Schuim in de mestkelder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Schuim in de mestkelder

Berichtdoor Mellek » di jan 28, 2014 10:14

Schuim komt van een verrottingsproces, boeren met schuim hebben vaak ook een ureum van 25-30. Als je er echt van af wil zou ik eens koolstof gaan voeren en kijken hoe het dan gaat. Volgens die clubs zet je dan het verrottingsproces om in een rijpingsproces, dit gebeurt al in de koe, een betere vertering dus. Bij ons ziet de mest er in ieder geval beter uit en hoef ook minder te mixen.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » di jan 28, 2014 15:13

Denk dat maistro gelijk heeft. Mijn ureum is gemiddeld krap 17 en ook al jaar en dag schuim. Schuimvorming begint onder de dichte dekken. Vorig voorjaar had ik de put aardig vol en toen kwam het schuim onder de dichte stukken uitgekropen bij de roosters van de doorsteekopeningen.
Vroeger had er niemand schuim op de mest. Bij ons kregen we er voor 't eerst mee te maken in 1991 toen we een nieuwe jv stal bouwden met putten onder boksdekken en voergang.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wit » di jan 28, 2014 16:26

Hier al sinds 1979 putten onder boxdek en zover ik me kan herinneren in de beginjaren nooit last gehad van schuimvorming :no:
Later wel maar dan ook weer niet ieder jaar :no:
Als er schuimvorming is zie je idd dat er bij de uiteinde van de put onder de boxdekken meer schuim is :yes
De verklaring daarvoor is vlgs mij gewoon omdat het schuim onder de boxdekken ongehinderd kan doorgroeien terwijl het onder de roosters regelmatig word gehinderd door vallende mest/urine.
wit

Berichtdoor koein » di jan 28, 2014 16:50

En in wat voor vorm voer je dat dan Mellek?
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor maistro » vr feb 07, 2014 23:28

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor john jakobs » zo feb 09, 2014 17:41

Had het er laast met een voorlichter over en die melde dat toen de minas kwam het schuim ook daar was , zijn de voer fabrieken toen niet iets anders voer gaan produceren
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Erik S. » zo feb 09, 2014 18:39

Mellek schreef:Schuim komt van een verrottingsproces, boeren met schuim hebben vaak ook een ureum van 25-30. Als je er echt van af wil zou ik eens koolstof gaan voeren en kijken hoe het dan gaat. Volgens die clubs zet je dan het verrottingsproces om in een rijpingsproces, dit gebeurt al in de koe, een betere vertering dus. Bij ons ziet de mest er in ieder geval beter uit en hoef ook minder te mixen.

niet helemaal juist, het is een gistingsproces van onverteerd zetmeel in de mest.
Het kan dus ook prima samengaan met een laag ureum, dat staat er redelijk los van
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di feb 11, 2014 10:06

Erik S. schreef:
Mellek schreef:Schuim komt van een verrottingsproces, boeren met schuim hebben vaak ook een ureum van 25-30. Als je er echt van af wil zou ik eens koolstof gaan voeren en kijken hoe het dan gaat. Volgens die clubs zet je dan het verrottingsproces om in een rijpingsproces, dit gebeurt al in de koe, een betere vertering dus. Bij ons ziet de mest er in ieder geval beter uit en hoef ook minder te mixen.

niet helemaal juist, het is een gistingsproces van onverteerd zetmeel in de mest.
Het kan dus ook prima samengaan met een laag ureum, dat staat er redelijk los van

Voer dit jaar minimaal mais aan de koeien. Tot heden ook geen schuim gezien (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » di feb 11, 2014 19:44

denk dak ook maar is mais minder 20 i.p.v. 23kg
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Erik S. » wo feb 12, 2014 00:20

Henk schreef:Voer dit jaar minimaal mais aan de koeien. Tot heden ook geen schuim gezien (y)

Vanmiddag nog discussie gehad met de voervoorlichter hierover: Wageningse heeft onderzoek gedaan met als conclusie dat hoog aandeel mais in het rantsoen GEEN correlatie had met schuimvorming.....nogal logisch, gezien het gaat om het zetmeel wat onbenut blijft dus in de mest zit. :idea:

Je kan dus prima veel maïs voeren zonder dat je mest gaat schuimen ZOLANG je zetmeel in die maïs ook maar benut wordt :!: maw. rest van je rantsoen moet kloppen :wink:
Erik S.

