Hittestress oplossingen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Hittestress oplossingen

Berichtdoor boer pieter » za dec 10, 2016 15:09

:yes: :yes: :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Willem Student » ma dec 12, 2016 20:19

Beste forumleden,

Bedankt voor alle reacties.

de resultaten zijn als volgt vraag 1:

Heeft u een melkveebedrijf
Ja 92%
nee 8%

vraag 2
Hoeveel melkkoeien heeft u:
gemiddeld 183

v3 Ervaart u dat uw koeien veel last hebben van hittestress tijdens warme dagen:
Veel last van hitttestress 33,7%
Weinig last van hittestress 55%
geen last van hittestress 11,3%

V4 Bent u bereid te investeren in een systeem dat de staltemperatuur verlaagt zodat uw koeien minder last hebben van hittestress :
Ja 57,7%
Nee 42,3%

v5 Bent u bereid te investeren in een systeem dat de staltemperatuur verlaagt en dat tussen de €5000 en €10000 kost?
Ja investeringsbedrag te laag 6,4%
Ja investeringsbedrag is acceptabel: €29,5%
Nee investeringsbedrag is te hoog: 64,1%
Willem Student

Berichtdoor john jakobs » di dec 13, 2016 09:43

(y) top dat je de uitslag met ons deelt ,, hoeveel keer is die ingevuld
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor wijnbergen » di dec 13, 2016 21:27

king schreef:hier hoef ik geen ankwette voor in te vullen, antwoord is €0,00

Vind dat jullie er maar makkelijk over denken, heb hier heel veel lichtplaten in het dak, wat 10 maanden per jaar (y) is, maar vanaf 22 graden met zon gaan al mn koeien in de meest frisse hoek staan, hoe heet dat ook al weer, bunching ofzo. Het probleem is ook dat we alleen een windnet hebben, dat gaat er dus uit dit jaar en wordt vervangen door een oprol zeil. Ook is het misschien een idee om de lichtplaten wit te kalken?
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Henk » wo dec 14, 2016 09:26

Ik denk dat er geen stal is met zoveel lichtplaten als bij ons 8)
Je hebt er 50 weken volop plezier van (y) en alle hete dagen opgeteld heb je 2 weken dat het nadelig is.
En toch is het als het buiten 30 graden is, op stal enkele graden koeler :yes: ondanks al die lichtplaten.

Dus voordat je komende zomer door je dak heen dondert; platen witten is niet echt zinvol dan :no:
Gewoon je windbreekgaas dr uit halen, of wanneer het bij je altijd hard waait, oprolbaar maken :yes:
Luchtverplaatsing koelt harder dan uit de wind onder een gewit afdak te zitten :idea: dus event. fans ophangen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Rob MB » wo dec 14, 2016 09:47

De TNZ (thermo neutrale zone) van een moderne hoogproductieve koe is -39 t/m +22 graden Celsius. Dus ze zullen altijd de meeste frisse hoek opzoeken bij dat soort temperaturen.

Lichaamstemperatuur word geregeld door de ademhaling. Droge lucht word ingeademd, vochtige lucht word uitgeademd. Dit is de enigste manier van "zweten" bij een koe. Daarom hijgen ze bij hitte stres.

Platen niet wit kalken. Wat henk zegt --> Ventilatie en aanvoer van frisse lucht. Fans!
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor wijnbergen » wo dec 14, 2016 11:03

Wat ik zei, bij ons begint het probleem al met de eerste warme dagen in mei/juni en stopt het pas in september, de rij lichtplaten zit ook precies boven een boxrij welke dus leeg is + de hele voorste helft (achter de melkstal dus een dooie hoek) is compleet leeg.
Maar het net gaat er iig als eerste aan.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » wo dec 14, 2016 12:47

Gewoon een grote blazer er in hangen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Anton kanters » wo dec 14, 2016 13:22

Scheelt veel hoor geen lichtplaten wij hebben ze boven de koeien ook allemaal vervangen door donkere platen stuk voelt een stuk aangenamer. 'Bunching' hadden wij ook last van vooral einde zomer maar dat hebben we grotendeels op kunnen lossen door flink met vliegenvergif te sprayen. Alleen achter het stro hok liggen ze dan nog niet graag.
Anton kanters

Berichtdoor Flyinghollander » wo dec 14, 2016 13:50

Henk schreef:Ik denk dat er geen stal is met zoveel lichtplaten als bij ons 8)
Je hebt er 50 weken volop plezier van (y) en alle hete dagen opgeteld heb je 2 weken dat het nadelig is.
En toch is het als het buiten 30 graden is, op stal enkele graden koeler :yes: ondanks al die lichtplaten.

Dus voordat je komende zomer door je dak heen dondert; platen witten is niet echt zinvol dan :no:
Gewoon je windbreekgaas dr uit halen, of wanneer het bij je altijd hard waait, oprolbaar maken :yes:
Luchtverplaatsing koelt harder dan uit de wind onder een gewit afdak te zitten :idea: dus event. fans ophangen :yes:

Kan me nog een foto van jou stal herinneren waar je ook kan zien dat jou koeien de schaduw opzoeken.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » wo dec 14, 2016 14:05

Klopt. Dat was ook op die enkele hete zomerdag in ons landje :yes:
Overigens; het melkvee zit aan de noordzijde dus pas zon tegen de avond. Melkstal ook zo, is ook de reden dat we dit deel aan de noordzijde gemaakt hebben :yes:
Heb liever flink lichtplaten dan de stal verduisteren (n) Ken wel meer van die hippe stallen zonder daklicht waar 24x7 het licht aan mot :? Het eerste jaar is alles binnen nog mooi schoon en licht en blinkt de inrichting maar daarna wordt het een donker hol.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » wo dec 14, 2016 14:43

Ik kan me van die foto nog goed herinneren dat je zelf totaal niet in de gaten had dat er geen koe onder die lichtplaten lag en dat ze zelfs aan het voerhek de schaduwplekken opzochten.
Jouw meningen over stallen en heat stress kunnen we dus met een behoorlijke korrel zout nemen :wink:
Zou hetzelfde zijn als ik de canucks tips ga geven over hoe je een stal bouwt voor de winter.
In wijnbergen zn geval zouk aan het begin beginnen dus gelijk die platen witkalken en zijkanten openmaken in de zomer ,is dat niet genoeg dan een dotje fans ophangen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Arno » wo dec 14, 2016 15:46

Afbeelding
Tegenovergestelde van heat stress, -20 vanmorgen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor G.U. » wo dec 14, 2016 16:03

Merk je dat de koeien last hebben van -20? Of was het niet zo koud in de stal?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor W.A » wo dec 14, 2016 17:17

Dakisolatie scheelt ook veel vind ik.
En er is ook veel verschil in lichtplaten! Die 1 op 1 alles doorlaten.. of die t licht wat breken. Volgens mij geven die ook iets minder warmte door.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal