Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor poekske » do jun 14, 2018 19:49

Kunnen de farmers niet achterruit rijden met hun menger van 2.8meter in een overgang van 5 meter ofwa??
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor HoK » do jun 14, 2018 20:34

Is er een reden waarom de melkstal in de nieuwe situatie komt? Hier zie je ook bij kleinere bedrijven steeds vaker aparte gebouwen voor melkstallen waarbij de aandachts en transitie koeien naast de melkstal gehuisvest worden en de koeien waar nog geen gekke dingen mee zijn in een apart gebouw. Is bij uitbereiding als je het goed uitdenkt vaak goedkoper en voor de looplijnen beter.

Deze situatie zou overigens prima kunnen, maar dat vraag ik mij erbij af omdat de voergang nu wel doodlopend is.

@poekske, vaak kan de boer dat wel maar de stagair/andere hulp is een ander verhaal.
HoK

Berichtdoor maistro » do jun 14, 2018 21:07

Rubenv schreef:
W.A schreef:Ja, echt dringend nodig... 2 voergangen op 4 rijen boxen!? Beetje de stal van de lotto winnaar als je het mij vraagt. Zeker ook helemaal onderkeldert?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
We willen graag geen voergang oversteken met koeien want dan moet je ofwel een brug ofwel altijd goed reinigen. En liever ook geen doodlopende voergang, kvind het mooi om alle koeien samen te hebben. Vooral voor 100koeien. Grotere schalen zijn anders. Daarnaast is het alweer moeilijker om wachtruimte tussen de boxen te maken bij 2+2 stallen en we zouden graag hoofdzakelijk met 1 persoon het werk doen en geen zooi hebben met het verwisselen van groepen enzo. En als men later nog robotten wil zetten kan men nog. Bij voergangen langs de buitenkant kun je ook makkelijker de zijgevels openlaten tot beneden en spaar je idd een mestgang uit. 6rijig was ook een optie geweest. Maar dat vinden we breed en zit je weer in de knoei met eetplaatsen tekort. Plus boxen vullen vanuit de midden gaat ook moeilijker in andere concepten. En onderkelderen waarschijnlijk wel. We hebben idd geen plaats over op het bouwblok. Maar dit moet ng bekeken worden

zou geen melkstal meer bouwen te duur en over pr toch robots !

3 rijer is goed genoeg + juno

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor poekske » vr jun 15, 2018 04:43

HoK schreef:Is er een reden waarom de melkstal in de nieuwe situatie komt? Hier zie je ook bij kleinere bedrijven steeds vaker aparte gebouwen voor melkstallen waarbij de aandachts en transitie koeien naast de melkstal gehuisvest worden en de koeien waar nog geen gekke dingen mee zijn in een apart gebouw. Is bij uitbereiding als je het goed uitdenkt vaak goedkoper en voor de looplijnen beter.

Deze situatie zou overigens prima kunnen, maar dat vraag ik mij erbij af omdat de voergang nu wel doodlopend is.

@poekske, vaak kan de boer dat wel maar de stagair/andere hulp is een ander verhaal.

:lol:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » vr jun 15, 2018 06:51

poekske schreef:Kunnen de farmers niet achterruit rijden met hun menger van 2.8meter in een overgang van 5 meter ofwa??

Goede vraag, in onze oude 1+1 stal met 50m voergang van net 4,60 breed en maar 1 deur lukt het elke stageloper ook wel om te voeren, goed eerste keer zijn ze wat langer bezig maar daar leren ze van :yes:

Alles leuk extra gebouw voor melkstal en transitie koeien enz enz, maar bij 100 koeien moet je gewoon reel blijven en niet te duur gaan bouwen wil je boer blijven.
Wij hebben nu voor totaal 140-150 koeien 130LB voor melkende groep en een strostal van 240m2 voor de droge koeien waar ze in 2 groepen zitten en ook in afkalven, na afkalven direct bij de melkende groep in, evt een koe die niet vlot is een dag hooguit 2 in afkalf groep laten zitten, gebeurt misschien bij 1/10 koeien en eigenlijk geen enkele vaars of 2de kalfs koe.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Rubenv » vr jun 15, 2018 10:32

HoK schreef:Is er een reden waarom de melkstal in de nieuwe situatie komt? Hier zie je ook bij kleinere bedrijven steeds vaker aparte gebouwen voor melkstallen waarbij de aandachts en transitie koeien naast de melkstal gehuisvest worden en de koeien waar nog geen gekke dingen mee zijn in een apart gebouw. Is bij uitbereiding als je het goed uitdenkt vaak goedkoper en voor de looplijnen beter.

Voor 100koeien moet je idd realistisch blijven . Plus dan moet je in het apparte gebouw ook wachtruimte enzo bouwen plus ook gaan voederen heb je dan geen extra persoon nodig om groepen naar de melkstal te brengen. Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat er vooraan en achteraan de stal ruimte blijft voor ofwel melkstal te verruimen ofwel stal langsachter te verlengen

Rubenv

Berichtdoor Richt » vr jun 15, 2018 11:54

Rubenv schreef:

Voor 100koeien moet je idd realistisch blijven . Plus dan moet je in het apparte gebouw ook wachtruimte enzo bouwen plus ook gaan voederen heb je dan geen extra persoon nodig om groepen naar de melkstal te brengen. Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat er vooraan en achteraan de stal ruimte blijft voor ofwel melkstal te verruimen ofwel stal langsachter te verlengen

zou alleen wel even kijken dat je koeien van stro makkelijk in melkstal krijgt en terug moest het nodig zijn en ook van separatie hok makkelijk naar stro en ander om.

Bij ons mist een makkelijke mogelijkheid om dieren uit te selecteren, dat is iets waar je veel tijd mee kunt winnen.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Rubenv » vr jun 15, 2018 12:08

Richt schreef:
zou alleen wel even kijken dat je koeien van stro makkelijk in melkstal krijgt en terug moest het nodig zijn en ook van separatie hok makkelijk naar stro en ander om.

Bij ons mist een makkelijke mogelijkheid om dieren uit te selecteren, dat is iets waar je veel tijd mee kunt winnen.
eerst dacht ik ook te moesten kunnen separeren naar stro maar dacht dan dat het niet ideaal zou zijn om bij het opjagen de strokoeien in de groep te jagen en dat deze dan ook een uur wachten voor het melken tussen die hele groep. Dus we zouden strokoeien als laatste melken als de andere erdoor zijn en dan teruglaten in het stro. Van separatieruimte naar stro is 15m wandelen voor de koeien denk dat dit te doen is. Het is gewoon de andere kant van de melkstal

Rubenv

Berichtdoor Henk » vr jun 15, 2018 12:19

poekske schreef:Kunnen de farmers niet achterruit rijden met hun menger van 2.8meter in een overgang van 5 meter ofwa??

Volgens mij moeten veehouders die de architect een stal met doodlopende voergang laten tekenen zich wat meer verdiepen in de algemene wet van de logica... 8) :wink:
Hoe krijg je het in hemelsnaam bedacht, een voergang die dood loopt... :D
Ja in Bels wel :yes: daar loopt het treinstation van Luik ook dood... :yes: :lol:

Richt schreef:

Goede vraag, in onze oude 1+1 stal met 50m voergang van net 4,60 breed en maar 1 deur lukt het elke stageloper ook wel om te voeren, goed eerste keer zijn ze wat langer bezig maar daar leren ze van :yes:

Was dat de stal die er al stond toen jullie het kochten :?:
Elke dag minstens 2x achteruit zunne pijp in...en dan moet het regenachtig zijn of mistig zodat de spiegels onbruikbaar zijn...man man wat kunde het oew eige moeilijk maken ooit :D Onze ouwe stal van 1979 was al doorijable :yes: was geeneens een discussiepunt... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Rubenv » vr jun 15, 2018 12:37

Hier staan er veel stallen of verbouwingen met doodlopende voergangen. Ik zeg ook als je kan doorrijden waarom zou je dan niet doorlopend maken. Vooral nu is het niet maar als je bij 20 jaar 30m aanbouwt wordt het al lang.

De ene voergang zou ik dus vanaf de zijkant inrijden, daar een poort van 8 tot 10m, welke poort zouden jullie daar inplaatsen? Had graag een windnetrolpoort gedaan maar weet niet of deze de breedte en de winddruk zou aankunnen? Zij er hier die ervaringen mee hebben?

Rubenv

Berichtdoor G.U. » vr jun 15, 2018 13:49

Rubenv schreef:Hier staan er veel stallen of verbouwingen met doodlopende voergangen. Ik zeg ook als je kan doorrijden waarom zou je dan niet doorlopend maken. Vooral nu is het niet maar als je bij 20 jaar 30m aanbouwt wordt het al lang.

De ene voergang zou ik dus vanaf de zijkant inrijden, daar een poort van 8 tot 10m, welke poort zouden jullie daar inplaatsen? Had graag een windnetrolpoort gedaan maar weet niet of deze de breedte en de winddruk zou aankunnen? Zij er hier die ervaringen mee hebben?

ik heb het wel eens eerder gezien maar die stal staat stijf tussen de bomen met die 'poort' op de windluwe kant van de stal.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor G.U. » vr jun 15, 2018 13:50

Rubenv schreef:
Richt schreef:

eerst dacht ik ook te moesten kunnen separeren naar stro maar dacht dan dat het niet ideaal zou zijn om bij het opjagen de strokoeien in de groep te jagen en dat deze dan ook een uur wachten voor het melken tussen die hele groep. Dus we zouden strokoeien als laatste melken als de andere erdoor zijn en dan teruglaten in het stro. Van separatieruimte naar stro is 15m wandelen voor de koeien denk dat dit te doen is. Het is gewoon de andere kant van de melkstal

zou ook mijn idee zijn om de strohokpatienten als laatst te melken. kun je gewoon een hekje naar de seperatiebox dicht doen en de deur naar het strohok open en de patiënten lopen zelf de goeie kant op (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor wit » vr jun 15, 2018 14:07

strohokpatienten moet je niet in de melkstal willen melken :no:
gewoon met een minimelker in het strohok :yes:

Hier de oude stal en de nieuwe stal allebei een doorlopende voergang :yes:
Word en werd in de praktijk altijd maar van één kant in en uitgereden.
Had wat dat betreft net zo goed doodlopend kunnen zijn :yes:
Maar het is toch wel handig dat als bv er een ijzige noordenwind staat je de andere deur kan gebruiken (y)
wit

Berichtdoor Clown » vr jun 15, 2018 17:35

Hier ook een doorrij stal maar rij er altijd van een kant in
Want we hebben maar aan een kant een deur op afstandbediening
Hebben hier veel last van vogels dus we doen iedere keer de deur dicht of
Open als we in of uit de stal rijden.
Lucht in en uitlaat zit vogelgaas voor.
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Rubenv » vr jun 15, 2018 17:50

G.U. schreef:
Rubenv schreef:Hier staan er veel stallen of verbouwingen met doodlopende voergangen. Ik zeg ook als je kan doorrijden waarom zou je dan niet doorlopend maken. Vooral nu is het niet maar als je bij 20 jaar 30m aanbouwt wordt het al lang.

ik heb het wel eens eerder gezien maar die stal staat stijf tussen de bomen met die 'poort' op de windluwe kant van de stal.
Wat bedoel je hier mee met de stal staat stijf tussen de bomen?

Rubenv

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal