Zand in de boxen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Zand in de boxen.

Berichtdoor Macccspan » ma nov 23, 2015 00:02

Nee voor straten helaas geen tijd meer . Roostervloeren blijken een hit bij geitenhouders die de investering in ca 4/5 jaar terug verdienen en tevens een voordeel in de ammoniak uitstoot hebben. Wel is ondertussen de band vervangen door een mestschuif die vaste mest en urine simpel en goedkoop gescheiden afvoerd. Voor melkvee bleek in de koeienstal de getoonde rooster bij de proefboerderij te licht gemaakt en hiervoor is een nieuwe ontwikkeld hier voor is de pas erkenning in België aangevraagd. Tevens is gevraagd on een vloer te ontwikkelen voor vleesveestal in België.ik hoop dat jullie weer een beetje bijgepraat heb over de macccfloor.
Macccspan

Berichtdoor Rob MB » ma nov 23, 2015 11:55

Goed om te horen dat de zaken goed gaan. (y) Als je de zwaardere variant klaar hebt zien we graag de mooie fotos (y) altijd mooi om innovaties te volgen.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor christiaan » di jun 28, 2016 04:53

Ik vind het nog niet alles dat flushen moet er wel bij zeggen dat we hier 10 flushes per 24 h hebben en het water word gerecycled.

2 dingen die ik ronduit *** vind:

de klauwen slijten verschrikkelijk snel omdat de klauwen de hele dag nat en dus zacht zijn.
natte vloeren zijn gewoon gladder en ik vind dat er te vaak een koe op zijn muil gaat en 90% kans dat zunne koe die effe lekker met zijn titties in het flushwater ligt morgen mastitis heeft.

Het ziet er mooi uit zo'n systeem maar vind de praktijk tegenvallen en verlang soms terug naar een schuif.
christiaan

Interesses: melkveehouderij techniek fokkerij,vleesvee

Berichtdoor gydo » di jun 28, 2016 07:10

christiaan schreef:Ik vind het nog niet alles dat flushen moet er wel bij zeggen dat we hier 10 flushes per 24 h hebben en het water word gerecycled.

de klauwen slijten verschrikkelijk snel omdat de klauwen de hele dag nat en dus zacht zijn.
natte vloeren zijn gewoon gladder en ik vind dat er te vaak een koe op zijn muil gaat en 90% kans dat zunne koe die effe lekker met zijn titties in het flushwater ligt morgen mastitis heeft.

Het ziet er mooi uit zo'n systeem maar vind de praktijk tegenvallen en verlang soms terug naar een schuif.

Van de winter ben ik in Erskine geweest. (Net west van Stettler) daar heeft een boer een nieuwe flushbarn gebouwd met aerobic flush. Elk uur flushen en In het lagoon hangen een paar mixertjes die zuurstof er in houden. Doordat er zuurstof in de dunne fractie zit krijg je geen gladde film laag op je vloer. (Tenminste dat is de theorie :wink: ) misschien is een ideetje om daar te gaan kijken. Toen wij er waren zag het er goed uit en de vloeren waren absoluut niet glad. Koeien poten zagen er ook goed uit (y) maar ik heb geen idee hoe het nu in de zomer gaat.
gydo

Berichtdoor Henk » di jun 28, 2016 11:38

christiaan schreef:Ik vind het nog niet alles dat flushen moet er wel bij zeggen dat we hier 10 flushes per 24 h hebben en het water word gerecycled.

Waarom ben je dan gaan flushen :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor christiaan » di jun 28, 2016 16:06

Henk schreef:

Waarom ben je dan gaan flushen :?:

Sent from my iPhone using Tapatalk
christiaan

Berichtdoor christiaan » di jun 28, 2016 16:08

Ben herdsman, is dus niet mijn bedrijf.

Sent from my iPhone using Tapatalk
christiaan

Berichtdoor karst-jan » wo jun 29, 2016 13:49

Macccspan schreef:Nee voor straten helaas geen tijd meer . Roostervloeren blijken een hit bij geitenhouders die de investering in ca 4/5 jaar terug verdienen en tevens een voordeel in de ammoniak uitstoot hebben. Wel is ondertussen de band vervangen door een mestschuif die vaste mest en urine simpel en goedkoop gescheiden afvoerd. Voor melkvee bleek in de koeienstal de getoonde rooster bij de proefboerderij te licht gemaakt en hiervoor is een nieuwe ontwikkeld hier voor is de pas erkenning in België aangevraagd. Tevens is gevraagd on een vloer te ontwikkelen voor vleesveestal in België.ik hoop dat jullie weer een beetje bijgepraat heb over de macccfloor.

8 maanden verder. Al een update ??
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor auke » za jul 02, 2016 16:20

gisterwvond bij ex-zandboer geweest. Was er zat van dat er elk jaar een nwe mestpomp/scheider moest komen. Deed er nu mest in
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Arno » za jul 02, 2016 16:28

Arme man :| :cry:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » za jul 02, 2016 17:22

Heb mijn mestpomp voor het eerst naar 9 jr laten renoveren :!: ........Kabels scrapers blijft hier wat extra aandacht vragen :mrgreen:

Pas nog twee boeren op de dam gehad die stront in de boxen spuugzat waren en 1 weer trug naar zand en de andere naar marteltrassen. Worden hier @ the moment weer veel zand stallen gebouwd dus shit hype lijkt voor bij :yes: ......Of klink ik nu als pieter :?: :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » za jul 02, 2016 19:20

hahahahaha (y) heb nu een stagere en die werkt bij een boer in nl en daar hadden ze ook shit in de boxen ,en zijn nu terug naar diepstrooisel met zaagsel ,zand is super voor koeien ,kabels of ketting of touw alles slijt sneller met zand ,de techniek word ook steeds beter ,maar als je zand hebt kun je het best de mest er met een bobcat of mini shovel er uitschuiven denk ik
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » za jul 02, 2016 19:24

Alsjeblieft niet Pieter :x Moet er nie aan denken om elke dag 2 3 keer dat te moeten doen :x Dat moet ik namelijk zelf doen :wink: Een scraper fixen is voor mij gewoon te phone pakken :idea: 8)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » za jul 02, 2016 19:30

is voor jou ook niet handig met robotten :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor koeruben » zo jul 03, 2016 04:34

Van de week nog bij een boer geweest die een zand/ matrassen stal bouwt, de matrassen liggen gewoon op grafel en achter een rand van een paar cm met beton, de boxen werden verder opgevuld met zand. Hij was had het er over dat het de helft zand scheelde.
Gr,Ruben
koeruben

Beroep: boer in opleiding
Interesses: veehouderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal