Schuim in de mestkelder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Schuim in de mestkelder

Berichtdoor G.U. » di jan 08, 2013 14:01

Roderick schreef:12500 kuub in 1,5 tot 2 minuten vol :shock: (y) (y) ...das wel snel ja. :wink: :mrgreen:

hehe, dat is twee/drie keer zoveel als het woudagemaal :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Mellek » vr feb 15, 2013 22:16

Iemand nog afgewerkte frituurolie? Kan dat er mooi in, of zonnebloemolie, vast goedkoper als rooie. eh. witte diesel van 1,17 ex. btw.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Sander » za feb 16, 2013 09:35

zitten hier al 3 week aan de frituur. kan der niet tegen eten
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor maistro » za feb 16, 2013 10:36

heeft te maken met nafermentatie in de put ..
dus hoe dan ook moet de vertering in de koe beter kunnen :!:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor h. groothuis » za feb 16, 2013 10:42

buurman heeft de verlopen olie vd trekkers en vacuumpomp ook weer opgehaald (y) ben ik er weer mooi van af :yes:
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor hannibal » za feb 16, 2013 23:08

h. groothuis schreef:buurman heeft de verlopen olie vd trekkers en vacuumpomp ook weer opgehaald (y) ben ik er weer mooi van af :yes:

Totdat de milieu ambtenaar vraagt, wat doe je met je afgelopen olie :?: of haalt je buurman die op, om in de mestkelder te verdelen :wink:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor h. groothuis » za feb 16, 2013 23:18

hannibal schreef:
h. groothuis schreef:buurman heeft de verlopen olie vd trekkers en vacuumpomp ook weer opgehaald (y) ben ik er weer mooi van af :yes:

Totdat de milieu ambtenaar vraagt, wat doe je met je afgelopen olie :?: of haalt je buurman die op, om in de mestkelder te verdelen :wink:

Niet naar de bekende weg vragen he :wink:
maar de olie vd trekker is gauw te verklaren daje bij een beurt de olie bij het mechanisatie bedrijf laat,en van de vacuum pomp is plantaardige olie he puur natuur als er maar milieuvriendelijk op staat :yes: (y) kan er niks meer stuk :roll:
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor hannibal » za feb 16, 2013 23:21

h. groothuis schreef:
hannibal schreef:

maar de olie vd trekker is gauw te verklaren daje bij een beurt de olie bij het mechanisatie bedrijf laat,en van de vacuum pomp is plantaardige olie he puur natuur als er maar milieuvriendelijk op staat :yes: (y) kan er niks meer stuk :roll:

Dan hebben we de zelfde werkwijze :wink:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Arie » zo feb 17, 2013 01:13

hannibal schreef:
h. groothuis schreef:
hannibal schreef:Totdat de milieu ambtenaar vraagt, wat doe je met je afgelopen olie :?: of haalt je buurman die op, om in de mestkelder te verdelen :wink:

Dan hebben we de zelfde werkwijze :wink:

Hmmm... een 200 liter vat is zo moeilijk ff snel weg te stoppen :| Dus daarom word hier afgewerkte olie wel opgehaald, krijg altijd keurig bonnetje en nog nooit problemen mee gehad bij controle.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor pinguin » zo feb 17, 2013 12:32

breng t hier gewoon nr t afvalbrengpunt vd gemeente. natuurlijk niet per 200 liter vat :wink: kost niets!
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Mellek » zo feb 17, 2013 13:59

h. groothuis schreef:Niet naar de bekende weg vragen he :wink:

Nou heb hier net de milieu-ambtenaar gehad (n) Ze hebben altijd wel wat te zeiken, en als hij ziet dat ik zoveel 60/200 liter vaten 15w40, 80w90, H68, Hy Tran, jerrycans koelvloeistof, ATF, perlus, 't worden er steeds meer zodat ze niet meer op een vatenrek van 1x2,5m passen kan ik moeilijk zeggen dat ik het bij de smit laat verversen.. Zat zelfs een dichte betonnen vloer onder, olie kan geen kant op. Moest de jerrycans maar in cementkuipen zetten zegt ie. Vroeger verder niet afvoerbewijzen, maar die kan ik anders ook wel krijgen. Kameraad doet tegenwoordig in oliekachels, schijnen op alle afgewerkte olie te willen branden :idea:
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Arie » zo feb 17, 2013 16:27

Hier alles 15w30, lekker simpel (y) Alleen de kraan hydro olie, maar als we dat nodig hebben laten we gewoon een normale jerrycan komen :yes: Ma ja goed, hier ouwe trekkers, et schijnt tegenwoordig bij die nieuwe trekkers niet meer mogelijk te zijn om voor en achter dezelfde olie in te stoppen :| En dan hebben we ook nog klein beetje dikkere olie voor in tandwielkastjes beetje bij te vullen, maar daar hebben we meestal ook maar paar liter van staan.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor jorrit » zo feb 17, 2013 21:44

hier gebruiken we het altijd onder de melkstal :yes:
jorrit

Beroep: weekend boer
Interesses: fokkerij,torensilo's en mechanisatie

Berichtdoor maistro » di jan 28, 2014 08:02

in oude gedeelte van de stal zonder opslag onder boxen/voergang
schuimt de mest niet in nieuwere gedeelte met wel opslag onder boxen/voergang wel.
is daar anaerobe (zonder lucht)

Vraag me af hoe dat gaat in emissie arme stallen (dichte vloeren) krijg je dan geen
giga schuimontwikkeling?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor wit » di jan 28, 2014 09:23

zit nu een jaar in nieuwe stal en nog geen schuimontwikkeling ontdekt :no:
Zie trouwens het verschil ook niet zo tussen opslag onder roosters of onder dichte vloer.
Kan me niet voorstellen dat het hogere zuurstofgehalte in de lucht boven de mest nog van invloed is op de mest onder het oppervlak.
wit

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal