Schoonmaak en service koe

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Schoonmaak en service koe

Berichtdoor 0856431 » do mei 19, 2016 09:03

willem74 schreef:Quote: @willem74 dat proberen we zo nauwkeurig mogelijk mee te tellen, alleen ligt ons focus toch wel het zwaarst op blauw water, dat is water dat uit de rivieren komen die uit eindelijk niet meer op plek van herkomst terug komen.\

Vind ik eigenlijk onzin. Regenwater meetellen. Als er suikerbieten stonden i.p.v. gras of mais, zou het dan niet regenen? Of als er een natuurgebied zou liggen i.p.v. maïsland
Het is DE reden waarom er zoveel melk (nog) in NW-Europa gemaakt wordt van oudsher: Het regent hier bijtijds en dan kun je gras winnen. Wil je reële vergelijking maken, mag je alleen opgepompt water meetellen.

Daar heb je gelijk in, maar we willen juist weten hoeveel water het kost om 1 kilogram (ongeveer 10-11liter melk) kaas te produceren. hiervoor moeten we zeker ook kijken naar regenwater. Alleen tellen we dat niet zo zwaar mee omdat het niet in onze macht is. Wat wel in onze macht is, is dat het Citruspulp in de krachtvoer uit bv. mexico komt, waar een tekort is aan vers water en kijken we of we hiervoor een alternatief kunnen vinden.
0856431

Berichtdoor christo » do mei 19, 2016 09:43

0856431 schreef:Beste dames en heren van Veeteeltforum,

Ik ben met een onderzoek bezig over hoeveel water het kost om 1 kilogram kaas te produceren,
hierbij stuit ik op het vraag, hoevaak worden koeien en stallen schoongemaakt per maand/jaar en ongeveer (ruwe schatting) hoeveel water wordt daarvoor gebruikt. Is dit tevens kraan water of regen water?

Ik ben je erg dankbaar als je mij verder kunt helpen!

Op het moment dat ik dit lees vraag ik me toch wel af hoeveel toegevoegde waarde het heeft om dat te weten. Los van de gedachte dat het onmogelijk is om het te bepalen.
christo

Berichtdoor Rob MB » do mei 19, 2016 11:09

Ik ben wel benieuwd vanuit welke organisatie / stichting / school deze vraag komt.

Met milieu-hippies die berekenen hoeveel water we kunnen besparen als we minder zuivel zouden produceren ben ik snel klaar mee.

excuseer mijn taal.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Robert » do mei 19, 2016 13:31

:?
Citruspulp is een afvalproduct. Er wordt geen water gebruikt bij te teelt voor citruspulp. :?
De sinaasappelen ect productie (en waterverbruik) is voor de menselijke consumptie. Dan moet je daar een alternatief voor vinden.
Hetzelfde geld voor palm
en ook soja en raap voor de melkveehouderij is slechts een klein deel restant dat overblijft voor humane voeding/verzorging.

beregenen in NL neemt zo wie zo al af. Als er word beregend dan zijn heb bloembollen en aardappelen. Inderdaad voor de mens.

Is groei op basis van regenwater, waterverbruik? :no: Als iets kringloop is dat is het regenwater.
Het aandeel grondwater dat dieren en planten verbruiken in NL is marginaal.

Ik heb toch sterk de gedachte dat je amper weet waarover je gaat schrijven en rekenen. :? (n)

Helaas eten mensen :wink: dan moet je geen toeschrijvingen doen aan producten :roll:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor willem74 » do mei 19, 2016 23:27

Ik denk dat als regenwater en de productie van grondstoffen voor de humane industrie, waar onze dieren de reststromen van verwerken, het getalletje niet hoog genoeg uit gaat komen.
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor Frans V » za mei 21, 2016 06:52

Volgens mij gebruiken ze tegenwoordig minder dan 10 liter voor 1 kilo kaas. Hoppa weer 10% besparing op je berekening :wink:
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor Richt » za mei 21, 2016 12:26

Rob MB schreef:Ik ben wel benieuwd vanuit welke organisatie / stichting / school deze vraag komt.

Met milieu-hippies die berekenen hoeveel water we kunnen besparen als we minder zuivel zouden produceren ben ik snel klaar mee.

excuseer mijn taal.

Volgens mij ook, de cijfers die hier worden neergezet worden straks tegen de melkveehouderij gebruikt....
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor 0856431 » ma mei 23, 2016 10:09

Rob MB schreef:Ik ben wel benieuwd vanuit welke organisatie / stichting / school deze vraag komt.

excuseer mijn taal.

Geen probleem, Ik studeer bouwkunde aan de Hogeschool Rotterdam, Dit is totaal niet mijn vak gebied, hiernaast is dit een Praktijk gericht project in combinatie met 4 verschillende studierichtingen. Ik zelf vind het project ook niet zo super boeiend maar, een opdracht is een opdracht.
0856431

Berichtdoor Rob MB » di mei 24, 2016 10:27

0856431 schreef:

excuseer mijn taal.

Geen probleem, Ik studeer bouwkunde aan de Hogeschool Rotterdam, Dit is totaal niet mijn vak gebied, hiernaast is dit een Praktijk gericht project in combinatie met 4 verschillende studierichtingen. Ik zelf vind het project ook niet zo super boeiend maar, een opdracht is een opdracht.

Bedankt voor je bericht 0856431,

Helaas moeten we (ben ik) voorzichtig zijn. Het is te triest voor woorden dat bepaalde organisaties actief bezig zijn cijfers of uitspraken uit te lokken om deze vervolgens uit verband te rukken om de agrarische sector in een kwaad daglicht te stellen.

Online, op de boer, op de beurs,

elke dag (n)
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Vorige

Keer terug naar Koe en stal