardoor het stroomverbruik is gestegen van 15.000 Kwh (ook vermogen van de panelen) naar 30.000. Waardoor we alsnog 10.000 Kwh met het allerhoogste stroomtarief hebben waardoor de hele investering minder gunstig is geworden.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat de kosten en opbrengsten zijn van het volledig vol leggen van de daken met zonnepanelen en een grootaansluiting aan te vragen zodat SDE+ subsidie aangevraagd kan worden. Hieronder reken ik het even in het kort voor:

340 panelen wat neerkomt op 80750 KWh vermogen per jaar
Investering ongeveer 1€ per KWh = 80750€
Investering grootaansluting = 7650€ (volgens offerte Liander excl. BTW)
Onvoorzien = 2000€
Totaal = 90400 €

SDE per KWh = 12,8€ cent
Totaal per jaar is 80750 KWh x 0,128 = 10336€ per jaar (incl. stroomprijs)
15 jaren SDE x 10336 € = 155040€

Lening van 10 jaar met 2% rente heb ik gerekent. Dan kom ik op een terugverdientijd van 8 jaar. Vanaf dan stromen de euro's binnen en daarnaast heb je na de 15 jaar ook nog steeds opbrengst van de panelen aangezien ze ongeveer 25 jaar meegaan waarbij het vermogen wel iets vermindert. Lijkt mij een best solide businesscase. Maar je hebt wel gelijk dat je de SDE+ subsidie wel toegewezen moet krijgen maar aangezien de SDE pot dit jaar weer is verdubbeld is de kans zeker aanwezig.

Ik heb nog wel een excel bestandje waar ik alles wat beter berekent heb maar die kan ik helaas niet bijvoegen. Die wil ik wel mailen als jullie het willen zien.

En Henk, dat jij het lelijk vindt weerhoudt je er als ondernemer vast niet van om wat geld te verdienen. Uiterlijk zegt ook niet alles :lol:
HvH

Berichtdoor G.U. » do jan 07, 2016 13:20

Lichtplaten of zonnepanelen maakt ook geen verschil of wa? :mrgreen: maar 25 jaar voor een zonnepaneel dat mag je rustig vergeten. Als ze allemaal 10 jaar halen mag je al very happy zijn :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 14:15

Dat ze na 10 jaar nog stroom leveren staat wel aardig vast. Leveranciers van panelen gaan ervan uit dat de panelen ongeveer 25 jaar liggen waarbij ze garantie bieden voor het vermogen van de panelen in die jaren. Ze gaan uit van een degeneratie van ongeveer 0,6 procent per jaar. dus dat zou betekenen dat de panelen na 10 jaar 6% in vermogen gedaald zijn en in 20 jaar 12%. Ze geven vaak een garantie van 90% na 10 jaar en 80% na 20 jaar, daarmee zitten ze dus aan de veilige kant en zijn ze zelf ingedekt want ze hebben natuurlijk geen behoefte om na een aantal jaren nog panelen te vervangen. Ik heb in mijn berekening al een lagere waarde aangehouden per paneel (250 i.p.v. 260 wattpiek).

Wat ik ermee wil zeggen is hoe meer ik erover lees, hoe meer ik overtuigd raak van de businesscase.
HvH

Berichtdoor gerard s » do jan 07, 2016 15:12

Als je naar deze aansluiting gaat, wat gebeurt er dan met je vaste aansluitkosten?
gerard s

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 15:37

Dat is een goeie vraag Gerard. Misschien is dat wel het addertje onder het gras voor zover ik het kan vinden.
De netwerkkosten gaan in ons geval wel bijna 1200 euro in het jaar omhoog waardoor de terugverdientijd wel langer wordt.
In mijn berekening gaat de terugverdientijd van 8,3 jaar naar 10,1 jaar.
Daardoor zou ik zeggen dat het wel aantrekkelijker is voor mensen die al een grootaansluiting hebben en ik kan me zo voorstellen dat dat dan toch voornamelijk de echt grote melkveebedrijven zijn. Dit is voordeliger omdat die niet meer hoeven te investeren in het verzwaren van de aansluiting en daarnaast stijgen de netwerkkosten niet aangezien die al hoog zijn. Toch is het nog steeds wel de moeite van het uitzoeken waard lijkt mij.
HvH

