Ombouwen varkensput naar koeienmest??

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Ombouwen varkensput naar koeienmest??

Berichtdoor hobbyboertje » zo mei 29, 2016 12:29

Hoi,
wij hebben een leegstaande varkensstal met een put van 40x10x2,5 meter. Deze is verdeeld in 15 dwarse putdelen van 2 of 4 meter breed met 5 zuiggaten verdeeld over de lengte. Sinds de varkens weg zijn doen we er koeienmest in maar omdat we niet kunnen mixen verliest de punt elk jaar 10% van zijn capaciteit. Nu heb ik drie opties:

1. Hele bovenbouw en putdek eraf halen, alle dwarsmuren eruit en 3 mestgangen in lengte maken en dan mixer erin. Dat is de beste en ook duurste optie. Dat is in totaal 120 meter en 3,5 meter breed met 5 keerpunten voor de mest. ik ben dan 30.000 verder exclusief mixer.
2. aan een kant het putdek eraf halen, mestgang over lengte maken van 2 meter breed met mixer en bij de 15 dwarse putdelen doorgangen maken op de einden (zigzag dus) zodat de mest rond kan lopen. Dat is in totaal ook 130 meter van 2 of 4 meter breed maar met 17 keerpunten voor de mest. dat kost 10.000 exclusief mixer
3. alleen doorgangen maken op de einden van de dwarsgangen (om en om dus) en helemaal vooraan en achteraan een zuiggat met een mestpomp erop die zorgt voor het rondpompen. Dan heb ik 150 meter mestgang van 2 of 4 meter breed met 15 keerpunten. dat kost 5000 euro exclusief pomp

Optie 3 is qua bouwkosten het goedkoopste maar de vraag is of het ook gaat werken. Heeft iemand er ervaring mee om een put met zoveel hoeken in de mestgangen dun te krijgen en rond te pompen? En als het niet werkt waar moet ik dan bang voor zijn? Als er bijvoorbeeld een halve meter mest in blijft staan dan is dat geen probleem. Het verlies aan opslag weegt dan niet op tegen de extra bouwkosten. Graag jullie goede raad!
hobbyboertje

Re: Ombouwen varkensput naar koeienmest??

Berichtdoor JanR » zo mei 29, 2016 12:46

Opletten dat de bestaande tussen muren dik Genoeg Zijn.
Met mixen veel hoogte verschil.
Hier zijn de meeste varkensputten niet op berekend
JanR

Berichtdoor M H » zo mei 29, 2016 15:29

15 keerpunten is erg veel. Ik zou als ik jou was eens proberen in 1 van jou varkensputten een vaatje agrimestmix laten lopenaar keer in de maand. Kijken of je de put dan leger krijgt.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Arie » zo mei 29, 2016 16:56

Als je de centen heb voor optie 1, dan moet je dat doen. Maar volgens mij moet je 4 mestgangen maken om de mest rond te laten lopen :roll: Daarnaast betwijfel ik of je dan met 30.000 klaar ben. Ik gok dat er ook nog asbest op dak legt?
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Kees99 » zo mei 29, 2016 17:13

Die zuiggaten hoe groot zijn die?
Kees99

Berichtdoor jvt » zo mei 29, 2016 17:19

put is 900 kuub. Blijft 10% zitten... is 90 kuub. Niet over zeveren, of evt. ff Jos Hendriks van Topturn bellen voor Bio-Aktiv. Superspul en kost een fractie van die agrimestmix of sop..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma mei 30, 2016 10:35

jvt schreef:put is 900 kuub. Blijft 10% zitten... is 90 kuub. Niet over zeveren, of evt. ff Jos Hendriks van Topturn bellen voor Bio-Aktiv. Superspul en kost een fractie van die agrimestmix of sop..

Heb ff een gratis monster aangevraagd.

http://bioaktiv.nl/mest/drijfmest/
Hookwood Holsteins

Berichtdoor HoK » ma mei 30, 2016 11:00

En je hebt per put maar 1 pompgat?
HoK

Berichtdoor hobbyboertje » ma mei 30, 2016 13:43

Ja, 5 afdelingen met 5 pompgaten in het midden van die afdeling. En het is niet zo dat ik 10% van de capaciteit kwijt ben maar elk jaar 10% minder eruit kan halen dan ik erin stop. Dus op dit moment verwacht ik dat we zo'n 400 kuub mest eruit kunnen halen en dat meer dan de helft blijft zitten omdat het 'stapelt'. Dat gaat nog steeds door en volgende de loonwerker is de put over een paar jaar onbruikbaar.

De bovenbouw willen we slopen of ombouwen. De kosten daarvan hoef ik niet naar te kijken. Probleem is alleen dat ik voorafgaand aan ombouw wel min of meer zeker moet zijn of een mestpomp gaat werken want daarna kan ik natuurlijk niks meer. Ook wil ik graag op 1 plek vullen en legen en niet over de hele lengte er langs heen moeten rijden omdat die pompgaten aardig in de weg zitten voor een nieuwe functie.
hobbyboertje

Berichtdoor hobbyboertje » ma mei 30, 2016 13:44

oh ja, een zuiggat is een 10 duims pijp. kan geen mixer of wat dan ook in.
hobbyboertje

Berichtdoor john jakobs » ma mei 30, 2016 14:15

denk als de bovenbouw eraf moet dat je alles erin ook weg moet slopen en 4 buiten muren en de putvloer kunt gebruiken rest is of te smal of staat op de verkeerde plek,, een rij boxen en voergang buiten de put maken , en 2 roostervloeren en een boxdekvloer op de put,, zou de mixput mischien wel in de stal houden zodat je stal 2,5 meter korter wordt zodat hij waterdicht blijft,, kunnen er toch krap 60 koeien in
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » ma mei 30, 2016 15:04

Ik geloof niet dat hij koeien er in wil hebben. Alleen mest in de put. Ik denk niet dat je de put ooit nog schoon leeg krijgt zonder er dik geld tegenaan te gooien en dan is de lak ook weet duurder dan de brief. Dat agrimest is nog een optie maar heb er zelf geen ervaring mee
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor hobbyboertje » ma mei 30, 2016 15:30

klopt, er komt een opslagruimte bovenop. maar desondanks wil ik de kosten in de perken houden en ik kies liever voor een mestpomp met 20% verlies aan capaciteit dan alles uitslopen en nieuwe mestgangen inbouwen. en daarvan vraag ik me af of het haalbaar is.
hobbyboertje

Berichtdoor john jakobs » ma mei 30, 2016 19:39

er zit geen centrale gang in
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor HoK » ma mei 30, 2016 19:41

Heb je al aan een Aeromix systeem gedacht? Dan kun je de putten relatief intact houden (evt alleen maar een paar steunpalen er in storten nadat de tussenwanden weg zijn), en een fatsoenlijk pompgat inbouwen.
HoK

Volgende

Keer terug naar Koe en stal