Berichtdoor karst-jan » wo feb 12, 2014 12:11

daar hebben we t!! t rantsoen moet kloppen. onbenut energie bevorderd het energie voor de mest bacterien ofwel meer energie meer schuim. zo kijk ik er tenminste tegenaan :mrgreen:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo feb 12, 2014 16:25

Erik S. schreef:
Henk schreef:Voer dit jaar minimaal mais aan de koeien. Tot heden ook geen schuim gezien (y)

Vanmiddag nog discussie gehad met de voervoorlichter hierover: Wageningse heeft onderzoek gedaan met als conclusie dat hoog aandeel mais in het rantsoen GEEN correlatie had met schuimvorming.....nogal logisch, gezien het gaat om het zetmeel wat onbenut blijft dus in de mest zit. :idea:

Je kan dus prima veel maïs voeren zonder dat je mest gaat schuimen ZOLANG je zetmeel in die maïs ook maar benut wordt :!: maw. rest van je rantsoen moet kloppen :wink:

Om een goede benutting van je mais te krijgen is het dan ook belangerijk om de mais niet te rijp te oogsten.30- 32 % ds.
Korrel moet zacht deegrijp wezen( iets sap uit de korrel) stengel mooi groen, heb je een perfect smakelijk en verteerbaar voer die goed benut wordt en da ook een hogere voeropname.
Maar dit is ook weer tegenstrijdig met alle voorlichting, maar niet bij de koeien.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Erik S. » wo feb 12, 2014 21:28

Petro Pelgrum schreef:Om een goede benutting van je mais te krijgen is het dan ook belangerijk om de mais niet te rijp te oogsten.30- 32 % ds.
Korrel moet zacht deegrijp wezen( iets sap uit de korrel) stengel mooi groen, heb je een perfect smakelijk en verteerbaar voer die goed benut wordt en da ook een hogere voeropname.
Maar dit is ook weer tegenstrijdig met alle voorlichting, maar niet bij de koeien.

Ben ik het niet mee eens, je moet de kwaliteit maïs oogsten die past bij de kuilen die je hebt :idea:

Gross van de melkveehouders in NL heeft nog altijd een aanzienlijk deel kuilgras en een stuk maïs in het rantsoen, dan is het verstandiger om te zorgen dat die graskuilen en maïskuilen bij elkaar passen qua bestendigheid en energie content.
Als je vooral voer van eigen land moet voeren moet je zorgen dat daarmee je rantsoen al kloppend is,
Erik S.

Berichtdoor maistro » wo feb 12, 2014 21:42

ook harde korrel verteerd wel tot 100% moet gewoon korrelkneuzer strak hebben staan :idea:
of nog liever zo'n corncracker
maistro

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo feb 12, 2014 22:27

Erik S. schreef:
Petro Pelgrum schreef:Om een goede benutting van je mais te krijgen is het dan ook belangerijk om de mais niet te rijp te oogsten.30- 32 % ds.

Ben ik het niet mee eens, je moet de kwaliteit maïs oogsten die past bij de kuilen die je hebt :idea:

Gross van de melkveehouders in NL heeft nog altijd een aanzienlijk deel kuilgras en een stuk maïs in het rantsoen, dan is het verstandiger om te zorgen dat die graskuilen en maïskuilen bij elkaar passen qua bestendigheid en energie content.
Als je vooral voer van eigen land moet voeren moet je zorgen dat daarmee je rantsoen al kloppend is,

Je moet eerst het goede ras kiezen die bij de samenstelling past bij je rantsoen, dat is nog belangerijker.
Degene die de eerste snee in 2013 laat hebben gekuilt hebben die de mais dan ook vroeger geoogst, hier heb ik nog geen voorlichter over gehoord en nog niets over gelezen.
Alle adviezen zeggen 35% ds.
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal