Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor Rob MB » wo jan 10, 2018 13:05

Ben ik met je eens.

In Nederland is de gemiddelde afschot ca. 5cm over de gehele lengte. In Duitsland gaan ze vaker richting de 10. Bij alle stallen die we het afgelopen jaar omgebouwd hebben van diepstrooisel naar mat hebben wij of de boer er 7,5cm afschot in gezet.

Het strooiselverbruik én Hygiëne gaan er door omhoog maar is nog steeds een fractie van echte diepstrooisel kosten.

even mensen die gratis paardenmest o.i.d. erin gooien daar gelaten.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » wo jan 10, 2018 13:32

Niels schreef:Mijn ervaring is dat je met mayomatten/Bovirex matten die ik beide heb afschot naar de mestgang MOET hebben. Ik heb een paar boxen later bijgemaakt die vlak zijn en daar liggen de koeien altijd in een plas melk/urine omdat de mat niet doorlatend is.

Wordt dan ook een broeinest van bacteriën in en onder je mat wanneer ze doorlatend zijn...
Zo'n 30 jaar geleden waren die effe hip, vilten matten die vocht opnamen, de Enka-mat...

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 3806368897
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor bebertje » wo jan 10, 2018 13:58

-
bebertje

Beroep: Hobby

Berichtdoor Rubenv » wo jan 10, 2018 17:36

Rob MB schreef:Ben ik met je eens.

In Nederland is de gemiddelde afschot ca. 5cm over de gehele lengte. In Duitsland gaan ze vaker richting de 10. Bij alle stallen die we het afgelopen jaar omgebouwd hebben van diepstrooisel naar mat hebben wij of de boer er 7,5cm afschot in gezet.

Het strooiselverbruik én Hygiëne gaan er door omhoog maar is nog steeds een fractie van echte diepstrooisel kosten.

even mensen die gratis paardenmest o.i.d. erin gooien daar gelaten.

Worden zoveel stallen omgebouwd van diepstrooisel naar mat dan?
ik dacht dat het eerder omgekeerd was, van mat naar diepstrooisel?
Rubenv

Berichtdoor Richt » wo jan 10, 2018 21:15

ombouwen van mat naar diepstrooisel is een boel breek werk :|

andersom een stuk makkelijker, maar zie je volgens mij niet heel erg veel.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Rob MB » do jan 11, 2018 11:04

Wat Richt zegt, boxen vol gooien met beton is makkelijker dan diepstrooiselboxen maken.

Je kunt er wel een achterrandje achter plakken maar daar haal je vaak je hele box afstelling mee overhoop, en/of de ruimte word er kleiner door waardoor koeien moeilijk in de box komen. heb je een lekker ligbed, kunnen ze er niet fatsoenlijk in liggen :no:

Ik ben natuurlijk niet helemaal een ijkpunt. MAYO is nu zo'n beetje de grootste leverancier van matrassen in Nederland en 75% van de mensen die ik spreek is op zoek naar matrassen. Maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen,is dat we het laatste jaar / 1,5 jaar een verhoogde interesse hebben in mensen die willen ombouwen. En dan voornamelijk jonge (<5-6 jaar oude) en grote stallen die ombouwen i.v.m. hygiëne.

terwijl mijn verwachting eerder waren. --> Oudere, kleinere stallen, mensen op zoek naar minder werk. (2/3 van de melkveehouders is 50+ en heeft geen opvolger)

nogmaals. Ik ben niet DE markt, maar een onderdeel er van.
Rob MB

Berichtdoor maistro » do jan 11, 2018 12:06

Rob MB schreef:Wat Richt zegt, boxen vol gooien met beton is makkelijker dan diepstrooiselboxen maken.

Je kunt er wel een achterrandje achter plakken maar daar haal je vaak je hele box afstelling mee overhoop, en/of de ruimte word er kleiner door waardoor koeien moeilijk in de box komen. heb je een lekker ligbed, kunnen ze er niet fatsoenlijk in liggen :no:

Ik ben natuurlijk niet helemaal een ijkpunt. MAYO is nu zo'n beetje de grootste leverancier van matrassen in Nederland en 75% van de mensen die ik spreek is op zoek naar matrassen. Maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen,is dat we het laatste jaar / 1,5 jaar een verhoogde interesse hebben in mensen die willen ombouwen. En dan voornamelijk jonge (<5-6 jaar oude) en grote stallen die ombouwen i.v.m. hygiëne.

terwijl mijn verwachting eerder waren. --> Oudere, kleinere stallen, mensen op zoek naar minder werk. (2/3 van de melkveehouders is 50+ en heeft geen opvolger)

nogmaals. Ik ben niet DE markt, maar een onderdeel er van.

ken boer die omgebouwd heeft van matrassen naar diepstrooisel met balk erachter instap nu 50cm boer zegt dat koeien hier geen problemen met hebben , qua werk was diepstrooisel ook niet meer (wat hij zegt) enkel het instrooien maar dat kan machinaal i.p.v. matrassen met emmer
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Corjan » do jan 11, 2018 14:35

Rob MB schreef: Maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen,is dat we het laatste jaar / 1,5 jaar een verhoogde interesse hebben in mensen die willen ombouwen. En dan voornamelijk jonge (<5-6 jaar oude) en grote stallen die ombouwen i.v.m. hygiëne.

terwijl mijn verwachting eerder waren. --> Oudere, kleinere stallen, mensen op zoek naar minder werk. (2/3 van de melkveehouders is 50+ en heeft geen opvolger.

Zijn dat mensen die nu stront in de boxen hebben en er strontziek van worden :?:

Hier het laaste jaar weer veel zandstallen gebouwd. En de hype stront is zo goed als verdwenen!
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor van wijk » do jan 11, 2018 16:32

Bijna-buurman verkocht waterbedden; die maakt ze ook met dikke fractie als strooisel. Zonder achterrand, paar keer per week voorraadje voor in de box.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor h.groothuis » do jan 11, 2018 16:44

Corjan schreef:[]

Zijn dat mensen die nu stront in de boxen hebben en er strontziek van worden :?:

Hier het laaste jaar weer veel zandstallen gebouwd. En de hype stront is zo goed als verdwenen!

heb ook nog stront in de boxen, en ben er goed over tevree :yes: goed voor de koeien en boer hoeft geen abonnement op de sportschool :wink: ik ben blij dat de mest hier maar 1 keer door de roosters naar beneden gaat en maar 1 keer door de lw uit de put gehaald hoeft te worden, het past hier gewoon niet omdat ik denk 80% vd stallen nog roostervloer is....en al dat gepomp en geflush met die stront :roll: heb het 1 keer gezien blij dat het niet bij mij was....zal best heel goed voor de koeien dat zand zijn maar ik kies dan maar voor de gulden middenweg...
h.groothuis

Berichtdoor Rob MB » do jan 11, 2018 17:09

Corjan schreef:Zijn dat mensen die nu stront in de boxen hebben en er strontziek van worden :?:

Die zitten er zeker tussen. Maar veel mensen eindigen met het argument dat ze "alles" al geprobeerd hebben en niets hun bevalt.

Puur (en schoon) zaagsel is duur word er continue uitgelopen, box "mixjes" zijn te duur, gescheiden mest: of problemen met de hygiëne, of het is te nat of te droog, etc. etc.

Zijn ook genoeg bedrijven waar het wel werkt hoor. --> 25% in Nederland heeft een vorm van diepstrooisel.
Rob MB

Berichtdoor maistro » vr jan 12, 2018 07:01

dacht meer over kalk stro water , mest vindt ik toch riskant zand is idd met roosters not don ook loonwerkers klagen (in DK) over zand in zodebemesters .
of stro / vlas
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer 19 » vr jan 12, 2018 08:23

Kalk/stro is waardeloos.. Boxen zijn snel leeg en een dikke bende in de mengwagen. Om nog maar over de kosten te zwijgen.
boer 19

Berichtdoor Henk » vr jan 12, 2018 09:54

En kalk vormt ook banken in je mestkelder, net als zand...
Heb jaren een kalkbad in de terugloopgang gehad. Dr net voorbij zat een hele bank kalk die met mixen niet los kwam. Met de hogedrukspuit aan stukken gespoten toen ging het weer.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » vr jan 12, 2018 09:57

Tjonge Henk, daar kom je nu mee .....
Alleen maar succesverhalen over het kalkbad en na jaren komt 't nadeel terloops voorbij........

de goede collega's zouden dat graag iets eerder willen weten
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal