Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor Sander » za jan 06, 2018 14:52

strooi je toch niks. zoveel maakt dat nu ook weer niet uit voor de koe.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor van wijk » za jan 06, 2018 15:52

Dan wordt t een natte bende. Steenmeel is om t droog te houden...
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Rob MB » ma jan 08, 2018 13:10

En belangrijker, net als met elk matras. Strooimanagement.

Als strooisel er vanaf waait wil dat zeggen dat de matras schoon en droog is. Ook niet 's morgens instrooien, koeien naar buiten en hopen dat het er 's avonds nog in ligt. Op gerichte tijden strooien, natte/vuile plekken eruit zoeken, en zo efficiënt te werk gaan.

Strooisel in de put gooien kan altijd nog.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » ma jan 08, 2018 13:38

Rob MB schreef:

Dat dachten de pinken vanmorgen ook :mrgreen: mand zaagsel klaar gezet in een ligbox, was effe een eindje weg om te krabben, zijn ze al aant voetballen met de mand... :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » ma jan 08, 2018 14:00

Rob MB schreef: Op gerichte tijden strooien, natte/vuile plekken eruit zoeken, en zo efficiënt te werk gaan.

kan wel merken dat jij niet veel koeien hebt gemolken in je leven.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Rob MB » ma jan 08, 2018 14:47

Sander schreef:
Rob MB schreef: Op gerichte tijden strooien, natte/vuile plekken eruit zoeken, en zo efficiënt te werk gaan.

Als (enkel en alleen) matrassen leverancier houden we ons bezig met Matrassen, liggen, comfort, ruimte, indelingen, afstelling, hygiëne, strooisel, management en dat allemaal in en rondom de ligbox.

Ik zeg niet dat mijn "vakgebied" de hele dag centraal staat op een rundveebedrijf. Maar met oogkleppen op de box klakkeloos volgooien is gewoon niet nodig, laat staan efficiënt.
Rob MB

Berichtdoor Richt » ma jan 08, 2018 15:22

Rob MB schreef:
Sander schreef:

Als (enkel en alleen) matrassen leverancier houden we ons bezig met Matrassen, liggen, comfort, ruimte, indelingen, afstelling, hygiëne, strooisel, management en dat allemaal in en rondom de ligbox.

Ik zeg niet dat mijn "vakgebied" de hele dag centraal staat op een rundveebedrijf. Maar met oogkleppen op de box klakkeloos volgooien is gewoon niet nodig, laat staan efficiënt.

Ik heb dat dus een week geprobeerd, schoon krabben doen we altijd al alleen waar het nat is (door mest, urine of melk) en instrooien dus een week lang alleen daar waar wat weg gekrabt was in plaats van zoals jij zegt klakkeloos alle boxen instrooien, na 1 week waren koeien over het algemeen smeriger dus toen maar weer alle boxen instrooien.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wijnbergen » ma jan 08, 2018 15:27

Rob MB schreef:En belangrijker, net als met elk matras. Strooimanagement.

Als strooisel er vanaf waait wil dat zeggen dat de matras schoon en droog is. Ook niet 's morgens instrooien, koeien naar buiten en hopen dat het er 's avonds nog in ligt. Op gerichte tijden strooien, natte/vuile plekken eruit zoeken, en zo efficiënt te werk gaan.

raar verhaal rob, hier ook kalk door het gehakseld stro, anders waait alles weg, ik ga niet wachten met strooien totdat het zo nat is dat mn strooisel blijft plakken
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor van wijk » ma jan 08, 2018 17:19

Je wilt zelf toch ook snachts droog liggen :wink:
Natte plek op een mat = te weinig gestrooid
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor bekapper » ma jan 08, 2018 20:28

Belangrijkste bij elke box, mat of diepstrooisel of beton, is dat de koeien gezond zijn. Gezonde koeien hebben gezonde klauwen en kunnen goed recht maar ook goed gaan liggen.
bekapper

Berichtdoor Niels » di jan 09, 2018 16:44

bekapper schreef:Belangrijkste bij elke box, mat of diepstrooisel of beton, is dat de koeien gezond zijn. Gezonde koeien hebben gezonde klauwen en kunnen goed recht maar ook goed gaan liggen.

Ga zelf maar eens een nachtje op de kale beton liggen met gezonde voeten en laat dan even weten hoe je geslapen hebt. (y)

http://www.rexlan-europe.com/CustomerData/Files/Folders/5-pdf-en/20_01-bovirex-gb.pdf
Dit zijn dezelfde matten als mayo maar met geprofileerde bovenkant waardoor het strooisel iets beter blijft liggen.
Niels

Berichtdoor bekapper » di jan 09, 2018 20:28

Ik heb klanten waar ze op beton liggen zonder kale hakken te hebben. Een mat of diepstrooisel zal het ligcomfort verbeteren maar je gaat er geen klauwprobleem of gezondheidsprobleem mee oplossen. Een koe die stil ligt omdat ze geen probleem heeft krijgt geen kale of dikke hakken.
bekapper

Berichtdoor maistro » di jan 09, 2018 21:18

bekapper schreef:Ik heb klanten waar ze op beton liggen zonder kale hakken te hebben. Een mat of diepstrooisel zal het ligcomfort verbeteren maar je gaat er geen klauwprobleem of gezondheidsprobleem mee oplossen. Een koe die stil ligt omdat ze geen probleem heeft krijgt geen kale of dikke hakken.

Zelfde als bij pinken , op beton maar hakken zijn prima (moet ook)
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Rob MB » wo jan 10, 2018 11:01

Niels schreef:
bekapper schreef:Belangrijkste bij elke box, mat of diepstrooisel of beton, is dat de koeien gezond zijn. Gezonde koeien hebben gezonde klauwen en kunnen goed recht maar ook goed gaan liggen.

Ga zelf maar eens een nachtje op de kale beton liggen met gezonde voeten en laat dan even weten hoe je geslapen hebt. (y)

http://www.rexlan-europe.com/CustomerData/Files/Folders/5-pdf-en/20_01-bovirex-gb.pdf
Dit zijn dezelfde matten als mayo maar met geprofileerde bovenkant waardoor het strooisel iets beter blijft liggen.

Klopt. Is een private label. komen uit de zelfde fabriek.

Is altijd een discussie punt. Hoe meer "ruw" profiel, hoe beter het strooisel blijft liggen. Hoe moeilijk het schoon te maken is. Heb je een glad oppervlakte is het precies andersom.

net als afschot in de ligbox, Hoe meer afschot je hebt, hoe sneller het vuil (EN HET SCHONE STROOISEL) richting de rooster gaat. Heb je geen afschot, blijft het strooisel beter liggen, heb je vuilere boxen.

Het gaat links om of rechts om.
Rob MB

Berichtdoor Niels » wo jan 10, 2018 12:07

Mijn ervaring is dat je met mayomatten/Bovirex matten die ik beide heb afschot naar de mestgang MOET hebben. Ik heb een paar boxen later bijgemaakt die vlak zijn en daar liggen de koeien altijd in een plas melk/urine omdat de mat niet doorlatend is.
Niels

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal