Schoonmaak en service koe

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Schoonmaak en service koe

Berichtdoor 0856431 » wo mei 18, 2016 12:14

Beste dames en heren van Veeteeltforum,

Ik ben met een onderzoek bezig over hoeveel water het kost om 1 kilogram kaas te produceren,
hierbij stuit ik op het vraag, hoevaak worden koeien en stallen schoongemaakt per maand/jaar en ongeveer (ruwe schatting) hoeveel water wordt daarvoor gebruikt. Is dit tevens kraan water of regen water?

Ik ben je erg dankbaar als je mij verder kunt helpen!
0856431

Re: Schoonmaak en service koe

Berichtdoor G.U. » wo mei 18, 2016 12:19

Wij waren gewend om 1 keer per jaar alle stallen schoon te spuiten. Alleen de laatste vier jaar is dit al niet meer gebeurt en moet zeggen dat het eigenlijk ook maar ondankbaar werk is.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor 0856431 » wo mei 18, 2016 12:39

Bedankt voor je reactie, als ik uitga van ongeveer 5 tot 10 liter water op jaarbasis is dat te klein om meegenomen te worden in het rapport.

Worden de koeien zelf ook zo nu en dan afgespoten of zorgt regen daarvoor? :)
0856431

Berichtdoor aspergeteler1 » wo mei 18, 2016 12:44

Alleen voor de melkstal of robots schoon te maken zou je wel wat kunnen tellen.
aspergeteler1

Berichtdoor willem74 » wo mei 18, 2016 13:32

laat je het regenwater, waar het voer van groeit ook meetellen?
willem74

Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor 0856431 » wo mei 18, 2016 18:44

@aspergeteler1 inderdaad robots en melkkamer zouden invloed kunnen hebben op het waterfootprint. hoeveel zou ik hiervoor moeten rekenen? Ik ga uit van 30 a 40 liter de week?

@willem74 dat proberen we zo nauwkeurig mogelijk mee te tellen, alleen ligt ons focus toch wel het zwaarst op blauw water, dat is water dat uit de rivieren komen die uit eindelijk niet meer op plek van herkomst terug komen.
0856431

Berichtdoor bekapper » wo mei 18, 2016 18:57

Een klant heeft uitgerekend hoeveel 2 delaval robots verbruiken op jaarbasis ivm pocket vergister. Kwam uit op 800 000l per jaar :shock:
bekapper

Berichtdoor walmark » wo mei 18, 2016 18:57

Kun je nog van onderwerp veranderen, want je zit er wel heel erg ver naast :?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor bekapper » wo mei 18, 2016 19:01

Tegen mij Walmark. Zo ja, wat bedoel je?
bekapper

Berichtdoor walmark » wo mei 18, 2016 19:04

bekapper schreef:Tegen mij Walmark. Zo ja, wat bedoel je?

:lol: :no: nee, ik hen het tegen nummer zoveel, wat denk je dat een koe opdrinkt :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor kobonde » wo mei 18, 2016 19:21

Zuivel bedrijven maken tegenwoordig klima print berekeningen, voor hun leveranciers, bv FRC heeft vast wel matriaal
voor je, als ik jou vragen en komentaren lees krijg ik een vaag vermoeden dat je er helemaal niks van af weet.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » wo mei 18, 2016 19:44

0856431 schreef:alleen ligt ons focus toch wel het zwaarst op blauw water, dat is water dat uit de rivieren komen die uit eindelijk niet meer op plek van herkomst terug komen.

Als het water voorbij stroomt komt het ook niet terug maar in de zee :idea:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor M H » wo mei 18, 2016 20:04

bekapper schreef:Een klant heeft uitgerekend hoeveel 2 delaval robots verbruiken op jaarbasis ivm pocket vergister. Kwam uit op 800 000l per jaar :shock:

Tot die conclusie was ik ook gekomen bij een klant. Een kuub per robot per dag. Vond het zelf nogal pittig veel. Hier zit ik richting 500 liter per dag. In mijn putje incl schoonspuiten melkput. Melk rond de 2500 kg per dag
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor willem74 » wo mei 18, 2016 21:28

Quote: @willem74 dat proberen we zo nauwkeurig mogelijk mee te tellen, alleen ligt ons focus toch wel het zwaarst op blauw water, dat is water dat uit de rivieren komen die uit eindelijk niet meer op plek van herkomst terug komen.\

Vind ik eigenlijk onzin. Regenwater meetellen. Als er suikerbieten stonden i.p.v. gras of mais, zou het dan niet regenen? Of als er een natuurgebied zou liggen i.p.v. maïsland
Het is DE reden waarom er zoveel melk (nog) in NW-Europa gemaakt wordt van oudsher: Het regent hier bijtijds en dan kun je gras winnen. Wil je reële vergelijking maken, mag je alleen opgepompt water meetellen.
willem74

Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor 0856431 » do mei 19, 2016 08:42

Ik vindt het wel tof dat er zoveel mensen meedenken en bekritiseren.

Dat van het melkrobot had ik geen idee nee, vanuit aanname 500liter water voor 2500kg melk kom ik neer op 2liter water voor 10liter melk = +/- 1kg kaas.

mijn totaal pakket ziet er op dit moment als volgt uit, let op dit is gereduceerd naar de productie van 10 liter melk:

2,7 kg Krachtvoer (ingredienten zoals citruspulp en palmpitschilfers herkomst buitenland en dus incl. virtueel water)
7,3 kg mais
1,47 kg aardappel schil
0,1 kg tarwe
0,1 kg geperst suikerbietenpulp
0,1 kg vruchtenpulp

Het water wat wordt gebruikt om dit te verbouwen en/of te transporteren naar Nederland per voeding berekend.
Hiernaast komt er 24,5 liter drinkwater (per 10 liter melk)
en teruggerekend dus 2 liter water voor het delaval melk robot + schoonspuiten van melkput (10 liter melk).

Transport naar melkfabriek en het proces daarin wordt nog onderzocht.
0856431

Volgende

Keer terug naar Koe en stal