Berichtdoor john jakobs » do jan 07, 2016 15:59

en op 10 jaar en 1 maand gaat de omvormer kapot , garantie er net af hoeveel jaar moet je dan weer om die terug te verdienen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 16:19

http://www.beterzon.nl/faq-zonnestroom-zonnepanelen/

Omvormer is inderdaad wel iets wat waarschijnlijk niet 25 jaar mee gaat. Toch krijg je in totaal 155.000 € aan SDE+ subsidie. Investering van 90.400€. Stel dat je al een grootaansluiting hebt dan kan het alsnog goed uit, ook al moet je de omvormers een keer vervangen. Daarnaast gaan de panelen wel 30 jaar mee volgens bovenstaand artikel dus zelfs als je moet investeren in grootaansluiting lijkt het mij niet een slechte investering. Heb je ook alvast wat pensioen.
HvH

Berichtdoor G.U. » do jan 07, 2016 16:41

Het wordt steeds mooier :lol: onderzoekje voor hoekstra suwald?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor HvH » do jan 07, 2016 17:18

Haha het is altijd goed om ideeën even door de superkritische leden van dit forum te laten testen. De netwerkkosten was wel een belangrijk punt die ik vergeten was. Toch ben ik er nog steeds wel van overtuigd dat het wel uit kan om te investeren in panelen. :wink:

Over superkritisch gesproken: leuk artikel in de Boederij

Superkritische vergassing: nieuwe generatie mestverwerkers op komst

http://www.boerderij.nl/Home/Achtergron ... -2738762W/
30 dec 2015 3497 2

Als prototype draait hij al een paar jaar, de 'Yellow Gasmachine'. Een heel nieuwe vorm van mestverwerking, op basis van 'superkritische vergassing'. Volgens de ontwikkelaars is hij nu aan opschaling toe. Ze willen een demonstratiemodel bouwen. Intussen is er ook al concurrentie. De chemisch technologen storten zich op de mest.

Het is pionieren pur sang wat hier gebeurt, in een hoekje van een loods van loonwerk- en mestdistributiebedrijf JansenWijhe, locatie Raalte. Het is bijna een stripverhaal waarin professor Barabas en Willie Wortel samen een apparaat ontwikkelen dat de wereld gaat veranderen. De professor in kwestie is Jo Penninger, die een internationale carrière achter zijn naam heeft als chemisch technoloog. Hij was onder andere verbonden aan Universiteit Twente, maar is nu gepensioneerd. De bouwer van het prototype van de mestvergasser is Berend Jan Horstman uit Heino.

Yellow Gasmachine

'Superkritische vergassing', dat is waar het om draait hier. Mogelijk is dat het ei van Columbus voor het mestprobleem. Mogelijk, want garanties zijn er nog niet en er is tot nu toe alleen nog een prototype, de 'Yellow Gasmachine', zoals de uitvinders het apparaat zelf in een melige bui genoemd hebben. Het is een geel metalen gevaarte van ongeveer 2 meter hoog en 5 meter lang met veel glimmende buizen. Maar de eerste stappen zijn gezet en het idee is radicaal anders van elke vorm van mestverwerking op dit moment.

Extreme druk en temperatuur

Bij superkritische vergassing draait het om extremen. Water met organische stof, zoals digestaat, drijfmest of afvalwater, wordt extreem verhit onder extreem hoge druk. Het gaat om 240 bar en temperaturen van 400 tot 600 graden. De organische stoffen in het water worden bij deze omstandigheden ontleed tot kortere moleculen die vervolgens worden omgezet in gassen, zoals methaan, waterstof, koolmonoxide en ethaan. Bij bewerking van vloeibare mest ontstaat een gasmengsel van ongeveer 40% CO2 en 60% brandbare gassen; vooral methaan en waterstof. Deze kunnen na zuivering dienen als brandstof.

Geen microben

Belangrijk verschil met biovergisting is dat hier geen microben aan te pas komen. Daardoor is het proces beter beheersbaar. De installatie kan zelfs ongestraft stilgelegd worden. De energieproductie is ook efficiënter dan bij een vergister. Nagenoeg alle energie die in de organische stof opgeslagen is, komt beschikbaar, legt Penninger uit. Zelfs uit digestaat is nog flink wat energie op te wekken - terwijl dat juist het restproduct is van energiewinning door vergisting. "Een vergister haalt maar een deel van de energie uit de grondstof. Bij superkritische vergassing komt de rest beschikbaar", aldus Penninger.

Kunstmestvervanger

Wat overblijft is 'tailwater', afvalwater met daarin onder meer de oplosbare stikstofverbindingen (NH3). Hierin zweven eerst nog deeltjes vaste stof, die eruit gefilterd kunnen worden. Hierin zitten fosfaat en sporenelementen. Het vloeibare concentraat zou als meststof terug naar het land kunnen, aldus Penninger. Hij hoopt op een toelating als kunstmestvervanger.

