Lava3 effect op gezondheid?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Lava3 effect op gezondheid?

Berichtdoor Dolph » vr feb 12, 2016 17:31

Op m'n matten strooi ik ook altijd 2 emmers lavaspul elke dag op 150 boxen. Gewoon om het wat droger te maken. Celgetal is beneden 100 das oké, mastitis elke koe is er één teveel.. Kan beter hier. Gemiddeld twee in de maand denk. :?
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Henk » vr feb 12, 2016 17:59

Denk dat zaagsel sjeaper is wanneer je het puur voor het drooghouden doet :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2016 18:05

Denk ik ook henk maar wij denken te gemakkelijk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Dolph » vr feb 12, 2016 19:24

Waarschijnlijk ga ik failliet omdat ik lava strooi.. :roll:
Dolph

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2016 20:03

dat is natuurlijk ook dom praat, maar kijk nou eens kritisch naar je bedrijf dan weet ik bijna zeker dat er bij veel boeren veel te halen is ,mijn vrouw zit nog wel eens bij boeren aan de tafel samen met een bankman veearts voerboer veearts ed (boerderij bestuur) dan schrik je er van wat er aan poedertje en andere on nodige dingen word uitgegeven
boer pieter

Berichtdoor Dolph » vr feb 12, 2016 20:39

Dom praat, zal wel. Paar jaar geleden deed ik zaagsel met paar.emmertjes kalk in de.boxen. Zaagsel voegt niks toe.dus overgestapt op gemalen koolzaadstro. Spenen werden door de.kalk wat schraal vond ik dus overgestapt op iets anders, lava. Is per big bag paar tientjes duurder overleef ik vast wel. We hebben allemaal wel eens trobbels met de koeien, dan ga je dingen veranderen en verbeteren. En wanneer moet je weer stoppen met die.extra verbeteringen? Ja.das.altijd.lastig. :!: Ben bezig met mijn laatste big bags en dan is't klaar. We gaan dan verder met mest in de boxen. :wink: 8)

Zul je ook wel wat op aan te merken hebben Pieter? :wink:
Dolph

Berichtdoor G.U. » vr feb 12, 2016 21:15

Heb ooit het advies gehad om elke week een uurtje van bezinning in te plannen: waarom doe je alle dingen die je doet en kan het ook anders? Er is niks mis mee om dingen te proberen :no: en behoud het goede :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » vr feb 12, 2016 21:33

G.U. schreef:Heb ooit het advies gehad om elke week een uurtje van bezinning in te plannen: waarom doe je alle dingen die je doet en kan het ook anders? Er is niks mis mee om dingen te proberen :no: en behoud het goede :yes:

is ook zo maar zonder dat je het weet sluipen er dingen in die zonder dat je het door hebt gewoon te duur zijn
verder moet iedereen het zelf weten, maar in deze tijden wil ik ook graag nog wat verdienen en dat gaat niet met veel
onnodige dingen ,verder heb ik inderdaad mijn bedenkingen van droge mest in de boxen heb 2 goede vrienden van mij die allebij van droge mest naar kalk stro en water zijn gegaan en nooit weer terug naar droge mest willen ,ze zeggen allebij dat het ook nog eens een stuk goedkoper is :yes:
boer pieter

Berichtdoor poekske » vr feb 12, 2016 22:06

Zaagsel is in bulk afgehaald even duur per kg dan gemalen stro geleverd in baaltjes. Gelijk gebruik aan kiloos,en boxen zijn properder met stro (y)
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Dolph » vr feb 12, 2016 22:46

boer pieter schreef:
G.U. schreef:Heb ooit het advies gehad om elke week een uurtje van bezinning in te plannen: waarom doe je alle dingen die je doet en kan het ook anders? Er is niks mis mee om dingen te proberen :no: en behoud het goede :yes:

is ook zo maar zonder dat je het weet sluipen er dingen in die zonder dat je het door hebt gewoon te duur zijn
verder moet iedereen het zelf weten, maar in deze tijden wil ik ook graag nog wat verdienen en dat gaat niet met veel
onnodige dingen ,verder heb ik inderdaad mijn bedenkingen van droge mest in de boxen heb 2 goede vrienden van mij die allebij van droge mest naar kalk stro en water zijn gegaan en nooit weer terug naar droge mest willen ,ze zeggen allebij dat het ook nog eens een stuk goedkoper is :yes:

Jij kent veel mensen die dingen proberen het valt tegen en ze gaan weer wat anders proberen. :mrgreen:
mest in boxen / kruisen / compact voeren daar heb jij duidelijk mening over. Das prima. (y) (y)
Maar er zijn ook genoeg mensen waar deze dingen waar jij niet zo fan van bent wel heel goed gaan :yes:
Kun je mij uitleggen waarom kalk stro en water een stuk goedkoper is :?:
Dolph

Berichtdoor boer pieter » za feb 13, 2016 09:34

als jij net zo veel op andere bedrijven komt als mij dan zou je weten dat mensen met de meest een voudige bedrijfs voering het meest overhouden ,en wat betreft kalk stro water, stro kost ongeveer 50 euro de ton kalk los gestort ook niet meer een water is ook niet duur mengwagen hebben de meeste boeren ook wel ,gooi je een keer in de week de boxen goed vol met een minishovel en klaar is kees (of dolph) mestscheider kost al snel 25000 plus een betonplaatje waar je het op kunt slaan machientje om het in de boxen tedoen omdat het er een beetje in laagjes in moet kun je erg veel stro voor kopen ,ik kan het niet helemaal precies uit rekenen zal voor iedereen weer anders wezen maar ik heb in de boekhouding van die mensen gezien dat hun kosten aanzienlijk minder waren ,maar vraag anders petro maar even die doet ook stro kalk en water
boer pieter

Berichtdoor Petro Pelgrum » za feb 13, 2016 09:39

Ja maar jij bent ook een superboer, jij kunt alles wat een een ander niet kan :lol:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » za feb 13, 2016 09:42

boer pieter schreef:als jij net zo veel op andere bedrijven komt als mij dan zou je weten dat mensen met de meest een voudige bedrijfs voering het meest overhouden ,en wat betreft kalk stro water, stro kost ongeveer 50 euro de ton kalk los gestort ook niet meer een water is ook niet duur mengwagen hebben de meeste boeren ook wel ,gooi je een keer in de week de boxen goed vol met een minishovel en klaar is kees (of dolph) mestscheider kost al snel 25000 plus een betonplaatje waar je het op kunt slaan machientje om het in de boxen tedoen omdat het er een beetje in laagjes in moet kun je erg veel stro voor kopen ,ik kan het niet helemaal precies uit rekenen zal voor iedereen weer anders wezen maar ik heb in de boekhouding van die mensen gezien dat hun kosten aanzienlijk minder waren ,maar vraag anders petro maar even die doet ook stro kalk en water

Wij zitten eraan te denken om maar zand in de boxen te doen :idea: :mrgreen:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » za feb 13, 2016 09:52

boer pieter schreef:dat is natuurlijk ook dom praat, maar kijk nou eens kritisch naar je bedrijf dan weet ik bijna zeker dat er bij veel boeren veel te halen is ,mijn vrouw zit nog wel eens bij boeren aan de tafel samen met een bankman veearts voerboer veearts ed (boerderij bestuur) dan schrik je er van wat er aan poedertje en andere on nodige dingen word uitgegeven

Daar zal dan ook wel koolstof bij die poedertjes zitten. :yes:
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » za feb 13, 2016 09:56

Petro Pelgrum schreef:Ja maar jij bent ook een superboer, jij kunt alles wat een een ander niet kan :lol:

als je dat maar goed door hebt :yes:
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal