uitgesleten voergoot herstellen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

uitgesleten voergoot herstellen

Berichtdoor TomVD » di jun 19, 2018 23:57

Hallo,

Onze stal staat er bijna 30 jaar en de voergoten zijn aardig uitgevreten door de mais.
Als oplossing zou ik er een volkeramische tegel willen inleggen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Coaten vind ik in ons geval geen goede oplossing omdat de voergoot al 2-3cm diep is uitgevreten en de kiezelstenen dus ook redelijk hoog uitsteken.

Alvast bedankt!
TomVD

Re: uitgesleten voergoot herstellen

Berichtdoor Richt » wo jun 20, 2018 06:21

TomVD schreef:Hallo,

Onze stal staat er bijna 30 jaar en de voergoten zijn aardig uitgevreten door de mais.
Als oplossing zou ik er een volkeramische tegel willen inleggen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Coaten vind ik in ons geval geen goede oplossing omdat de voergoot al 2-3cm diep is uitgevreten en de kiezelstenen dus ook redelijk hoog uitsteken.

Alvast bedankt!

hebben van die halvevoergoot tegels erin liggen, zijn ca 40 lang en 10cm hoog en de hoek is afgerond, dus alles blijft mooi schoon,geen hoekjes waar zich troep op hopen kan, maar als je zoiets erin wilt leggen moet je eerstdiep genoeg je beton eruit hebben zodat je de tegels in nieuw beton kunt leggen, niet zo makkelijk dus bij renovatie.
Zou eerder een oplossing gaan zoeken om beton over 1m weer glad te frezen en dan coaten, die tegels erin leggen is heel erg veel werk bij renovatie.
wel zou ik minimaal 80cm doen, onze 40cm tegels zijn te smal, de eerste 30cm beton die komen zijn ook aangevreten.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor kobonde » wo jun 20, 2018 07:03

Alvast bedankt!

Zijn de stand palen van het voerhek nog wel goed. Bij ons was ook de voergoot uitgevreten de standpalen verrot en planken onder het voer hek verschillende keren opgelapt, wij hebben toen nieuwe standpalengezet en kramische L vormige goten gelegd en vervolgens de hele voergang 10 cm beton opgestort en muren achter de opstaande kant gestort. heel te tvreden mee alleen zijn de voergoten te smal en is nog een strook net naast de goot die uit vreet.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor TomVD » wo jun 20, 2018 08:06

kobonde schreef:

Alvast bedankt!

Zijn de stand palen van het voerhek nog wel goed. Bij ons was ook de voergoot uitgevreten de standpalen verrot en planken onder het voer hek verschillende keren opgelapt, wij hebben toen nieuwe standpalengezet en kramische L vormige goten gelegd en vervolgens de hele voergang 10 cm beton opgestort en muren achter de opstaande kant gestort. heel te tvreden mee alleen zijn de voergoten te smal en is nog een strook net naast de goot die uit vreet.

De palen worden om de 2 jaar of soms al na een jaar opgeschuurd, geverfd met zinkverf en erna gecoat met 2 component wandverf. Dat bevalt me zeer goed. vroeger schuurde ik dan altijd de volledige onderkant op, nu enkel nog de 2 onderste cm tegen de beton omdat de rest er altijd nog zeer goed uitziet.
Maar ivm de voergoot: De goten zijn al wat hol uitgevreten, dus vlakschuren en dan coaten gaat me nogal duur uitkomen denk ik (in totaal 70m voetgoot). Tegels kan ik zelf op maat slijpen en leggen. Maar ik weer alleen niet of keramische tegels tegen mais gaan kunnen?
De voergoten zijn bij ons 55cm breed, de eerste 20 cm van de voergang vreet idd ook wel wat uit, maar die zou ik mss wel coaten.
TomVD

Berichtdoor john jakobs » wo jun 20, 2018 08:14

er is ook reparatie mortel , smeer je over die uitstekende kiezel heen en klaar
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor poekske » wo jun 20, 2018 10:53

Mixertje mortel erin en klaar
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » wo jun 20, 2018 15:46

poekske schreef:Mixertje mortel erin en klaar

:yes: en kun je daar alsnog een coating opzetten :yes: Is de simpelste en goedkoopste oplossing (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » wo jun 20, 2018 19:20

denk dat dat wel kan maar is misschien wel niet nodig
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Keer terug naar Koe en stal