Schuim in de mestkelder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Schuim in de mestkelder

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo feb 12, 2014 21:31

maistro schreef:ook harde korrel verteerd wel tot 100% moet gewoon korrelkneuzer strak hebben staan :idea:
of nog liever zo'n corncracker

Zou je denken misschien, je hoeft de korrel niet eens in de mest te zien en toch kan het zetmeel slecht verteerd zijn.
De mest ziet plakkerig.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » wo feb 12, 2014 21:49

Petro Pelgrum schreef:
Erik S. schreef:
Petro Pelgrum schreef:Om een goede benutting van je mais te krijgen is het dan ook belangerijk om de mais niet te rijp te oogsten.30- 32 % ds.
Korrel moet zacht deegrijp wezen( iets sap uit de korrel) stengel mooi groen, heb je een perfect smakelijk en verteerbaar voer die goed benut wordt en da ook een hogere voeropname.
Maar dit is ook weer tegenstrijdig met alle voorlichting, maar niet bij de koeien.

Ben ik het niet mee eens, je moet de kwaliteit maïs oogsten die past bij de kuilen die je hebt :idea:

Gross van de melkveehouders in NL heeft nog altijd een aanzienlijk deel kuilgras en een stuk maïs in het rantsoen, dan is het verstandiger om te zorgen dat die graskuilen en maïskuilen bij elkaar passen qua bestendigheid en energie content.
Als je vooral voer van eigen land moet voeren moet je zorgen dat daarmee je rantsoen al kloppend is,

Je moet eerst het goede ras kiezen die bij de samenstelling past bij je rantsoen, dat is nog belangerijker.
Degene die de eerste snee in 2013 laat hebben gekuilt hebben die de mais dan ook vroeger geoogst, hier heb ik nog geen voorlichter over gehoord en nog niets over gelezen.
Alle adviezen zeggen 35% ds.

Koop alle jaren meeste mais aan,kijk nooit naar het ras(geen invloed op)heb een paar eisen(prijs/vem/zetmeel/ds minimaal 33/34% korrel goed gekneust) zie geen verschillen in vertering :no: Mais aanpassen aan je kuil valt niet mee,want mais is gepoot voor dat er gras in de bult gereden wordt.Als je laat zaait door omstandigheden dan zal je ook niet vroeg oogsten,denk dat je met behulp van je krachtvoer/soja,bijproducten beter kan bijsturen/synchroniseren. Dat is beetje eigen ervaring :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor maistro » wo feb 12, 2014 22:09

koop je mais af land of uit de kuil?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jan.nl » wo feb 12, 2014 22:12

maistro schreef:koop je mais af land of uit de kuil?

Af land en gestort in silo.
jan.nl

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo feb 12, 2014 22:14

Jan.nl
Je kunt je maisras kiezen aan de hand van wat jou gras maisverhouding is in je rantsoen.
Als je een vast koopadres hebt kun je bijv. hier afspraken over maken.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Erik S. » wo feb 12, 2014 23:15

Petro Pelgrum schreef:Degene die de eerste snee in 2013 laat hebben gekuilt hebben die de mais dan ook vroeger geoogst, hier heb ik nog geen voorlichter over gehoord en nog niets over gelezen.

welke conclusie wil je daar aan binden :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor jan.nl » wo feb 12, 2014 23:18

Petro Pelgrum schreef:Jan.nl
Je kunt je maisras kiezen aan de hand van wat jou gras maisverhouding is in je rantsoen.
Als je een vast koopadres hebt kun je bijv. hier afspraken over maken.

Mijn koop adres weet zelfs een week voor de oogst niet waar de mais naar toe gaat :| Mais kopen hier in mijn omgeving is vaak duurder als mais uit Bels :yes: Maar zoals gezegd ,prijs/kwaliteit is voor mij belangrijkst, rest heb ik geen invloed op :no:
jan.nl

Berichtdoor maistro » do okt 15, 2015 18:07

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Vorige

Keer terug naar Koe en stal