stalvloer is te glad

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

stalvloer is te glad

Berichtdoor marissie » di okt 04, 2016 20:05

Op mijn werk, een melkveehouderij hebben wij in 2008 een nieuw stuk aan de stal gebouwd. In tegenstelling tot het oude stuk hebben wij hier een dichte betonvloer gestort met een mestschuif die regelmatig alle mest wegschuift. In 2010 gleden de verse koeien 'vaak' uit en hebben we besloten om de helft van de vloer (waar de verse koeien liepen) op te ruwen door middel van gleuven in het beton te zagen. Nu is ook de andere helft steeds gladder aan het worden en zijn er al een aantal tochtige koeien uitgegleden.
Nu zijn wij dus op zoek naar een oplossing om de vloer op te ruwen. Naar ons inziens heeft het maken van gleuven niet voldoende geholpen bij de andere helft en willen we dus andere opties zien.
We hebben ook al de hele vloer met zoutzuur bewerkt, dit hielp wel, maar dit was maar tijdelijk.

Graag hoor ik van jullie!
marissie

Re: stalvloer is te glad

Berichtdoor poekske » di okt 04, 2016 20:13

Groeven laten infrezen
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Sander » di okt 04, 2016 20:49

zand stralen?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor bekapper » di okt 04, 2016 21:04

Zandstralen geeft zelfde resultaat als zoutzuur. Gleuven frezen werkt minder goed als gleuven slijpen omdat de bovenkant van de gleuf bij frezen ietwat is afgerond. Frezen is te vergelijken met hameren, slijpen met snijden.
Enige goede oplossing die ik weet is slijpen. Veel is afhankelijk van de breedte van de groeven en eventueel wat er in de boxen wordt gebruikt. Hoe sneller de vloer opdroogt, hoe meer je een vettige laag krijgt door de mestschuif.
bekapper

Berichtdoor john jakobs » di okt 04, 2016 22:32

rubber of butum erop lijkt me nog een optie
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor walmark » wo okt 05, 2016 01:31

Hier in ontario wordt veel concrete floor milling gedaan, vloer opruwen door er een soort corduroy patroon op te frezen
Werkt behoorlijk goed (y)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Corjan » wo okt 05, 2016 02:10

Hier sleuven er in geslepen naar dat we een paar koeien verloren hadden :idea: (y) Iets van een halve cm breed, en een halve cm diep
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » wo okt 05, 2016 12:42

mss nat maken met het schuiven :yes: Met een schuif maak je een gladde film op een ruwe vloer. Door water, bijv. net als Anton gemaakt heeft, met vernevelaars op klok te zetten gelijktijdig met de schuif, krijg je de vloer mooi schoon dus stroever :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo okt 05, 2016 14:08

Zand in de boxen :mrgreen:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Rob MB » wo okt 05, 2016 15:07

Rondom melkputten en melkrobots leggen wij de "mayo parlour" matten. speciaal bedoeld voor draaipunten / hellingen / wachtruimtes in de stal.

Afbeelding

gegarandeerd blijvend grip, maar de m2 prijs is met ca. +/- 40,- :o simpelweg erg duur. In Engeland worden er regelmatig complete stallen ermee vol gelegd.

Bij ons nog niet voorgekomen, we hebben tot nu toe alleen kritische punten aangepakt.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Keer terug naar Koe en stal