Belangrijk uitgangspunt is dat het systeem zichzelf bedruipt qua energie. Het geproduceerde gas kan gebruikt worden om de ingevoerde vloeistof te verhitten. Daarnaast zorgen warmtewisselaars voor terugwinning van energie. Volgens Penninger is op deze manier van elke 100 energie-eenheden die het systeem via de grondstof ingaan, 70 tot 90 effectief te gebruiken in de vorm van gas.

Opschalen

Het prototype in Raalte heeft een capaciteit van 200 liter per uur en een thermisch vermogen van 0,2 megawatt (MW), afhankelijk van het gehalte organische stof. De uitvinders willen nu graag een demonstratiemodel maken dat een kuub per uur aan kan. Dit apparaat zou dan een vermogen van 1 MW hebben. Genoeg om een WKK-motor van 400 kilowatt (kW) aan te drijven. Ter vergelijking: een doorsnee biogasinstallatie heeft een elektrisch vermogen van 1 MW.

De proefinstallatie van Gensos in Den Helder werkt volgens het zelfde principe als de gele gasmachine in Raalte, maar de techniek verschilt.
De proefinstallatie van Gensos in Den Helder werkt volgens het zelfde principe als de gele gasmachine in Raalte, maar de techniek verschilt. Gensos

Wat mág het kosten?

Over de kosten kan of wil Penninger nog niks zeggen. De uitvinder-ondernemer draait de vraag om: "Wat mág het kosten? Het gaat er niet om hoe je van je mest afkomt, maar wat die oplevert." De kosten zijn nog niet goed in te schatten, omdat deze nieuwe techniek nog nooit op praktijkschaal is toegepast. Er zijn nog moeilijkheden te overwinnen. Een heel praktische kwestie is de kans op verstoppingen. De grondstof moet glad zijn en geen grote stukken en proppen bevatten. Mede daarom zou digestaat geschikter zijn dan drijfmest, waar meer kans op stro en grove stukken is. Ook kan zand een probleem zijn.

Eerste gebruiker

Penninger is oprichter van het bedrijf Sparqle International, dat een van de partners is in het project Yellow Gasmachine. Overigens is hij zelf niet aan het project begonnen met het mestprobleem op het oog. Hij ziet mogelijkheden in heel andere sectoren, met name voor de behandeling van afvalwater. Wel is er al concrete belangstelling vanuit de boerenpraktijk. Melkveehouder Hendrikus van de Lageweg uit Olterterp (Fr.) is nauw bij het project betrokken. Zo ontwikkelde hij met adviesbureau Buizer een invoersysteem voor de machine. Hij ziet zichzelf als mogelijk eerste praktijkgebruiker: 'Het idee begon vanwege de duurzame energie die je ermee kunt opwekken. Maar gaandeweg rees het besef dat dit ook heel interessant is als oplossing voor het mestprobleem. Dat maakt het systeem nog kansrijker.'

Concurrentie wil snel de boer op

Sparqle International is niet de enige speler op de beloftevolle nieuwe markt voor superkritische vergassers. In Den Helder staat een proefinstallatie van het Delftse bedrijf Gensos, met een capaciteit van een halve kuub per uur. Gensos is nog wat uitgesprokener over zijn ambities: het wil al snel actief de boer op. Afhankelijk van de vorderingen met het prototype, wil het bedrijf misschien al eind volgend jaar praktijkmodellen van superkritische vergassers aanbieden aan boeren en mestverwerkers.

Het idee is hetzelfde, de techniek verschilt op punten van die van de Yellow Gasmachine, zo heeft Gensos een eigen invoersysteem voor de grondstof en een zelf ontwikkeld, gepatenteerd systeem om de warmte terug te winnen. Ook is hier al een gas-schoner aan het systeem gekoppeld, die het geproduceerde methaangas opwerkt tot aardgaskwaliteit. Volgens Harinck zet zijn technologie 95% van de organische stof om in bruikbaar gas. Een groot voordeel ten opzichte van vergisting is volgens hem dat lastig te verteren stoffen zoals cellulose bij superkritische vergassing ook gewoon 'gekraakt' worden.

Ook Gensos-manager John Harinck wil nog geen concrete bedragen noemen. Met de nodige slagen om de arm schat hij dat de investeringskosten vergelijkbaar zijn met die voor mestvergisting. Over de terugverdientijd is hij optimistisch: die zij slechts 2 tot 8 jaar zijn, voor een installatie die mest verwerkt en groen gas verkoopt. Dit op basis van een mestverwerkingsprijs van 15 euro per kuub. Gensos verwacht dat er vraag zal zijn naar lease van de installaties.
HvH

Volgende

Keer terug naar Koe en stal