Schuim in de mestkelder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Schuim in de mestkelder

Berichtdoor Elsy » di jan 24, 2006 13:24

Hebben jullie ook last van schuim in de mestkelder? Vorige week hebben wij mest verpompt naar een andere kelder en hij was nog 30 cm van vol maar 20 uren later was die aan het overlopen. Het gistingsproces ging dit jaar wel zeer vlug. Zou dit aan de voeding liggen? Elk jaar wordt het probleem groter en al die schuimremmers die helpen weinig of niet. Het probleem is ook het grootst bij de melkveehouders, vleesveehouders hebben dat niet echt. Weten jullie een goede en milieuvriendelijke oplossing want met olie erin te gieten mindert het ook maar die olie breng je ook op je land en goed kan dat toch niet zijn.
Elsy

Berichtdoor eikelenboom » di jan 24, 2006 16:20

Te veel zetmeel in rantsoen dat niet door de koe benut wordt is denk ik het probleem.
eikelenboom

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Sander » di jan 24, 2006 20:11

ligt aan de mais van dit jaar.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » wo jan 25, 2006 06:31

Nee Sander, niet aan de mais van dit jaar. Schuimende kelders is iets wat al vele jaren speeld. De precieze oorzaak weet ik ook niet maar volgens mij moet het iets te maken hebben met onverteerde deeltjes die weer zuurstof krijgen waardoor er een soort van gisting optreedt. Schuimvorming ontstaat pas als het niveau bijna de roosters heeft bereikt dus er moet een reden zijn dat ie niet schuimt onder in de put. Daar zit haast geen zuurstof. :?:
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hendrik Kreuger » wo jan 25, 2006 20:08

Te veel zetmeel in rantsoen dat niet door de koe benut wordt is denk ik het probleem.

Ja volgens mij ook. Met name te veel bestendige energie (zetmeel) in het rantsoen. Dat zorgt voor een lichte verzuring in de dikke darm en daarmee voor een slechte benutting van de energie en zuurdere mest. In combinatie met een wat lager ureum, dus minder basische urine zijn dat de ideale omstandigheden om te gaan gisten.

Oplossing: minder bestendige energie in het rantsoen of zorgen dat het beter benut wordt, door bijvoorbeeld FIR te voeren :wink:

@ Henk: afgelopen herfst kwam ik bij iemand die toen al 30 cm schuim had staan in een halfvolle put, dus het kan wel. De hoofdreden is denk ik dat de meeste boeren er pas achter komen als het op de roosters komt (en de put dus bijna vol is.)
Het is ook zo dat de mest pas echt gaat werken als het een tijdje in de put zit. Misschien, maar dat weet ik niet zeker, is het wel zo dat er bovenin de put een sterkere luchtstroom is, waardoor er meer ammoniak uit de mest vervluchtigt. Dat zorgt ook voor een verzuring van de mest.

Zuurstof lijkt mij niet noodzakelijk voor vergisting, bij mestvergisters wordt er volgens mij namelijk ook geen zuurstof toegevoegd.
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor Sander » wo jan 25, 2006 21:28

Sander schreef:ligt aan de mais van dit jaar.

laat ik het anders zeggen:

bij ons ligt het aan de mais van dit jaar dat we meer schuim hebben dan normaal.
Sander

Berichtdoor Paul Glijnis » wo jan 25, 2006 21:32

Elsy wat uit de grond komt ,kan er ook weer in :wink:
Paul Glijnis

Beroep: mvh

Berichtdoor Henk » wo jan 25, 2006 22:36

En wat voor ras had u?
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 26, 2006 11:14

20 liter diesel op een volle put lijkt me ook niet zo'n probleem. Als je straks de koeien ziek hebt is dat ook niet goed. Maar misschien werkt bio olie ook of nog simpeler zonnebloem olie dat wordt ook in de dieseltank gegooid. 8)
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor eikelenboom » do jan 26, 2006 12:50

Waarom zo druk in de weer met olie. Volgens mij kan je beter eerst het rantsoen aanpassen.
eikelenboom

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Gerrit » do jan 26, 2006 14:11

dichte vloer
Gerrit

Berichtdoor aj-prins » do jan 26, 2006 16:12

ik dacht zo dat het gisten een rottingsproces was. voeren jullie aardappelen??of gooien jullie overdadige melk{tank vol,celgetal koei of peniciline melk}in de mestkelder? weet nog goed dat we met de mkz de melk weg moesten gooien .twee dagen maar de mest wilde wel gauw ophoog krullen.vorig jaar voerden we bijna jaarrond aardappelen erbij en toen na het overpompen bleef het ook maar gisten.en gooi er geen olie in want je moet nu grond onderzoeken doen[als je derogatie aanvraagt] en straks denken ze dat je op een olieveld boert. wel makkelijk als je het spulletje duur wilt verkopen :D
aj-prins

Interesses: koei

Berichtdoor Elsy » vr jan 27, 2006 13:24

Een teveel aan zetmeel kan misschien de oorzaak zijn want deze winter krijgen onze koeien 1,5 kg geplette mais extra in het rantsoen. Ze stonden een beetje te scherp en 1,5 maand later is de conditie van onze koeien veel verbeterd.
Elsy

Re: Schuim in de mestkelder

Berichtdoor aj-prins » vr jan 27, 2006 16:05

Elsy schreef:Hebben jullie ook last van schuim in de mestkelder? Vorige week hebben wij mest verpompt naar een andere kelder en hij was nog 30 cm van vol maar 20 uren later was die aan het overlopen. Het gistingsproces ging dit jaar wel zeer vlug. Zou dit aan de voeding liggen? Elk jaar wordt het probleem groter en al die schuimremmers die helpen weinig of niet.

als je het elk jaar hetzelfde heb en je hebt het standaard en het rantsoen zitten heb je nu je probleem opgelost.
aj-prins

Interesses: koei

Berichtdoor Sander » za jan 28, 2006 09:52

Henk schreef:

En wat voor ras had u?

Rosalie. Op papier lijkt het super maar in de praktijk beetje minder. Zetmeel wordt niet volledig benut. Dus komt dat in de put terecht. Nu moet ik zeggen dat wij niet veel last van overtollig schuim hebben
Sander

Volgende

Keer terug naar Koe en stal