Lava3 effect op gezondheid?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Lava3 effect op gezondheid?

Berichtdoor boer pieter » za feb 13, 2016 08:58

waarom dat petro vertel eens eerlijk en wat is er mis met stro mengsel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » za feb 13, 2016 09:18

boer pieter schreef:
Petro Pelgrum schreef:Ja maar jij bent ook een superboer, jij kunt alles wat een een ander niet kan :lol:

als je dat maar goed door hebt :yes:

Dat had ik al heel lang door,al vanaf de eerste berichten van jou toen ik op vtf begon.
Toen dacht ik, nou die weet alles al en die hoef je ook niks wijs te maken :no: (y)
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Petro Pelgrum » za feb 13, 2016 09:20

boer pieter schreef:waarom dat petro vertel eens eerlijk en wat is er mis met stro mengsel

Niks mis mee, maar zand is volgens de koeien beter :yes:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Dolph » za feb 13, 2016 10:03

boer pieter schreef:als jij net zo veel op andere bedrijven komt als mij dan zou je weten dat mensen met de meest een voudige bedrijfs voering het meest overhouden ,en wat betreft kalk stro water, stro kost ongeveer 50 euro de ton kalk los gestort ook niet meer een water is ook niet duur mengwagen hebben de meeste boeren ook wel ,gooi je een keer in de week de boxen goed vol met een minishovel en klaar is kees (of dolph) mestscheider kost al snel 25000 plus een betonplaatje waar je het op kunt slaan machientje om het in de boxen tedoen omdat het er een beetje in laagjes in moet kun je erg veel stro voor kopen ,ik kan het niet helemaal precies uit rekenen zal voor iedereen weer anders wezen maar ik heb in de boekhouding van die mensen gezien dat hun kosten aanzienlijk minder waren ,maar vraag anders petro maar even die doet ook stro kalk en water

Stro water kalk heb je best veel werk van om het allemaal maar klaar te maken voordat je de boxen vol kan rijden. ( denk ik) Dat machientje om het in te strooien heb je ook nodig bij stro mengsel om je het gemakkelijk te maken. Heb je.het in ieder geval direct mooi vlak. Mestscheider is wel hele investering klopt. Loonwerk is.ook optie! :yes: Dat betonplaatje is dan ook niet nodig. Kiepertje er onder en je rijd het naar.gewenste plek. Jij rekent het zo uit dat wat jij beter vind ook (financieel) beter is. Kom eens met echte cijfers over :?:
Dolph

Interesses: ja

Berichtdoor boer pieter » za feb 13, 2016 11:30

heb ik niet ,heb ook geen iedee wat een loonwerker er voor vraagt ,ik weet alleen dat bij die mensen die ik ken stro kalk en water nogal goed kope was ,komt ook omdat het stro hier niet duur is
boer pieter

Berichtdoor Hindrik » za feb 13, 2016 20:24

Alles wat je in de boxen strooit komt in de put, of je moet dichte vloer hebben en lang stro in de boxen.
Zwager heeft altijd paardenmest in de boxen, maar zat zoals velen hier nogal vol, dus heeft nu droge fractie in de boxen.
Ik sprak de loonwerker die het scheiden deed, man zag wel aanzienlijk hoger aandeel droge fractie per m3 mest dan op gemiddeld bedrijf.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor BsK » zo feb 14, 2016 11:26

[quote="boer pieter"]als jij net zo veel op andere bedrijven komt als mij dan zou je weten dat mensen met de meest een voudige bedrijfs voering het meest overhouden .

Werk je ook al als troubleshooter voor de bank??????? :lol: 8)
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor kobonde » zo feb 14, 2016 15:06

Ik heb ook een kollega in de erfagroep met mest in de boxen en zijn oorspronkelijke positiviteit is nu wel weg.
Grote ondhoudskosten aan de scheider(vijzel 2 keer vervangen) veel werk met het vullen en vlak houden van de boxen.
Steeds meer bedrijven hier doen de matten er uit en beginnen met stro/ kalk/ water mengel. Stro is hier goedkoop
en je mengt met de mengwagen die je al hebt en veel vullen de boxen met een oude voertruk welk op grupstallen
grupstallen gebruikt werden om te voeren.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo feb 14, 2016 15:18

kobonde schreef:Ik heb ook een kollega in de erfagroep met mest in de boxen en zijn oorspronkelijke positiviteit is nu wel weg.
Grote ondhoudskosten aan de scheider(vijzel 2 keer vervangen) veel werk met het vullen en vlak houden van de boxen.
Steeds meer bedrijven hier doen de matten er uit en beginnen met stro/ kalk/ water mengel. Stro is hier goedkoop
en je mengt met de mengwagen die je al hebt en veel vullen de boxen met een oude voertruk welk op grupstallen

Als iemand nog zo'n voertruck nodig heeft ik heb nog een mooie te koop.
Petro Pelgrum

Berichtdoor G.U. » ma feb 15, 2016 11:55

Hoe ziet zo'n ding er uit? Een zelfrijdend blokkenwagentje?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » ma feb 15, 2016 12:03

boer pieter

Berichtdoor Boerp » ma feb 15, 2016 15:20

Klinkt interessant! Is het (tarwe?) stro gehakseld, zo ja laat je het gehakseld komen? En wat zijn de verhoudingen stro/kalk/water? Hoeveel heb je nodig per box/week?

Ik ben benieuwd wat voor werk erin zit? Strooi je de voorraad voor in de boxen en haal je wanneer nodig met een hark het spul naar voren?
Boerp

Berichtdoor Corjan » ma feb 15, 2016 15:54

kobonde schreef:Ik heb ook een kollega in de erfagroep met mest in de boxen en zijn oorspronkelijke positiviteit is nu wel weg.

Hier staan inmiddels de helft of meer van de mestscheiders stil :!: En als ik om mij heen hoor bij de nieuwbouw stallen is het 75% zand (y) :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Guus J » di feb 16, 2016 08:50

Corjan schreef:

Hier staan inmiddels de helft of meer van de mestscheiders stil :!: En als ik om mij heen hoor bij de nieuwbouw stallen is het 75% zand (y) :idea:

Geloof ik meteen (y) (y) alleen kunnen we het daar lang over hebben hier blijft de verwerking van zand heel lastig.

Hier bevalt de gescheiden mest heel goed. Enige nadeel is dat we het laten scheiden en inkuilen, en vooral het laatste uit de kuil trekt vocht aan en droogt slecht op in de boxen
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Rob MB » di feb 16, 2016 09:02

valacon dairy had eerder een "handboek" gescheiden mest online staan. Lijkt wel of ze die van de website af gehaald hebben. :?

Heeft iemand die nog ergens opgeslagen?
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal