Hoi,
wij hebben een leegstaande varkensstal met een put van 40x10x2,5 meter. Deze is verdeeld in 15 dwarse putdelen van 2 of 4 meter breed met 5 zuiggaten verdeeld over de lengte. Sinds de varkens weg zijn doen we er koeienmest in maar omdat we niet kunnen mixen verliest de punt elk jaar 10% van zijn capaciteit. Nu heb ik drie opties:
1. Hele bovenbouw en putdek eraf halen, alle dwarsmuren eruit en 3 mestgangen in lengte maken en dan mixer erin. Dat is de beste en ook duurste optie. Dat is in totaal 120 meter en 3,5 meter breed met 5 keerpunten voor de mest. ik ben dan 30.000 verder exclusief mixer.
2. aan een kant het putdek eraf halen, mestgang over lengte maken van 2 meter breed met mixer en bij de 15 dwarse putdelen doorgangen maken op de einden (zigzag dus) zodat de mest rond kan lopen. Dat is in totaal ook 130 meter van 2 of 4 meter breed maar met 17 keerpunten voor de mest. dat kost 10.000 exclusief mixer
3. alleen doorgangen maken op de einden van de dwarsgangen (om en om dus) en helemaal vooraan en achteraan een zuiggat met een mestpomp erop die zorgt voor het rondpompen. Dan heb ik 150 meter mestgang van 2 of 4 meter breed met 15 keerpunten. dat kost 5000 euro exclusief pomp
Optie 3 is qua bouwkosten het goedkoopste maar de vraag is of het ook gaat werken. Heeft iemand er ervaring mee om een put met zoveel hoeken in de mestgangen dun te krijgen en rond te pompen? En als het niet werkt waar moet ik dan bang voor zijn? Als er bijvoorbeeld een halve meter mest in blijft staan dan is dat geen probleem. Het verlies aan opslag weegt dan niet op tegen de extra bouwkosten. Graag jullie goede raad!